پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
سلیمانی گفت: قرار بود دولت آمار رشد اقتصادی را به صورت ماهانه اعلام کند اما ارائه نکرد چون رشد اقتصادی در سال 94 منفی بود.

شعارسال: محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری برگزار شد، اظهارداشت: بخش اقتصادی دولت یازدهم دقیقاً در راستای سیاست‌های دولت سازندگی گام برمی‌دارد، در دولت سازندگی که به خریدهای خارجی روی آوردند، شاهد بودیم که 50 میلیارد دلار کشور بدهکار شد و بحران اقتصادی در سال 74 شکل گرفت و تورم به بالای 50 درصد رسید.

وی افزود: در دولت یازدهم نیز همان افراد همان سیاست‌های دولت سازندگی را پیگیری می‌کنند و کشور را بدهکار خواهند کرد و تورم در سال 95 افزایش خواهد یافت. الان تورم مثل یک فنر نگه داشته شده و چند ماه بیشتر دوام نمی‌آورد و رها می‌شود، برای بخش‌های تولیدی، صنعتی و معدنی کشور در دولت یازدهم گرفتاری‌هایی ایجاد شده، همچنین برای تجارت خارجی نیز مشکلاتی به وجود آمده است.

سلیمانی ادامه داد: در قراردادهای خارجی که منعقد می‌شود، پورسانت‌هایی گرفته می‌شود و این پورسانت‌ها را غربی‌ها به افرادی در داخل کشور ما می‌دهند.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قرار بود دولت آمار رشد اقتصادی را به صورت ماهانه اعلام کند اما ارائه نکرد چون رشد اقتصادی در سال 94 منفی بود و در چند ماه گذشته نیز بیشتر منفی شده است و دلیل آن هم به خاطر رکود حاکم بر اقتصاد، مسکن و کسب و کار کشور است.

وی اضافه کرد: همه این رکود کاملاً مشهود است، امروز انبار کارخانه‌های سیمان پر شده و قدرت فروش ندارند چون ساخت و ساز مسکن و جاده و اتوبان متوقف شده است، اگر می‌بینید اتوبانی در دهه فجر افتتاح می‌شود، به این دلیل است که زیرساخت‌های آن قبلاً انجم شده، انبار خودروسازان پر شده بود و امکان فروش خودروهای تولیدی‌شان را نداشتند، ولی دولت برای خالی کردن انبار خودروسازان مجبور به پرداخت وام 25 میلیون تومانی شد، اما باید پرسید در مرحله بعدی چه می‌کنید؟ وقتی انبار خودروسازان دوباره پر شد چه اقدامی انجام می‌دهید؟

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رکود صنعتی حاکم بر کشور بسیار عمیق است، تصریح کرد: دولت یازدهم به پایان عمرش نزدیک شده و از مهر سال 95 فضای کشور مجدداً به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود و دولت می‌بایست در این 30 ماه گذشته اقدامی انجام می‌داد، اما متأسفانه دست روی دست گذاشتند و همه چیز را به مذاکرات هسته‌ای گره زدند و نهایت بی‌تدبیری را انجم دادند و رو به خریدهای خارجی آوردند که به معنای فروختن کشور و بدهکار کردن کشور است و این همان نفوذی است که رهبر معظم انقلاب پیش از این درباره آن هشدار داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم می‌خواهد کشور را بدهکار کند، اگر قراردادهای طویل‌المدت نفتی و 25 ساله منعقد شود، دارسی دوم اتفاق می‌افتد، در حالی که هیچ دولتی نمی تواند برای دولت های آینده پس از خودش تعهد مالی ایجاد کند. هزینه مالی ایجاد شده برای دولت های آینده، بدون مصوبه مجلس غیرقانونی است.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ریشه همه این مشکلات اقتصادی به دولت سازندگی باز می‌گردد ولی متأسفانه این انحراف در دولت یازدهم بیشتر شده است که کشور از غرب استقراض کند و غربی‌ها از این شیوه بتوانند دوباره بر ما مسلط شوند، البته ناگفته نماند که در این میان عده‌ای هم منافع خودشان را دنبال می‌کنند و بحث پورسانت مطرح است، هر چه قیمت قراردادها و رقم آن و زمان آنها افزایش یابد، به نفع فروشنده و به ضرر ماست، چرا که غربی‌ها کالا و خدمات‌شان را به ما می‌فروشند.

سلیمانی با بیان اینکه پورسانت‌بگیران افرادی هستند که قیمت و رقم قرارداد و زمان آنها را بالا می‌برند، گفت: کسانی که به عنوان دلال و کارچاق‌کن کار می‌کنند، بسیاری از آنها افراد منفعت‌برده در دولت سازندگی و اصلاحات هستند، اگر گفته می‌شود افرادی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان ثروت دارند و در این دولت هم حضور دارند و تکذیب هم نمی‌شود، باید پرسید این اموال از کجا آمده است؟ این اموال از همان پورسانت‌ها آمده است.

وی اضافه کرد: ایران در سطح دنیا با عنوان دارنده نیروی انسانی فراوان مشهور است، ما جزو چند کشور اول از نظر استعداد و توانمندی هستیم، کسی که می‌گوید صنعت ایران در حد آبگوشت بزباش است، بدین معناست که ملت ما را تحقیر کرده است، در حالی که ما در زمینه‌های هسته‌ای، نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

سلیمانی همچنین گفت: ایران یکی از 7 کشور توربین‌ساز است و توانسته توربین‌های عظیم با راندمان بالای 60درصد تولید کند، اما این حوزه هم‌اکنون دچار مشکل شده است چرا که به آن بها داده نمی‌شود. مؤسسه مبنا بیش از 10 هزار میلیارد تومان درآمد دارد و همه افرادی که در آن مؤسسه فعالیت می‌کنند انسان‌های علمی و نخبه هستند، اما دولت آنان را تحت فشار قرار داده تا از هم بپاشند و متلاشی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم بیش از 14 هزار و 800 واحد صنعتی تعطیل شده و یا در حال تعطیلی هستند، بیش از 80 درصد اکتشافات هنوز در ایران انجام نشده است، ما یک کشور غنی از نظر ذخایر معدنی هستیم، افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی حاصل کار ایرانی بود، حالا وزیری که می‌گوید باید از خارج مدیر بیاوریم چقدر این ملت را تحقیر می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی هیچ وقت رشد اقتصادی اتفاق نمی‌افتد، به همین دلیل باید به نیروی داخلی خودمان متکی باشیم. متأسفانه همان سیاست دولت سازندگی در دولت یازدهم در حال پیگیری است که مبنای آن هم خرید کالا از غرب و واردات است و نه خرید تکنولوژی، امروز بیش از 50 سال است که صنعت خودروسازی داریم ولی هنوز نتوانستیم یک خودرو با کیفیت بالا تولید کنیم چون به ما اجازه پیشرفت نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: جای تأسف دارد که بگویم در ایران به دلیل سیاست های غلط دولت یازدهم حتی معادن سنگ هم با مشکل مواجه شدند، این سیاست‌ها هیچ ربطی به اقتصاد مقاومتی ندارد و دولت یازدهم در مقابل اقتصاد مقاومتی در حال مقاومت است.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کشورهای پیشرفته جهان در دو زمینه سیاستگذاری های کلانی انجم دادند که باعث پیشرفت آنها شد و این سیاست ها نیز با رفت و آمد دولت‌ها هیچ‌گاه تغییر نکرد و آن دو محور مسئله هسته‌ای و فضایی بود، اما برنامه نفوذی که برای ایران توسط دشمنان درنظر گرفته شده، به دنبال این است که این دو علم در کشور پیشرفت نکند و از هم تلاشی شود، می‌خواهند یک مدیر ضعیف و نالایق را به کار گیرند تا توسعه کشور متوقف شود.

وی با اشاره به صنعت فضایی متلاشی‌شده کشورمان، گفت: امروز یک بخشی از صنعت فضای کشور ما مربوط به وزارت ارتباطات است، بخشی از آن در معاونت علمی رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود و بخشی هم از قبل در وزارت دفاع بود، بنابراین قاعدتاً کسی نیست که برای این مجموعه تصمیم‌گیری کند هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

سلیمانی همچنین گفت: مجلس تصویب کرده بود از محل درآمدهای وزارت ارتباطات بودجه صنعت فضایی تأمین شود، اما آنقدر رقم پایینی به صنعت فضای کشور اختصاص داده شده که بسیار بسیار ناچیز است، وقتی بودجه صنعت فضایی کشور تخصیص داده نمی‌شود، این بدان معناست که نمی‌خواهند این حوزه پیشرفت کند و به دنبال تضعیف آن هستند، در این شرایط، اگر دانشمندان صنعت فضایی کشور متوقف شوند و به موضوعات دیگری گرایش یابند، به این سادگی‌ها نمی‌شود آنها را مجدداً جمع کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سه سال است ماهواره‌ها آماده شده ولی پرتاب نمی‌کنند، آن هم به دلیل سیاست‌هایی است که در دولت یازدهم پیگیری می‌شود و می‌گویند اجازه دهید ببینیم برجام به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی شیرازه، تاریخ انتشار: 29بهمن1394، کدخبر: 84383: www.shiraze.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین