پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۵۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
دانشمندان بعد از بررسی های گوناگون دریافتند که مرز نامرئی اقلیمی و آب و هوایی ایالات متحده ‏آمریکا جابجا شده و خشکی ناحیه غربی درحال پیشروی به سمت ناحیه شرقی می باشد، این مرز، از ‏موقعیت اصلی خود در حدود ۱۴۰ مایل (۲۲۵ کیلومتر) جابجا شده است.‏

شعار سال: مرزی اقلیمی که ایالات متحده آمریکا را به دو قسمت تقسیم می نماید، در حال حرکت است. به گزارش لایو ساینس (livescience)، مقامات مدیریت اراضی دریافتند که مرزی نامرئی در امتداد مدار 100 درجه غربی که از شمال به جنوب کشیده شده است، از منطقه ای در ایالات متحده آمریکا عبور می نماید، این مرز نامرئی، تمام آمریکای شمالی را از هم جدا می نماید.

لازم بذکر است که این مدار نصف النهاری (مدار 100 درجه غربی)، مرز جداکننده بین دو آب و هوای کاملاً متفاوت می باشد: رطوبت در قسمت شرقی و خشکی در قسمت غربی.

دانشمندان بعد از بررسی های گوناگون دریافتند که این مرز نامرئی درحال جابجا شدن می باشد و خشکی ناحیه غربی درحال پیشروی به سمت ناحیه شرقی می باشد و از موقعیت اصلی خود در حدود 140 مایل (225 کیلومتر) جابجا شده است.

تغییری شگفت انگیز

محققان در یک مطالعه جدید اذعان نمودند که زمین شناس و کاوشگری آمریکایی بانام جان وسلی پاول (John Wesley Powell) در گزارشی که از بازدید خود در سال 1878 میلادی ارائه نمود، استدلال کرد که دولت ایالات متحده میبایست، استراتژی هایی در ارتباط آبیاری و بمنظور جبران شرایط گرم و خشک در ناحیه غربی مرز ارائه نماید.

پاول در یاداشت های خود اذعان نمود، زمانیکه از سمت شرق به غرب در حرکت بوده است، تغییراتی محسوس را در چشم انداز ها و مناظر مشاهده نموده، این تغییرات مربوط به سرسبزی ها و گل هایی بود که به تدریج رو به خشک شدن می رفتند، فرآیندی که آن را تغییری شگفت انگیز نام نهاد.

دانشمندان با توجه اذعانات پاول و بمنظور تأیید صحت آن، اطلاعات مربوط به رطوبت خاک، پوشش گیاهی، بارش ها و شرایط جوی که توزیع آب در سرتاسر قاره شکل می دهند را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند که ارزیابی پاول در ارتباط با تقسیم نمودن مدار نصف النهار 100 درجه غربی و شکل گیری دو ناحیه خشک و مرطوب بسیار دقیق بوده و این تقسیم بندی و تأثیر آن برروی انواع محصولات مناطق هنوز هم به شدت آشکار می باشد.به عنوان مثال، غلات و ذرت نیاز به شرایط مرطوب دارند و به همین منظور 70 درصد از اینگونه محصولات زراعی در ناحیه شرقی مرز مذکور رشد می نمایند. با این حال، کشاورزی در ناحیه گرم و خشک غربی، تحت تسلط گندم قرار داشته، که رشد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

دانشمندان خاطرنشان ساختند که در امتداد این مرز، رطوبت خاک، تغییرات شدیدی را نشان می دهد، بطوریکه نوعی پوشش گیاهی خاص در غیاب فعالیت های انسانی در آنجا رشد می نماید. شرایط جغرافیایی آمریکای شمالی و فعل و انفعالات الگوهای سراسری باد، دلایل مربوط به مرطوبیت بیشتر در نواحی شرقی را بیان می نمایند. در طول زمستان، طوفان هایی که در اقیانوس اطلس بوجود می آیند، رطوبت را به داخل ناحیه شرقی می کشانند، اما نمی توانند، به اندازه کافی مناطق غربی را مرطوب نمایند. در طول ماه های تابستان نیز، زمانی که رطوبت از خلیج مکزیک به سمت شمال حرکت می نماید، باد، رطوبت را به سمت شرق می راند، به همین دلیل، غرب دوباره درگیر گرما و خشکی می گردد.

مطابق با داده و اطلاعات جمع آوری شده از سال 1980 میلادی، این مرز در حال تغییر و جابجایی می باشد و نتایج تحقیقات در این زمینه، در تاریخ 21 مارس امسال، در دو بخش و در مجله فعل و انفعالات زمین (journal Earth Interactions) منتشر گردید. محققان در بخش دوم تحقیق اذعان نمودند که شرایط گرم و خشک در حال افزایش بوده و مرز نامرئی، با جابجایی نادری در حدود 140 مایل به سمت شرق، در حال نزدیک شدن به نصف النهار 98 درجه غربی می باشد.

این تغییرات می توانند با تغییر در الگوهای بارش و افزایش بیشتر از حد متوسط دما ایجاد گردند که به تبع آنها، رطوبت خاک سریع تر از گذشته تبخیر می گردد، تمامی این اتفاقات ناشی از گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی این سیاره خاکی می باشند که می توانند در درازمدت و با پیشروی به نواحی شرقی، نابودی محصولات ذرت و غلات را به همراه داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار 2 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 61878، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
0
0
این بحث خیلی جدی تر از جنگ و گروه های تروریستی و ... هست و یه اقدام جهانی برای کمک به کنترل اون لازمه
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین