پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۲۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۴ هزار هکتار از طرح ۱۰۰ هزار هکتاری تجهیز اراضی سیستان و بلوچستان به سیستم آبیاری تحت فشار تکمیل شد.

شعار سالرضا نجفی شامگاه پنجشنبه در جمع مدیران ارشد استان در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای آبیاری 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مصوبه دولت وجود دارد که هیچ محدودیتی به لحاظ اعتباری و اجرایی برای اجرا در تمام نقاط استان وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اکنون برای اجرای این پروژه 14 پیمانکار که بیشتر آن‌ها از افراد بومی استان هستند در نقاط مختلف استان مشغول کارند.

وی با بیان اینکه قبل از سال 92 تنها 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری تحت‌فشار مجهز شده‌ بود، افزود: از سه سال پیش تا کنون برای بیش از 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مطالعه و طراحی آبیاری تحت‌فشار انجام‌شد که 24 هزار هکتار آن تکمیل شده است.

نجفی در ادامه با اشاره به اجرای آزمایشی آبیاری زیرسطحی در برخی اراضی کشاورزی استان، تصریح کرد: این آبیاری بیش از همه روش‌های نوین آبیاری در صرفه‌جویی آب مؤثر است، به‌طوری‌که اگر در روش آبیاری تحت‌فشار یا قطره‌ای 40 تا 50 درصد صرفه‌جویی آب اتفاق می‌افتد، در روش زیرسطحی 75 درصد صرفه‌جویی آب خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: علت با صرفه بودن آبیاری زیرسطحی کاهش شدید تلفات تبخیر و جذب کم آب در این روش آبیاری است اما هزینه اجرای آن بالاست.

وی خاطرنشان کرد: دولت در آبیاری تحت‌فشار به ازای هر هکتار 8 تا 9 میلیون تومان به کشاورز کمک می‌کند ولی در آبیاری زیرسطحی هر هکتار 25 میلیون تومان هزینه دارد که باید توسط کشاورز تأمین شود.

نجفی گفت: 7 درصد اعتباراتی که برای آبیاری تحت‌فشار در اختیار جهاد کشاورزی استان قرارگرفته است، برای نگهداری و هزینه‌های بعد از تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری است.

عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سیستم‌های نوین آبیاری سهم بسزایی در صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری در کنار افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد.

وی در ادامه با اشاره به تثبیت سطح زیر کشت اراضی مجهز به سیستم‌ آبیاری تحت‌فشار، افزود: افرادی که سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار را در سطح مشخصی از مزارع خود اجرا می‌کنند، اجازه افزایش سطح زیر کشت را ندارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 4اسفند 96، کدمطلب: 1664008 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
مکانیزه کردن کشاورزی و سیستم های آبیاری میتونه کمک بسیاری به افزایش کیفیت محصول و همچنین کاهش مصرف آب بکنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین