پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۴
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شب گذشته پس از سفر یک هفته ای به کشورهای کویت، هند، آلمان و روسیه به تهران بازگشت، او در آلمان به نخست وزیر رژیم صهیونیستی طعنه سنگینی زد تا نشان دهد دنیای جدید، دنیای تدبیر و تعامل است.

شعارسال: هفته پر کار وزیر امور خارجه ظریف شب گذشته به پایان رسید و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در حساب اینستاگرام خود چنین نوشت: «یک هفته پرسفر، سه شنبه و چهارشنبه کویت، پنجشنبه و جمعه حیدرآباد، شنبه دهلی نو، یکشنبه مونیخ و دوشنبه مسکو

وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته پس از بازگشت از مسکو به تهران، این جمله را نوشت و بلافاصله پس از آن نیز تصاویری از سخنرانی های خود در «کنفرانس امنیتی مونیخ -2018 » و « کنفرانس بین المللی والدای» منتشر کرد.

وی روز گذشته (دوشنبه) سخنران اصلی در مراسم افتتاحیه کنفرانس والدای در هتل اینترکنتینتالدر روسیه بود؛ جایی که به محلی برای انتقادهای کارشناسان از سیاست های واشنگتن در سوریه تبدیل شد.

ظریف در سخنرانی خود در این کنفرانس مجددا پیشنهاد «مجمع گفت و گوی منطقه ای» را برای خروج از چند دهه جنگ و درگیری و ایجاد آینده ای متفاوت برای منطقه غرب آسیا و محیط پیرامون آن مطرح کرد.

به اعتقاد وی، تنها مبتنی بر فرآیند گفت و گو، دیپلماسی و راه حل های سیاسی و می توان به بحران سوریه و یمن پایان داد، ظریف همچنین از ماندن در گذشته و تکرار الگوی قدیمی خرید امنیت، تشکیل بلوک ها و اتحادیه ها انتقاد کرد و آن ها را بی نتیجه دانست.

کنفرانس خاورمیانه ای باشگاه مذاکره بین المللی والدای تحت عنوان «‌جایگاه روسیه در خاورمیانه؛ ایفای نقش در همه حوزه ها» روزهای 19 فوریه (30بهمن) در مسکو آغاز شد و امروز سه شنبه به کار خود پایان می دهد.

باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» سال 2004 به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین المللی غربی تاسیس شده است.

این باشگاه سیاسی با جذب همکاری از 62 کشور جهان نشست های خود را سالانه و منظم برگزار می کند و به عنوان گردهمایی بین المللی ارائه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است؛ موضوع محوری اجلاس امسال باشگاه مباحثه والدای «حواشی دنیای فردا» نام دارد که به گونه سنتی فعالیت پانل ها پشت درهای بسته انجام می شود، اما پس از پایان جلسات شرکت کنندگان دیدگاه های خود را مطرح می کنند.

** دیدار ظریف و لاوروف / سفر بیست و دوم به مسکو

هوای مسکو سرد بود، برنامه های وزیر امور خارجه و هیات همراه وی بسیار فشرده بود، اما هیچ کدام نتوانست مانع از دیدار وزیران امور خارجه ایران و روسیه در طبقه هفتم ساختمان وزارت امور خارجه در مسکو شود.

ظریف و لاوروف عصر دیروز یک دیدار دو جانبه داشتند؛ «من فکر می کردم این سفر بیستم من به مسکو است ؛ اما دوستان به من گفتند این بیست و دومین سفر من به مسکو است» این جمله ای بود که وزیر امور خارجه در دیدار با لاوروف گفت که نشان دهنده سطح بالای روابط دیپلماسی بین ایران و روسیه است.

در این دیدار دو طرف روند مذاکرات در آستانه و سوچی را مورد ارزیابی قرار دادند و بر لزوم تداوم تلاش ها و همکاری مشترک خود برای حل کردن مسایل سوریه از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند

لاوروف هم ملاقات مجدد با ظریف را فرصت خوبی برای تبادل نظر در باره مسائل منطقه ای مانند عملی شدن برجام، حل و فصل اوضاع سوریه و موضوع دریای خزر عنوان کرد.

** پنجمین حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ

وزیر امور خارجه ایران همچنین پیش از سفر به مسکو، در سفری یک روزه به آلمان در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 شرکت و سخنرانی کرد.

از سال 2003 تاکنون نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجموع 13بار در این کنفرانس شرکت کرده اند و دکتر ظریف از سال 2014 تا 2018 در مجموع پنج بار در اجلاس سالانه مونیخ حضور داشته و سخنرانی کرده است.

ظریف علاوه بر سخنرانی در سالن اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 در مدت حضور در آلمان به صورت جداگانه با وزیران خارجه ارمنستان و گرجستان دیدار و در خصوص توسعه همه جانبه روابط ایران با این کشورها با همتایان خود گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه همچنین در مدت حضور یک روزه خود در مونیخ با «یان الیاسون» معاون دبیرکل پیشین سازمان ملل، «کاترین اشتون» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و «استفان دی میستورا» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز دیدار و درباره مهمترین مسایل و چالش های منطقه ای و جهانی و راه های همکاری مشترک برای حل آن ها رایزنی کرد.

«ارنستو زدیو» و «اخضر ابراهیمی» اعضای سازمان بین المللی ریش سفیدان «الدرز» نیز به دیدار ظریف آمدند و با وی در خصوص مسائلی مانند صلح و گفت و گو های منطقه ای رایزنی کردند.

سازمان بین المللی ریش سفیدان توسط «نلسون ماندلا» رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی و همسرش «گراسا ماچل» بنیانگذاری شده است و اکثر اعضای آن را مدافعان صلح، حقوق بشر و رهبران سرشناس پیشین کشورها یا سازمان های بین المللی تشکیل می دهند.

** سخنرانی در سالن اجلاس/ یا با هم می‌بریم، یا با هم می‌بازیم

مونیخ هم برفی و هم سرد بود؛ اما اتمسفر فضای سخنرانی وزیر امور خارجه و حضور چشم گیر رسانه های جهان فضای سالن را پر حرارت کرد؛ ظریف همان ابتدای سخنرانی خود در سالن اجلاس گفت که می خواهد در مورد مسائل مهمتر و جدی تری صحبت کند و ادعای بنیامین نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی در کنفرانس مونیخ را «نمایش یک سیرک کارتونی» عنوان کرد. نتانیاهو این بار هم دست خالی آمد و دست خالی هم رفت. این بار نه با نقاشی کودکانه بلکه با یک قطعه آهنی که ادعا می کرد مربوط به پهباد ایرانی است.

ظریف وارد موضوع اصلی سخنرانی خود شد؛ پیشنهاد گفت وگو و تلاش برای دستیابی به صلح منطقه‌ ای، محور سخنرانی روز یکشنبه ظریف در کنفرانس مونیخ بود.

پایان سفر مونیخ و عزیمت به مسکو با این توییت ظریف همراه بود «کنفرانس امنیتی مونیخ فرصت مغتنمی برای تکرار و تصریح پیشنهاد ایران درخصوص رویکرد چندجانبه ما درمسیر صلح و ثبات منطقه بود. پیام ما واضح است: یا با هم می‌بریم، یا با هم می‌بازیم

پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه (27 بهمن – 16 فوریه) تا روز یکشنبه (29 بهمن – 18 فوریه) در هتل «بایریشرهوف» در شهر مونیخ مرکز ایالت بایرن آلمان برگزار شد.

«کنفرانس امنیتی مونیخ» یکی از مهمترین مجامع بین‌ المللی در حوزه امنیتی است و به «داووس امنیتی» نیز معروف است.

** سفر سه روزه به هند همراه با رئیس جمهوری

محمدجواد ظریف پیش از ورود به مونیخ شد حسن روحانی رئیس جمهوری را در سفر سه روز به حیدر آباد و دهلی نو در هند همراهی کرد؛ سفری که دستاوردهای سیاسی و اقتصادی مناسبی به همراه داشت تا جایی که وی در مونیخ به خبرنگاران گفت: سفر رئیس جمهوری به هند فرصت مناسبی را برای آغاز فصل جدید در روابط و همکاری بین تهران- دهلی نو ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه پیش از سفر به هند نیز اواسط هفته گذشته برای شرکت در «کنفرانس بازسازی عراق» به کویت سفر کرد و با برخی از مقامات حاضر در کنفرانس از جمله «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، «شیخ صباح احمد جابرالصباح» امیر کویت و همچنین «شیخ صباح الخالد الصباح» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص مهمترین مسائل منطقه رایزنی کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 1اسفند1396، کدخبر: 82838250: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
واقعا یه خسته نباشید جاداره اینجا به دکتر بگیم خیلی خوب در عرصه ی روابط بین الملل در حال زحمت کشیدن بودند و اقدامات بسیاری را در جهت تغییر نگرش منفی جهانیان نسبت به ایران انجام دادند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین