پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
یک تحلیلگر مسایل اجتماعی گفت: مسئولیت پذیری و کفایت حاصل فرآیند شایسته سالارانه در عمل است و فقط گفتمان شایسته سالاری را شامل نمی شود.

شعار سال: «پوراندخت نیرومند» افزود: بخشنامه ای که چندی پیش از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد، از چند منظر قابل بررسی است و باید دید که این بخشنامه با عملکرد حوزه های کار منطبق است یا نه؟
وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد که بیشتر انتصاب ها در وزارتخانه ها براساس همین نسبت ها (سببی، نسبی، رفاقتی، و حزبی) بوده است.
این تحلیلگر اظهار داشت: شایسته سالاری به معنای آن است که فرد منتسب از دانش، مهارت، نگرش، تجربه، عملکرد و ویژگی های شخصیتی مورد نیاز برای موفقیت در آن شغل برخوردار باشد، در این میان تجربه نشان می دهد که عملکرد موفق در شغل قبلی و داشتن تجربه کار کارشناسی مهمترین شاخص های شایسته سالاری هستند.
وی تاکید کرد: شایسته سالاری از شایسته خواهی تا شایسته گزینی شروع و بر اساس شاخص هایی که موفقیت هر فرد را در آن شغل تامین می کند، ادامه پیدا می کند.
به گفته نیرومند، با توجه به ادبیات غنی شایسته سالاری و وجود پست های مشابه در سایر کشورها و افرادی که در این پست ها عملکرد موفقی داشته اند، استخراج این شاخص ها برای معاونان وزرا، روسای شرکت ها و هولدینگ ها، مدیران کل کار سختی نبوده است.
وی ادامه داد: اگر این شاخص ها استخراج شده بود، تیم انتصابات که خود باید شایسته باشند، براساس شاخص ها دست به انتخاب می زدند و بسیاری از فشارهای سیاسی مدیریت می شد.
این تحلیلگر اجتماعی موضوع دیگر را، رفتار بالاترین مقام هر وزارتخانه دانست و افزود: در صورتی زیردستان تن به انتخابات شایسته سالارانه خواهند داد که بالاترین مقام مسئول با وجود فشارهای سیاسی، خود انتخاب هایی شایسته سالارانه داشته باشد تا زیرمجموعه نیز به تبع او، انتخاب ها و انتصاباتی شایسته سالارانه داشته باشند.
این تحلیلگر مسایل اجتماعی گفت: مساله مهم دیگر فساد است، نظارت، پاسخگویی و رانت سه رکن فسادند، در این میان اگر مسئولین الزام پاسخگویی (رسمی و غیررسمی) داشته باشند، بی تردید زیر بار پستی که از شایستگی های لازم برخوردار نیستند، نخواهند رفت.
وی اظهار داشت: در قانون، مسئولیت پاسخگویی در زیرمجموعه ها برعهده بالاترین مقام یعنی وزیر گذاشته شده است.
نیرومند ادامه داد: مسئولیت به معنای پاسخگویی است، پاسخگویی مدیران به وزیر، پاسخگویی وزیر به رئیس جمهوری، مردم و مجلس و غیره، اما دستگاه باید بطور شفاف دلایل عزل و نصب ها را برای جامعه هدف مشخص کند زیرا پاسخگو نبودن در این حوزه صدمات غیرقابل جبرانی به اعتماد اجتماعی و شایسته سالاری وارد می کند.
وی تاکید کرد: مهمتر اینکه وقتی مقامی، بخشنامه ای صادر می کند، باید آن بخشنامه براساس قوانین بالادستی باشد و پس از ابلاغ، بر اجرای آن نظارت هوشمندانه داشته باشد و در مقابل انحرافات، برخورد موثر و کارآمد داشته باشد.
نیرومند ادامه داد: صدور مستمر بخشنامه هایی که نظارتی بر اجرای آنها نیست، منجر به گستاخی مدیران زیرمجموعه و حراج شدن زمام امور از عالیترین مقام هر دستگاه می شود.
ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه ای به سازمان ها و نهادهای تابعه این وزارتخانه خواستار ممنوعیت بکارگیری منسوبین به افراد سیاسی در سطوح مدیریتی شرکت ها و هلدینگ های تابعه به آنها شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 17 بهمن 96، کد مطلب: 82822324: www.irna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
دقیقا نه گفتمان نه شعار نه حرف...فقط داریم حرف از اقازاده می شنویم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین