پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
از تماشای طبیعت خسته نخواهیم شد اگر آلودگی رمقی برای نفس کشیدن زمین بگذارد، گوش کنیم صدای نفس‌های زمین را خواهیم شنید، اما همه ما که فرزندان زمین هستیم با رشد روز افزون جمعیت، طراوت این مادر مهربان سخاوتمند را می‌رباییم و نفس‌هایش را به شماره می‌اندازیم.

شعار سال: از تماشای طبیعت خسته نخواهیم شد اگر آلودگی رمقی برای نفس کشیدن زمین بگذارد، گوش کنیم صدای نفس‌های زمین را خواهیم شنید، اما همه ما که فرزندان زمین هستیم با رشد روز افزون جمعیت، طراوت این مادر مهربان سخاوتمند را می‌رباییم و نفس‌هایش را به شماره می‌اندازیم.

 درست همان زمانی که برای دستیابی به غذا و گسترش صنایع و معادن دود کارخانه‌ها را در چشم طبیعت و محیط زیست اطرافمان فرو می‌بریم، زمین را به نفس، نفس انداخته‌ایم.

افزایش گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن روند گرم شدن کره زمین را شتاب بخشیده است و هم‌اکنون روند گرم شدن زمین 10 برابر سریع‌تر از متوسط میزان گرم شدن هوا پس از دوره عصر یخبندان است و چرایی این ماجرا به انسان برمی‌گردد، چون دانشمندان معتقدند که 95 درصد علت گرم شدن کره زمین به اقدامات انسان‌ها برمی‌گردد، تخریب محیط زیست و اقداماتی هم‌چون احداث سدهای غیرکارشناسی شده به تشدید اثرات گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی منجر شده است.

سال 2016 به‌عنوان گرم‌ترین سال کره زمین به ثبت رسید و از 1969 آب اقیانوس‌ها گرم‌تر شده و در طول یک قرن گذشته سطح آب دریاها حدود 8 اینچ افزایش یافته است، هم‌چنین اندازه و ضخامت یخ‌های قطب شمال نیز کاهش یافته است تغییر الگوی بارندگی‌ها، امواج شدید گرم، وقوع خشکسالی‌ها، سرمای شدید، طوفان‌های قدرتمند، بالا آمدن سطح دریا، سیلاب‌های خروشان، خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، وقوع ریزگردها و طوفان‌های شن در پی تغییر اقلیم در مناطق مختلف افزایش چشمگیری داشته است.

حال یکی از پیامدهای این تغییرات اقلیم کاهش بارندگی و خشکسالی است که استان کرمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما استاندار کرمان تسلیم این تغییرات نشد و برای مقابله با این بحران که درصدی از آن ناشی از تغییر اقلیم است، چاره اندیشی کرد که یکی از این راهکارها استفاده از آب دریا بوده است، حال در این گزارش نگاهی گذرا به اقدامات صورت گرفته در این خصوص خواهیم داشت.

طرح انتقال آب به شهرهای شمالی استان کرمان

«سید مصطفی آیت‌الهی‌موسوی» معاون امور فنی و عمرانی استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به تشریح طرح انتقال آب به شهرهای شمالی استان کرمان پرداخت و گفت: یکی از طرح‌های انتقال آب به شمال استان کرمان است که این طرح در 21 شهریورماه سال 89 مصوب شد و انتقال 180 میلیون مترمکعب آب در سال برای تأمین آب شرب شهرهای شمالی استان، هدف از اجرای این طرح می‌باشد.

وی کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار، شهربابک، زرند، بردسیر و راور را شهرهای مشمول این طرح نام‌برد و افزود: پیش‌بینی شده است که از این طریق آب شرب 3 میلیون و 116 هزار و 66 نفر در استانهای مسیر طرح تامین شود.

معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان ادامه داد: اجرای 420 کیلومتر خط انتقال اصلی، اجرای 405 کیلومتر خط انتقال فرعی در داخل استان کرمان، احدات 424 هزار مترمکعب مخزن، احداث 16 ایستگاه پمپاژ، احداث یک واحد تصفیه‌خانه اجزای این طرح می‌باشند.

وی مشاور این طرح را شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس و پیمانکار آن را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اعلام کرد و افزود: برآورد اعتبار مورد نیاز (براساس سال ۹۵) 6 هزار میلیارد تومان بوده است که اجرای قطعه اول یک هزار و 500 میلیارد تومان است، ضمن آنکه مدت اجرا این پروژه چهار ساله می‌باشد.

آیت‌الهی‌موسوی به اقدامات انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع 10 کیومتر لوله گذاری (6.5 کیلومتر از طرف باغین و 3.5 کیلومتر از قسمت رفسنجان به سمت انار ) انجام شده است، هم‌چنین دو کارگاه در محدوده باغین و رفسنجان فعال است.

معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان از خرید و تهیه 27 کیلومتر لوله خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال 95 و 94 مبلغ 100 میلیارد تومان از این پروژه تامین اعتبار شده است، ضمن آنکه پیگیری لازم به منظور جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح (جهت فاینانس خارجی نیاز به اصلاح اعتبار در قانون بودجه می باشد) صورت گرفته است.

وی از پیشرفت دو درصدی این پروژه خبر داد و گفت: طول قطعه اول طرح انتقال آب به شهرهای شمالی استان 270 کیلومتر است که مبلغ قرارداد قطعه اول 11 هزار و 730 میلیارد ریال می‌باشد که باید 180 میلیون متر مکعب آب را به شهرهای شمالی استان منتقل کند.

انتقال آب از خلیج‌فارس

وی به تشریح انتقال آب از خلیج‌فارس پرداخت و اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح هم‌زمان با سالروز خلیج‌فارس(10 اردیبهشت سال 92) آغاز شد.


آیت‌الهی‌موسوی 110 میلیون مترمکعب در سال را حجم آب انتقالی پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس دانست و ادامه داد: 41 درصد (45 میلیون متر مکعب) برای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، 30 میلیون متر مکعب که 27 درصد از حجم آب را شامل می‌شود برای شرکت مس سرچشمه؛ 20 میلیون متر مکعب(18 درصد) برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یزد و 15 میلیون مترمکعب یعنی حدود 14 درصد برای سایر مصارف اختصاص داده شده است.

معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان طول کل لوله‌گذاری این پروژه را 790 کیلومتر اعلام کرد و افزود: 300 کیلومتر طول لوله‌گذاری از بندرعباس تا گل‌گهر، 150 کیلومتر طول لوله‌گذاری از گل‌گهر تا سرچشمه و 340 کیلومتر طول لوله‌گذاری از سرچشمه به چادرملوی یزد می‌باشد، شایان ذکر است که برآورد ریالی اولیه طرح 5 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این‌که پیشرفت فیزیکی کل طرح حدود 25 درصد است، اظهار کرد: عملیات احداث آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه و خط لوله در استان هرمزگان با پیشرفت فیزیکی حدود 60 درصد در حال انجام است ضمن این‌که مسیر انتقال لوله تقریباً در کل مسیر تا مقصد تملک شده است. هزینه اجرای خط لوله 2700 میلیارد تومان و هزینه تاسیسات نیز حدود 2300 میلیارد تومان برآورد شده است.

طرح انتقال آب از دریای عمان به شهرهای جنوبی استان

معاون عمرانی استانداری کرمان به تشریح طرح انتقال آب از دریای عمان به شهرهای جنوبی استان پرداخت و تصریح کرد: این طرح شهرهای منوجان، قلعه گنج، نودژ، کهنوج، رودبار، جیرفت، عنبرآباد، کرمان، راین و گلباف را تحت پوشش قرار می‌دهد و مقرر شده است که آب شرب حدود حداکثر یک میلیون و 178 هزار و 297 نفر را تامین کند.

وی انتقال 30 میلیون مترمکعب آب در سال برای شرب و 370 میلیون متر مکعب برای صنعت را از اهداف این طرح برشمرد و به ایسنا گفت: احداث آب شیرین کن با ظرفیت 1.1 میلیون مترمکعب در روز، اجرای 420 کیلومتر خط انتقال، احداث 225 هزار متر مکعب مخزن و احداث 15 ایستگاه پمپاژ اجزای این طرح هستند که در مرحله مطالعه و جلب سرمایه گذار می باشد. برآورد مشاور طرح حدود 5000 میلیارد تومان برای اجرا بوده است.

انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری

آیت‌الهی‌موسوی به طرح تونل انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری به کرمان اشاره کرد و افزود: تونل انتقال آب به طول 38 کیلومتر و با ارتفاع تمام شده 4.2 متر در ورودی (قطعه جنوبی) و3.9 متر در خروجی(قطعه شمالی) و با ظرفیت 23مترمکعب درثانیه در دست اجرا می‌باشد که تاکنون حدود9170متر طول در قطعه شمالی، 5020 متر در قطعه جنوبی حفاری و کول گذاری شده است ضمن اینکه تا کنون حدود1150متر تونل دسترسی نیز حفاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 278 میلیارد تومان هزینه شده است و حدود 1600میلیارد تومان نیز برای اتمام طرح نیاز است.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که کلنگ پروژه در24 آذرماه سال94 توسط استاندار کرمان به زمین زده شد، به ایسنا می‌گوید: عملیات اجرایی قطعه جنوبی درسفرریاست جمهوربه استان آغازشده است و تا کنون 5 هزار و 20 متر حفاری انجام شده است، ضمن اینکه طرح انتقال آب از سد صفا رود به کرمان شامل تونل، خط انتقال و تصفیه خانه است که مجموعاٌ حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی حجم انتقال آب از شهیدان امیرتیموری به کرمان را 60 میلیون متر مکعب در سال اعلام کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که این طرح ظرف 5 سال به اتمام رسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:96090804009، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین