پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۸۳۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹
بی تردید نادیده گرفتن رشادت های بانوان در عرصه های مختلف انقلاب، ظلمی بزرگ در روایت تاریخ انقلاب اسلامی است.

شعارسال: اگر نبودند، ستون های انقلاب به این زودی ها شکل نمی گرفت و به عقیده بسیاری از بزرگان شاید اصلا دیگر خبری از انفجار نور در ایران و منطقه نبود.

انقلاب اسلامی، انقلاب مردها نبود. چه بسا دلگرمی مردان که بر سلحشوری های خود می افزودند به واسطه حضور پر حرارت زنان انقلابی بود. به واسطه تعلیم عمیق در کانون خانواده و با آموزش های مادرانه، مردانی ظهور کردند که در مقابل گلوله های ظالمانه، سینه هایشان را محافظی برای ناموسشان قرار می دادند. امام‏ خمینی (ره) می‏ فرمایند: «ما نهضت‏ خودمان را مدیون زن‏‌ها می‏ دانیم.»

همین نکته برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی شیواتر است.

زنانی که در دهه پنجاه می زیستند، همان هایی بودند که دست از جوانانشان کشیدند و آنها را راهی سفر پر التهابی کردند که انتهایش شاید جان فشانی و شهادت بود. امام خمینی(ره) می فرمودند که زنان با مردان برابر هستند و نباید آزادی فکر عقیده آنها محدود تر از مردان باشد. بنابراین جایگاه زنان در انقلاب اسلامی، در عین مقدس بودن، اهمیت هم داشت. آنان ابزار بی بند و باری نبودند، بلکه با الگو گرفتن از بانوی دو عالم (س) در راه تحقق فقه اسلامی و حاکم شدن قوانین الهی قدم بر داشتند.

در بسیاری از مدارس کشور، دختران جوان که حقیقت انقلاب را درک کرده بودند، اعلامیه های سخنان امام خمینی(ره) را میان بچه‌ها پخش می‌کردند. به راستی که با وجود آن خفقان و تهدیدهای سنگین رژیم طاغوت، این نقش رسانه ای بانوان در کشور و اشاعه سخنان امام خمینی(ره) از جهاد در جبهه حق کمتر نبود.

آنها فقط درهای رسیدن به کمال را برای مردانشان باز نمی کردند، بلکه در زیر سایه عفت فاطمی، با رشادت هایشان یادآور رشادت های دختر پیامبر(ص) در دفاع از اسلام می شدند. به میدان می آمدند و بی وقفه در راه امام خمینی(ره) مقابل طاغوت می جنگیدند و در برخی مواقع کارشان به زندان های ساواک هم کشیده می شد.

کم نبودند زنانی که در زندان ها فاصله میان شکنجه گاه و اتاق را کشان کشان روی زمین طی می کردند، چرا که پاهایشان دیگر توان ایستادن نداشت و با این وجود لحظه ای در پیروی از امام خمینی (ره) از پای نمی نشستند.

مأموران از خدا بی خبر. روسری‌های این زنان با حیا را بر می داشتند و موهایشان را در مشت هایشان گره می زدند و به این طرف و آن طرف می‌کشیدند.

وقتی زیر این شکنجه ها جیغ می کشیدند، صدایشان سقف های زندان را می شکست و آن قدر بالا می رفت که به گوش ملائکه و حضرت حق می رسید. مگر می شود آه مظلومی بلند شود و خدا جواب ظالم را ندهد. با همان آه و نفرین ها پایه های نظام پهلوی سست شد تا اینکه صدای زیر شکنجه های آرش (ساواکی مشهور)، به بانگ آزادی 22 بهمن 57 منتهی شد.

چه زیبا حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص جایگاه زنان در انقلاب اسلامی فرمودند: «نقش زنان در انقلاب ثابت کرد که زن در سایه ایمان و آگاهی و به دور از فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است، می تواند نقش اول را در تحولات تاریخی و جهانی ایفا کند؛ ثابت کرد که افتخار و عظمت زن در چیزهایی که دست های آلوده صهیونیست برای او در دنیای کنونی فراهم آورده نیست بلکه زن در سایه مهارت و عفت و احساس مسئولیت است که می تواند دوشادوش مردان و در مواردی جلوتر از آنها گام بردارد. آنچه مسلم است، این است که تنها با مفاهیم والای انسانی مکتب اسلام است که پیشرفت، تعالی و سعادت حقیقی برای زنان جامعه و به دنبال آن کل جامعه ایجاد می شود و همین نگاه بود که توانست انقلاب اسلامی را در ایران به پیروزی برساند و تحمل هشت سال جنگ طاقت فرسا را برای آنان سهل و آسان نماید. یعنی همان روحیه والای اسلامی که عالی ترین نمونه آن بانوی بزرگ عالم حضرت صدیقه طاهره ( س ) است. همان که هم نقش مادری خویش را به طور کامل ایفا نمود و بهترین فرزندان تاریخ بشریت را تحویل جامعه داد و هم نقش همسری خود را در کنار حضرت علی ( ع ) در عالی ترین شکل خود به انجام رساند و هم حضور جهادی و مملو از بینش عمیق الهی خویش را در راه دفاع از ولایت نمایان ساخت.


بله؛ به راستی که این زنان انقلابی در کنار مردان شجاع، ذره ذره در سختی های طاغوت آب شدند و تا پای جان محافظ اسلام بودند. برای نخستین بار در اتفاقات اخیر دنیا، زنان به عنوان رکنی از تحقق ایدئولوژی دموکراسی اسلامی، در نهایت عفت حاضر شدند و نشان دادند که می‌شود زن در جامعه خود، در نهایت آزادی تفکر، اوج عفت و حیا را اجرایی کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 22 بهمن 1392 ، کدخبر: 6433269 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
زنان نیمی از جامعه رو تشکیل میدنهر وقت به منافعشون بخوره از بانوان حمایت میکنن و هروقت نه رد میکنن
کاش همه مث امام رفتار میکردن
ا.ف75
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
زنان همه در این انقلاب کنار مردان ایستادند و جنگیدند ، چه با حجاب و چه بی حجاب. چه خوب بود که بعد انقلاب به وعده های خودشون درباره احیا حقوق زنان عمل میکردند
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
همیشه در هر انقلابی بخش تاثیر گذاری که در اون انقلاب سهم داشتن فراموش میشن! ای کاش که تو انقلابی که بر پایه اسلام طرح ریزی شد زنان فراموش نشن
ا.ف75
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
انقلاب ایران از معدود انقلاب هایی بود که همه ی قشر های مختلف جامعه و همه احزاب جهت نابود سازی طاغوت دست به دست هم دادند
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
برای همینه که باید خیلی بیشتر از اینها برای رفع نیاز های جامعه زنانمون تلاش کنیم
ن.ف83
ناشناس
Norway
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
واقعا هم مختص مردان نبود! کلی زن و دختر در این انقلاب سهم مستقیم داشتن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین