پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
ورود بیش از ۲۰۰ هزار پرونده به محاکم قضایی استان قزوین که اغلب ناشی از آگاهی نداشتن افراد به قوانین و قواعد حقوقیست ضرورت استفاده از وکیل را در جامعه دو چندان کرده است.

شعار سال: این روز‌ها اگر به هر دلیل گذرتان به دادگستری افتاده باشد، افرادی با چهره‌هایی نگران و گاهی هم مستأصلمی‌بینید که راهرو‌ها و اتاق‌های دادگستری را یکی پس از دیگری طی می‌کنند و دست آخر هم هنگام خروج از محکمه نه تنها آن چهره نگران بر طرف نشده است بلکه نارضایتی از سیستم قضائی هم به آن اضافه می شود.


این نارضایتی هم اغلب ناشی از آگاهی نداشتن افراد به مسائل حقوقی است؛ چرا که برای دستیابی و یا دفاع از حقوق از دست رفته خود، باید دلیل حقوقی داشت و سیر قانونی آن هم طی شود، اما در بیشتر موارد به دلیل آگاهی نداشتن افراد از ظرافت‌ها و پیچیدگی قوانین و قواعد حقوقی، نمی‌توانند ادله قابل قبولی برای محکمه فراهم کنند به همین دلیل در مسیر دستیابی به خواسته خود با موانع قانونی روبرو می‌شوند.


جایگاه وکلا در نزد مردم

آقای پاشایی دو سال است که به دلیل مشکل ملکی به دادگاه رفت وآمد دارد و هنوز نتوانسته به حق خود برسد. وقتی از او سوال می‌شود آیا وکیل دارد یا از مشورت وکلا بهره برده است؟ می گوید: از همان ابتدا خود را از دانش وکلا بی نیاز می‌دانسته، اما بعد از صرف هزینه زیاد و از دست رفتن زمان و نتیجه نگرفتن، به اشتباه خود پی برده است.

خانم امینی هم که به دلیل مشکل خانوادگی به دادگاه مراجعه کرده است می‌گوید: پنج سال درگیر این مشکل است و بعد از گذشت چند سال نتوانسته به حق خود برسد و او هم به این نتیجه رسیده است که اگر از همان ابتدا با یک وکیل مشورت می‌کرد به خواسته خود می‌رسید.


امثال آقای پاشایی و خانم امینی بسیارند، افرادی که با تصور اشتباه در مسیر قانون قرار می‌گیرند و سرانجام هم، آنچنان که باید به حق خود نمی‌رسند.

اما در مقابل افرادی هستند که قبل از انجام هر عمل حقوقی و یا در جریان رسیدگی به اختلاف در دادگاه، از مشورت وکیل استفاده کرده اند، آقای قجر از جمله این افراد است که تجربه موفق در استفاده از وکیل دارد.

وی که اخیرا در موضوع پرونده خود توانسته به خواسته اش برسد می‌گوید: اگر وکیل نداشتم به حق خود نمی‌رسیدم، زیرا اطلاعات و دانش حقوقی من اندک و در مواردی هم اشتباه است.

آقای جعفری هم که به دلیل اختلاف حساب و چک بلامحل یکی از مشتریانش به دادگاه مراجعه کرده می‌گوید: با کمک وکیل رسیدگی به پرونده طبق روال قانونی انجام شده و به خواسته اش رسیده است.

وی معتقد است: وکلا می توانند موکلان خود را در مسیر خواسته هایشان یاری دهند چرا که آن‌ها به قانون مسلطند و راهکار‌های حقوقی را می‌شناسند.

نقش وکلا در پیشگیری و بازدارندگی از وقوع دعاوی و جرایم

از آنجا که برای هر اقدامی باید به متخصص آن مراجعه کرد، برای طرح دعوی هم گریزی از این امر نیست، به گفته حقوقدانان نه تنها در طرح دعوی و در جریان دادرسی بلکه پیش از هر اقدام حقوقی باید به مشاوران مراجعه کرد.


داوود قلعه قوند قاضی دادگستری گفت: زمانی که افراد بدون مشورت از وکلا و مشاوران اقدام به انجام عمل حقوقی می‌کنند با تفسیر متفاوت از قرارداد باعث ایجاد مشکل می‌شوند، اما اگر قبل از هرگونه اقدامی و ایجاد تعهد به متخصصان حقوقی مراجعه کنند چنین مواردی پیش نمی‌آید و اگر هم پیش آمد باز هم خود وکلا هستند که می‌توانند طرفین دعوی را در رسیدن به حقوق خود یاری کنند.

منصور مختاری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین هم معتقد است: مشورت گرفتن از وکلا در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است و دلیل آن هم آشنایی افراد با قوانین، جرایم و ضمانت اجرا‌ها است.

دستمزد وکلا یکی دیگر از عوامل استفاده نکردن از وکیل

یکی از دلایلی که عمدتا افراد برای استفاده نکردن از وکلا مطرح می‌کنند بالا بودن دستمزد وکلاست، مسئله‌ای که با رسانه‌ای شدن دستمزد میلیاردی برخی از وکلا به آن دامن زده شده است، در این زمینه محمد نسخه چی رئیس هیئت مدیره کانون وکلای استان قزوین گفت: اینگونه دستمزد‌ها استثناء هستند و بر اساس توافقی است که خود قانون اجازه آن را به وکلا داده است.


وی ادامه داد: همچنین این دستمزد‌ها به نسبت بهای خواسته آن پرونده طرح شده تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال دستمزد میلیاردی برخی وکلا مربوط به پرونده های است که بهای خواسته آن ۱۰۰ میلیارد تومان و یا حتی بیشتر است.

وی نحوه تعیین دستمزد وکلا را به دو صروت بیان کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که بین طرفین باید توافق شود موضوع میزان حق‌الوکاله و نحوه پرداخت آن است. قرارداد حق‌الوکاله طبق ماده ۱۹ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ بین وکیل و موکل معتبر است و آن‌ها می‌توانند طبق ماده مذکور با یکدیگر توافق کنند.

در این حالت وکیل مکلف است مالیات و سهم کانون وکلا و سهم صندوق خسارت را بر اساس مبلغ قرارداد پرداخت کند و چناچه توافقی بین طرفین نباشد مبلغ حق‌الوکاله بر اساس آئین نامه تعرفه حق‌الوکاله مصوب ۲۷/۴/۱۳۸۵ محاسبه خواهد شد.

برخورد با وکلای متخلف

وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال کهآیا وکلا می‌توانند با هر ترفند و روشی مراجعان خود را جذب کنند؟ گفت: وکیل حق ندارد به مراجعه‌کننده امید واهی و یا تعهد به نتیجه بدهد تا از این طریق حق‌الوکاله دریافت کند.


نسخه چی وکیل دادگستریبا اشاره به اینکه آمار ورودی پرونده‌ها در دادسرای کانون وکلا و مقایسه آن با تعداد وکلای دادگستری و پروند‌ه های دادگستری حکایت از تخلف اندک همکاران وکیل دارد گفت: تحصیل حق‌الوکاله با خدعه و فریب از نظر قانون تخلف محسوب می‌شود و دادسرای کانون در صورتی که گزارشی مبنی بر تخلف وکلا دریافت کند در اسرع وقت بررسی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

تاثیر وکلا در کاهش حجم پرونده‌ها به دادگستری

وی درباره این سوال که آیا حق الوکاله می‌تواند در حجم ورودی پرونده‌ها به سیستم قضائی تاثیرگذار باشد یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه مردم بعد از بروز اختلاف به وکلا مراجعه می‌کنند میزان حق‌الوکاله نمی‌تواند تاثیری در ورودی پرنده‌ها داشته باشد.

نسخه چی افزود: مراجعه به وکیل قبل از طرح دعوی و استفاده از مشاوره صحیح وکلا در بسیاری از دعاوی که پیشرفت ندارد، یا شخص دلیلی برای طرح دعوی ندارد و یا ذیحق در موضوع نیست، یا به صلح منجر می‌شود، شود یا به طور کلی در دادگاه‌ مطرح نمی‌شود، که این امر باعث کاهش حجم ورودی پرونده‌ها خواهد شد.

خدمات مشاوره‌ای و وکالت رایگان

سید محمد حسینی معاون معاضدت کانون وکلای استان قزوین هم در زمینه خدمات مشاوره‌ای کانون وکلا گفت: کانون وکلای دادگستری استان قزوین به منظور فراهم ساختن زمینه برخورداری اقشار مختلف از حق دادخواهی و حق برخوداری از وکیل مدافع و مشاوره حقوقی در سه حوزه اقدام به اراده خدمات وکالتی - حقوقی به شهروندان می‌کند.


حسینی افزود:حوزه اول ارائه خدمات مشاور‌ه های رایگان است؛ این نوع از خدمت هرروز در محاکم دادگستری و کانون وکلا به افراد ارائه می‌شود، که مطابق آمار، سالانه بیش از ۱۰ هزار مراجعه کننده از خدمات و مشاوره حقوقی بهره مند می‌شوند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: دومین حوزه پرونده‌های معاضدتی و حقوقی است به دلیل آنکه بخشی از جامعه بضاعت بهره مندی از وکیل مدافع را ندارند کانون وکلا به این افراد وکلای معاضدتی معرفی می‌کند که به طور میانگین سالانه ۶۰ وکیل معاضدتی معرفی می‌شود.

معاون معاضدت کانون وکلای استان قزوین افزود: سومین حوزه پرونده‌های کیفری است، در محکام تا زمانی که فردی جرمش اثبات نشده حق دفاع دارد و در بعضی از جرایم رسیدگی بدون حضور وکیل امکان پذیر نیست در این موراد هم با درخواست متهم یا دادگاه از سوی کانون وکلا، وکیل تسخیری در اختیار متهم قرار داده می‌شود که سالانه بیش از ۵۰۰ وکالت تسخیری است.

ضرورت داشتن وکیل

با وجود اینکه خدمات مشاورای رایگان در محکام و کانون وکلا به صورت رایگان و خدمات وکالت برای افرادی که توان پرداخت دستمزد وکیل را ندارند از سالیان قبل فراهم است، اما فراهم شدن زمینه استفاده همه افراد از وکیل و کاهش هزینه‌های دادرسی از یک سو باعث خواهد شد اثر مستقیم آن ابتدا به فرد و سپس به جامعه برسد و از سوی دیگر با فرهگ سازی و شناساندن جایگاه وکیل در جامعه، معضلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و از شکل گیری دعوای و جرایم به دلیل آشنایی افراد به قوانین و ضمانت اجرا‌ها جلوگیری خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 4 دی 96، کد مطلب: 6363291: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین