پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره راه‌های باطل شدن وکالت توضیح داده‌اند.

شعارسال:کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره راه‌های باطل شدن وکالت توضیح داده‌اند.

پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره راه‌های باطل شدن وکالت این است:

سلام. وقت بخیر. بنده دختری هستم 22 ساله و مجرد و پدرم فوت شده برای انجام کارهای انحصار وراثت و همچنین جهت گرفتن اقامت کانادا وکالت تام‌الاختیار به مادرم داده‌ام. الان هم در کانادا هستم. سوالم این است که اولا من میتوانم وکالت را باطل کنم؟ سوال دومم اینه که میتونم بدون اجازه مادرم که الان وکیل تام الاختیارم هست دوباره به ایران برگردم و اینجا زندگی کنم؟ پیشاپیش کمال تشکر را از پاسخگویی‌تون دارم.

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:

درباره بر طرف کردن عقد وکالت باید بیان داشت، همانطور که موکل با اذن خود شخصی را مامور انجام کاری از جانب خود می نماید، لذا بنا بر صلاحدید خود خواهد توانست هر زمان شخص وکیل را از سمت خود عزل نماید؛ مگر آنکه این حق را در وکالت اعطایی از خود سلب کرده باشد. از آن طرف همین حق و اختیار برای وکیل نیز وجود خواهد داشت تا هر زمان که بخواهد از سمت خود استعفا دهد؛ مگر آنکه چنین حقی برای وی وجود نداشته باشد.

از همین روی باید بیان داشت که علاوه بر این موارد، وکالت ممکن است بر اثر فوت وکیل یا موکل از میان برود. این امر به ذات عقد وکالت باز می گردد، و همین امر است که وکالت را از سایر عقود قانونی متمایز می گرداند. چه اینکه در اکثر عقود قانون مدنی فوت طرفین عقد تاثیری در بقای عقد ایجاد شده نخواهد داشت.

به عبارت دیگر همانطور که هر یک از وکیل یا موکل هر زمان که بخواهند می توانند استعفا و یا عزل نمایند، البته بایستی توجه داشت که وکالت بلاعزل هست یا خیر، فوت هر یک از آنها نیز اصولاً عقد وکالت را از میان خواهد برد.

البته به این موارد می بایست سفه و از بین رفتن موضوع عقد وکالت یا انجام موضوع وکالت را نیز افزود .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار 1 اسفند 96،کدخبر: 398561، www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین