پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۹
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یک درصد در جامعه مخالف شفافیت هستند و همه را فاسد می‌کنند؛ می‌گوید: حقوق شهروند یعنی آنچه یک شهروند باید بداند که حقوقش رعایت می‌شود و دیگران حقوق خود به عدل و انصاف می‌گیرند و یا نه؟

شعارسال : یکی از چالش‌های اقتصاد و جامعه ایران فساد اقتصادی و مبازره آن است؛ موضوعی که به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی و سیاسی، به آن به نگاه سیاسی برخورد می‌شود و یکی از راه‌های مبارزه با فساد اقتصادی، داشتن شفافیت، رسانه‌های آزاد و نهادهای اجتماعی است.

دولت‌ها همیشه از مبارزه با فساد دم می‌زنند و همایش برگزاری می‌کند و به گفته رهبر انقلاب این موضوع نیازمند اقدام است؛ اما فساد و افراد مفسده، دیگران را هم فاسد می‌کنند.

سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم؛ در مورد ایجاد شفافیت و نقش دولت، گفت: شعار شفافیت وجود دارد،؛ اما تاکنون در اجرا، چیزی مشاهده نمی‌کنیم و اجرای مورد و موضوعی برای آن دید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل اقتصاد ایران موضوع شفافیت و یا بهتر عدم شفافیت در همه حوزه‌ها است، افزود: شفاف شدن می‌تواند به دولت کمک زیاد کند؛ اگر نظام شفافیت در حوزه مالیاتی ایجاد و نظام جامع مالیاتی عملیاتی و اجرا شود، دیگر نیازی به پول نفت نخواهیم داشت و قطعاً جلوی فرار مالیاتی را گرفته و عدالت مالیاتی ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: بخش پولی و بانکی هم مانند نظام مالیاتی باید شفاف شود؛ البته برای ایجاد آن نیاز به ایجاد سامانه‌های جدید نیست و با ابرازهای موجود می‌توان در این راستا گام برداشت و نیازی به انجام هزینه اضافی نیست.

وی ادامه داد: اگر سامانه‌های موجود باهم لینک و هماهنگ شود و به‌موقع عمل کنند و در اختیار دستگاه‌های نظارتی باشد، تبدیل به ابر سامانه‌ای برای خواهد شد؛ موضوعی که اکنون در همه کشورهای اروپایی و آسیایی، شفافیت را مشاهده می‌کنیم و اگر در این کشورها فردی که از مرز زمینی و هوایی بخواهد عبور کند، با نشان دادن گذرنامه، تمام ابهامات و اطلاعات او در حوزه مالیاتی، بانکی، ملکی و سرمایه‌ای که دارد می‌توان رصد کرد و اگر تخلفی انجام داده باشد، ارائه خدمات به وی را قطع خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال تحقق حقوق شهروندی هستیم باید شفافیت ایجاد شود؛ در مورد این سوال که آیا دولت یا بهتر بدنه دولت به دلیل اقتصاد دولتی و رانت، مخالف شفافیت هستند؛ پاسخ داد: قطعاً این‌گونه است و هم بدنه دولت و هم بدنه جامعه مخالف شفافیت است، اما بدنه جامعه شاید یک اقلیت و کمتر از یک درصد باشند که مخالف شفاف شدن هستند.

به گفته حسینی شاهرودی؛ این یک درصد جامعه امل فساد بوده و دستگاه‌های دولتی را این‌ها فاسد می‌کنند و حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به هم می‌زنند و آشوب‌های سیاسی و اقتصادی را به نفع خود مصادره می‌کنند.


فقط یک درصد مخالف شفافیت هستند/ حقوق شهروندی یعنی داشتن نظام شفاف/ غرب شفافیت دارد؛ اما اسلام در 1400 سال پیش آن را توصیه و سفارش کرد

وی با تاکید بر اینکه این شفافیت باید در همه حوزه‌ها ایجاد شود باشد، گفت: شعار حقوق شهروند را دیدم و شنیدیم و مرام‌نامه آن را هم خواندیم؛ اما این حقوق می‌گوید آنچه یک شهروند باید بداند این است که آیا حقوق او رعایت می‌شود؟ آیا رعایت حقوق دیگران مانند او است؛ آیا دیگران حقوق خود را به عدل و انصاف می‌گیرند و یا صرفاً من باید به عدل انصاف بگیرم و دیگران بی‌انصافان بر اقتصاد کشور بتازند بر از منابع و رانت‌ها استفاده کنند که این مغایر با حقوق شهروندی است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: زمانی حقوق شهروندی را می‌توانیم در عمل به اجرا و اثبات کنیم که هر شهروند حق اظهارنظر داشته باشد و مشاهده کند که چه اتفاقی می‌افتد؛ مثلاً در حوزه پولی و بانکی، مالیاتی و دیگر حوزه‌ها که می‌تواند رانت‌های کلان برای برخی ایجاد کند را مشاهده و اعتراض کرد و از حق قانونی خودش دفاع کند.

حسینی شاهرودی افزود: یک شهروند باید بتواند خود را با دیگر مقایسه کند و زمانی می‌توانیم ثمره حقوق شهروندی را مشاهده و رعایت کنیم که شفافیت در همه بخش‌ها ایجادشده باشد؛ صرف فقط دولت نباید در ویترین شیشه‌ای جای بگیرد؛ بلکه کشور باید این ویترین شیشه‌ای قرار گیرد.

وی در پایان ایجاد اتاق و ویترین شیشه‌ای گفت: اقدامی که در کشورهای سرمایه‌داری غرب انجام می‌دهند و ما فقط که شعارش می‌دهیم؛ البته برخی له‌له می‌زنند که آن تفکر غربی را حاکم بر کشور حاکم کنند؛ اما عملاً الزاماً آن را نمی‌پذیرند و حاضر نیستند این نوع شفافیت ایجاد شود و فقط شعار سیاسی می‌دهند و باید به دنبال ایجاد آن شفافیت در غرب باشیم البته اسلام 1400 سال پیش این موضوع را توصیه و سفارش کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری الف، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1396، کدخبر: 3961104158، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
مردم در همه ی بخش ها شفافیت لازم را خواستار هستند ، نه تنها اقتصادی بلکه در حوزه های سیاسی و اجتماعی و غیره ، حاکمیت این حق قانونی مردم را به رسمیت بشناسد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین