پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
مدیرگروه پژوهشی تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد زاگرس دردهه‌های آینده بیشترین افزایش دما وبیشترین کاهش بارندگی را تجربه خواهد کرد که این امر به تدریج صورت خواهد گرفت.

شعارسال: کاهش بارندگی در کشوردرچند سال اخیر بسیار محسوس و قابل لمس بوده است به طوری که امسال بنا به اعلام مسوولان کاهش 50 تا 60 درصدی بارندگی را در کشور شاهد بودیم.

کارشناسان معتقدند تغییر اقلیم و به عبارتی گرمایش جهانی زمین توازن بارندگی ها را برهم زده در واقع موجب بروز ناهنجاری در میزان بارش در کره زمین شده است که منطقه ما از جمله ایران تحت تاثیر این تغییر قرار گرفته است.

چند سالی است این مساله مورد توجه جهانیان قرار گرفت و بر این اساس نشست پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که علت اصلی گرم شدن زمین است در سال 2014 در پاریس شکل گرفت و کشورها متعدد شدند تا انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند تا مانع گرمتر شدن زمین شوند.براین اساس ایران نیز متعهد شد 4 تا 12 درصد انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

داود پرهیزگار رییس سازمان هواشناسی کشور در نشست دفتر مجمع ملی IPCC (هیات بین دولتی تغییر اقلیم) اعلام کرد؛ زنگ خطر تاثیرات تغییر اقلیم به صدا درآمده است و مقابله با آن نیازمند عزم ملی و جهانی است، بر اثر این پدیده بارش در کشور بسیار کاهش یافته است.

به گفته وی ایران در سال ٢٠١١ در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای مقام ٩ جهان را داشت که در سال ٢٠١٥ به رتبه هشتم رسید.

*** زاگرس خشک می شود

ایمان باباییان مدیر گروه پژوهشی تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی  گفت: پیش بینی ها نشان می دهد زاگرس منطقه ای است که در دهه های آینده هم بیشترین افزایش دما و هم بیشترین کاهش بارش را دارد که این امر به تدریج صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: جنگل های زاگرس ذخیره گاه زیستی ارزشمندی است اما بدترین وضعیت را در زمینه تاثیر پذیری تغییر اقلیم و گرمایش زمین دارد.

مدیر گروه پژوهشی تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی به تاثیر اجرای توافق های بین المللی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: هرچه توافقات بین المللی در مورد تغییر اقلیم کمتر شود وضعیت نیز بدتر می شود.

وی افزود: اکنون شاهد افزایش دمای زمین تا حدود یک درجه هستیم که تا این حد با مشکلات مواجه شده ایم حال اگر بنا به مدل های انجام شده دمای زمین تا سال 2100 پنج تا 6 درجه گرمتر شود؛ مشکلات ما چندین برابر خواهد شد.

باباییان اظهار کرد: البته این افزایش دما در بدترین حالت رخ می دهد اما در حالت خوشبینانه دما تقریبا کمتر از یک درجه افزایش می یابد به شرطی که توافق جهانی بر روی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد اما وضعیت فعلی این توافق را نشان نمی دهد و اگر با همین وضعیت جلو برویم تقریبا سه تا چهار درجه افزایش دما خواهیم داشت که با قطعا مشکلات زیادی هم مواجه خواهیم شد.

باباییان همچنین درباره پیش بینی های فصلی و وضعیت بارش در کشور گفت: پیش بینی های فصلی نشان می دهد تا فروردین ماه بارش ها در منطقه زاگرس و غرب کشور در حدود نرمال حتی متمایل به سمت بیشتر از نرمال است اما بارش در شرق کشور متمایل به کمتر از حد نرمال است.

وی افزود: یک ماه آینده هم وضعیت بارش در منطقه غرب کشور و شمال در حد نرمال است که در غرب کشور در برخی مناطق حتی بیشتر از نرمال است.

باباییان اظهار کرد: وضعیت بارش در تهران در یک ماه آینده تقریبا در حد نرمال است اما میانگین در سه ماه آینده نرمال و تا حدود 10 درصد کمتر از نرمال است.

باباییان با اشاره به کاهش 50 تا 60 درصد بارش در کشور گفت: بارش های اخیر به هیچ عنوان جبران کمبود بارش را از ابتدای سال زراعی تا کنون در کشور نمی کند و اوضاع همچنان وخیم است.

وی به بارش های سیل آسا در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این هم تغییر رفتاری ناشی از تغییر اقلیم است، اما اگر بارش در زمین خشک به صورت ملایم باشد بیشتر جذب سفره های سرزمینی می شود اما اگر رگباری و با شدت ببارد خارج از توان جذب خاک خواهد بود و به سیل تبدیل می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبروان، تاریخ انتشار: 27بهمن1396 ، کدخبر: 14519950: www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین