پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۹۰۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
«اتکا به بودجه شهریه‌ای در آینده دانشگاه آزاد اسلامی جایی ندارد.» این خبری است که دیروز عبدالرسول پورعباس، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد.

شعار سال: «اتکا به بودجه شهریه‌ای در آینده دانشگاه آزاد اسلامی جایی ندارد.» این خبری است که دیروز عبدالرسول پورعباس، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد؛ خبر خوبی که نشان می‌دهد این دانشگاه نه‌تنها می‌خواهد وابستگی خود به شهریه را کاهش دهد، بلکه تصمیم دارد نقش فعال‌تری در توسعه اقتصادی داشته باشد. تامین منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و موضوعاتی است که همواره ذهن مسئولان را به خود مشغول کرده است. در تمام سال‌های اخیر مدیران دانشگاه‌ها به‌منظور بررسی هزینه‌های خود چرتکه انداخته و با بالا و پایین کردن میزان آن، همیشه تلاش کرده‌اند تا کفه هزینه ها بر کفه درآمد سنگینی نکند. در این میان دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر از سایر دانشگاه‌ها به این منابع مالی نیازمندند؛ چراکه به منابع دولتی وابسته نیستند. بر همین اساس مجبورند قسمت اعظم منابع مالی خود را از طریق شهریه دانشجویان تامین کنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم ازجمله دانشگاه‌های غیردولتی است که به‌طور طبیعی به شهریه دانشجویان وابسته است، اما همواره تلاش کرده است تکیه خود به منابع شهریه‌ای را کاهش دهد؛ چراکه نه‌تنها به رفاه دانشجویان خود فکر می‌کند بلکه مسئولان آن معتقدند اگر به «شهریه» به‌عنوان تنها منبع توسعه نگاه شود این دانشگاه را با توجه به فرازونشیب‌هایی که با توجه به رونق و رکود در کشور به وجود می‌آید، با مشکل مواجه خواهد کرد. پس برای گذر از این مشکل چاره‌اندیشی کرده و چندین منبع مالی مختلف را مورد هدف قرار داده تا فقط به شهریه دانشجویان وابسته نباشد. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته‌اند بخشی از منابع بودجه 97 خود را از طریق همین منابع تامین کنند. تامین 10 درصد از بودجه 97 از طریق منابع غیرشهریه‌ای پورعباس می‌گوید در بودجه 97 پیش‌بینی کرده‌ایم که 10 درصد از بودجه از طریق منابع غیرشهریه‌ای تامین شود که درباره چگونگی تحقق این مساله در حال بررسی هستیم. آن‌طور که او می‌گوید قطعا یکی از مسیرهای درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری خواهد بود. پورعباس ارائه خدمات در حوزه تولید علم را نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای تامین بودجه از طریق منابع غیرشهریه‌ای می‌داند.

سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی منبع دیگر درآمدهای غیرشهریه‌ای مرتضی موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از این شرکت‌ها و البته از دیگر منابع غیرشهریه‌ای سخن گفته است. به گفته موسی‌خانی، دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به 50 شرکت دانش‌بنیان دارد و این شرکت‌ها مبتنی‌بر دانش و فناوری‌های علمی ایجاد و در سایت شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت می‌شوند و بعد از ارزیابی تیم‌های ارزیاب، از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان اعلام و مشمول تسهیلات دولتی و قانونی می‌شوند. البته این شرکت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی از سوی ریاست دانشگاه و همچنین معاونت پژوهشی مورد حمایت‌های ویژه قرار دارند. موسوی‌خانی می‌گوید: «تعداد شرکت‌هایی که ذیل نظر معاونت علمی ریاست‌جمهوری هستند، روزبه‌روز در دانشگاه آزاد اسلامی در حال افزایش است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره همکاری دانشگاه با شرکت‌های دانش‌بنیان هم صحبت به میان آورد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی چه در مرحله شتاب‌دهی و چه مراکز رشد به‌صورت درصدی با این شرکت‌ها مشارکت می‌کند. در حال حاضر این شراکت به‌صورت درصدی از فروش محصول است نه اینکه سهام‌دار این شرکت‌ها باشیم و ما با قرار گرفتن در کنار آنها سرمایه اولیه این شرکت‌ها را تامین می‌کنیم.» البته ناگفته پیداست که شرکت‌های دانش‌بنیان تنها منبع غیرشهریه‌ای این دانشگاه نیست و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و... از منابع دیگری است که از چشم مسئولان آن پنهان نمانده است. آن‌طور که موسی‌خانی می‌گوید درصد کمی از منابع درآمدی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به شرکت‌‌های دانش‌بنیان است. بخش دیگری از درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است که رئیس واحد قزوین هم به آن اشاره می‌کند. به گفته او، این منبع می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری برخی از واحدها تامین شود؛ چراکه برخی از واحدهای دانشگاه دارای موقعیت اقتصادی بسیار خوبی هستند. هرچند مسئولان این دانشگاه تلاش دارند با برنامه‌ریزی مناسب، شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند با رشد خود، درصد بیشتری از منابع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی را به خود اختصاص دهند. او می‌گوید: «البته برخی از شرکت‌ها مانند آسان‌پرداخت یا تپسی توانستند به سرعت جای خود را پیدا کنند، از این رو اگر شرکتی پیدا شود که دیتای مورد نیاز جامعه را داشته باشد، می‌تواند به سرعت رشد کرده و همین مهم به‌تدریج باعث می‌شود بخش قابل توجهی از درآمد دانشگاه از این محل تامین شود.» آن‌طور که او می‌گوید شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله رشد هستند، ولی اگر رشد کرده و ارزش دارایی‌شان بالا برود، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از طریق مشارکت با آنها بخش اعظمی از درآمدهای خود را تامین کند.

فعالیت‌های آموزشی، منبع درآمدی دانشگاه همچنین استفاده از فعالیت‌های آموزشی و موسساتی که دوره‌های خاص را برگزار می‌کنند هم می‌توانند به‌عنوان منبع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار روند؛ موضوعی که موسی‌خانی درباره آن می‌گوید: «در گذشته شرکت‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده که می‌توان با استفاده از آن ها در حوزه خریدهای دانشگاه آزاد اسلامی صرفه‌جویی کرد، به عبارت دیگر اگر خریدهای دانشگاه را از طریق مجموعه‌های متعلق به خود دانشگاه انجام شود، از آنجا که بخشی از بودجه دانشگاه برای خریدها مصرف می‌شود، شاهد حذف واسطه‌ها در این حوزه و به تبع صرفه‌جویی خواهیم بود.»

تبدیل بخشی از ساختمان‌های دانشگاه به دفاتر اداری و تجاری او معتقد است اگر هلدینگ اقتصادی دانشگاه داشته باشیم، می‌توان کمک خوبی به بودجه جاری دانشگاه انجام داد. بخش دیگری از منابع تامین درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز امکان تبدیل بخشی از ساختمان‌های دانشگاه به دفاتر اداری و تجاری است که موسی‌خانی به آن اشاره کرد. او می‌گوید: «بسیاری از واحدهای ما این قابلیت را دارند که بتوان از محل اجاره آنها برای دانشگاه درآمدهای غیرشهریه‌ای ایجاد کرد.» همچنین به گفته او، می‌توان در تعامل با سرمایه‌گذاران و مشارکت در پروژه‌های اقتصادی به درآمدزایی دانشگاه کمک کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرخوان پیشخوان، تاریخ انتشار 17 بهمن 96، کد مطلب: -، www.pishkhaan.net


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
بودجه سال 97 مقدار بسیاری از اون صرف یک سری سازمان هایی میشود که عملا هیچ کار مفیدی در جامعه انجام نمیدهند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین