پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
مهمترین آلاینده ای که در 6 ماه دوم سال سد راه تنفس تهرانی‌ها می‌شود، ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون است اما درصد بسیار بالایی از این آلاینده از کربن سیاه تشکیل شده است.

شعارسال: احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش کیفیت هواي شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت: آنگونه كه داده‌های اندازه‌گیری شده کربن سیاه به همراه ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در ایستگاه‌های اندازه‌گیری کیفیت هوای شهر تهران نشان مي‌دهد، کربن سیاه که یک آلاینده اولیه حاصل از احتراق ناقص در خودروهای دیزلی است، در ساعات شب با تردد ناوگان دیزلی(كاميون) در سطح شهر تهران آزاد مي‌شود.

او گفت: طبق اين اندازه‌گيري، بخش بسیار زیادی تا حدود 60 درصد از ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون را كربن سياه تشکیل می‌دهد. این آلاینده که برای سلامتی بسیار خطرناک بوده و با توجه به ابعاد بسیار کوچک می‌تواند تا لایه‌های زیرین سیستم تنفسی انسان نفوذ کرده و حتی وارد سیستم گردش خون نیز شود، با غلظت بالا و سهم قابل توجه در ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در ساعات ابتدایی روز نیز وجود دارد.

به گفته طاهري، اگرچه در طول روز با خروج ناوگان دیزل از سطح شهر، غلظت این آلاینده به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و سهم آن از ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون به حدود 20 درصد کاهش می‌یابد، اما کربن سیاه انتشار یافته در طول شب، به عنوان پایه تشکیل ذرات معلق ثانویه با جذب سایر آلاینده‌های موجود در جو عمل می‌کند که تاثیر این آلاینده را در طول روز نیز حفظ می‌کند.

وي افزود: تحقیقات دیگری نیز در این زمینه در سطح شهر تهران در رابطه با تعیین سن کربن سیاه یا به عبارتی زمان سپری شده از انتشار آن انجام شده که کاملا تاییدکننده فرضیه فوق و نقش ناوگان دیزل در این آلاینده است. بر اساس این تحقیقات، ذرات کربن سیاه موجود در ساعات شب، کاملا تازه بوده و زمان بسیار کمی از انتشار آن‌ها گذشته است در حالی که در طول روز، کربن سیاه اندازه‌گیری شده دارای زمان ماند بیشتری در محیط بوده و توسط سایر آلاینده‌ها پوشیده شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 20 بهمن 1396 ، کدخبر: 753441 ، www.khabaronline.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
به راحتی هرچه تمام تر با مدیریت ترافیک شهری و فرهنگ سازی میشه خیلی از حجم آلودگی ها کم کرد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین