پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه آلودگی کوره‌های مس سرچشمه در مجموع حدود ۳۳ برابر حد مجاز است گفت: شرکت ملی مس باید هرچه سریع‌تر تولید خود را برای رفع آلودگی پایین بیاورد.

شعارسال: مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه آلودگی کوره‌های مس سرچشمه در مجموع حدود ۳۳ برابر حد مجاز است گفت: شرکت ملی مس باید هرچه سریع‌تر تولید خود را برای رفع آلودگی پایین بیاورد.

رضا جزینی‌زاده صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار داشت: اقدامات محیط زیست ممکن است در کوتاه مدت اثر مناسبی برای مردم احساس نکند اما در بلند مدت ضرورت آن ملموس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی مس سرچشمه بسیار شدید است و گاز So2 تمام فضای منطقه را گرفته است گفت: در این فصل از سال به دلیل سکون و ابری بودن هوا و عدم جابه جایی این آلودگی کاملا محسوس است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه در آخرین برداشت از کوره فلش مجتمع مس سرچشمه خروجی گاز So2، بالغ بر 38 هزار میلی‌گرم در نرمال متر مکعب بوده است افزود: در کوره دیگر کنار مجموعه به نام کنورتور خروجی گاز So2نیز 58 هزار میلی‌گرم در نرمال متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع آلودگی مس سرچشمه حدود 33 برابر حد مجاز است خاطر نشان کرد: آلودگی ذرات نیز در کوره کونورتور 377.7 بوده که حدود دو برابر حد مجاز است.

جزینی‌زاده با بیان اینکه ذرات اثر مستقیم در سلامت انسان دارد تصریح کرد: ذرات ناشی از آلودگی این کوره‌ها به صورت مستقیم وارد ریه انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در میان‌مدت باید گاز So2 جمع‌آوری و تبدیل به اسید سولفوریک شود گفت: برای رفع آلودگی در کوتاه مدت و اسرع وقت مجتمع مس سرچشمه باید هر چه سریع‌تر تولید خود را پایین بیاورد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه پیشنهاد کارخانه رقیق‌تر کردن گاز So2 است افزود: این اقدام عملا کاری را انجام نمی‌دهد و گاز So2 وارد لایه‌های فوقانی جو می‌شود که در اثر یک باران آلودگی‌های ثانویه را برای انسان به وجود آورده و باران‌های اسیدی از این نوع است.

وی با اشاره به اینکه شکایت به دستگاه قضایی انجام شده است خاطرنشان کرد: متاسفانه این آلودگی حساس و ملموس برای قاضی پرونده ملموس نبوده و بدون گرفتن نظرات کارشناسی محیط زسیت در دادگاه بدوی حکم برائت صادر شده است.

جزینی‌زاده با بیان اینکه در دادگاه تجدید نظر نیز حکم بدوی تایید شده است اظهار داشت: ضمن اینکه از همکاری دستگاه قضایی تشکر می‌کنیم و ملاک ما در نهایت رای قوه قضائیه است گفت: انتظار داریم قاضی در این گونه موارد نظر کارشناسی محیط زیست را معیار قرار دهد و شکایت محیط زیست نیز براساس آمار، ارقام و نظر کارشناسی انجام شده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست یک مجموعه کاملا علمی و تخصصی است افزود: ما موظف هستیم براساس برنامه ششم توسعه و همچنین تاکیدات رهبر معظم انقلاب نظارت بدون اغماض از محیط زیست داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در پناهگاه حیات وحش در منطقه "زریاب" محل زندگی خرس سیاه آسیایی گفت: در مجموع این منطقه پناه‌گاه حیات وحش محسوب شده و تنها گونه خرس آسیایی در آن زندگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ تضادی با توسعه، خدمات، صنعت و جاده نداریم بیان کرد: متاسفانه بدون مجوز محیط زیست جاده‌سازی در این منطقه دوباره آغاز شده است.

جزینی‌زاده با بیان اینکه به استناد تبصره 1 ماده 690 قانون مجازات اسلامی و نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در جایی که تخریب صورت می‌گیرد دستگاه قضایی باید تا صدور حکم نهایی کار را متوقف اعلام کند گفت: انتظار داریم دستگاه قضایی براساس حکم قانون و نظر کارشناسی همراه محیط زیست باشد و کاری که دوباره شروع شده است را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه ما تابع رای قضایی هستیم افزود: محیط زیست انفال عمومی جامعه است و تعداد خاصی در یک منطقه معطوف نمی‌شود و حق نداریم محیط زیست آیندگان را از الان پیش‌فروش کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 11 دی 1396، کدخبر: 1616836، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین