پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۰۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
۲۵۷ نفر از اساتید دانشگاه‌های خراسان رضوی در واکنش به صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم ۲۲ بهمن در نامه‌ای سرگشاده به وی اعلام کردند: آقای روحانی؛ با استفاده ابزاری از حربه همه‌پرسی مطالبات مردم را با موضوعات دیگر جابجا نکنید.

شعار سال: 257 نفر از اساتید دانشگاه های خراسان رضوی در واکنش به صحبت های رئیس جمهور در مراسم 22 بهمن ماه در میدان آزادی تهران نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور نوشتند.

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

ریاست جمهوری اسلامی ایران؛

جناب حجت الاسلام حسن روحانی

با سلام و تحیت به استحضار می رساند درحالی انقلاب اسلامی وارد چهل سالگی خود می شود که از اولین روزهای پیدایش نهضت اسلامی علیه استبداد و استکبار تا شکل گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی مردم همیشه و در همه صحنه ها حضوری تعیین کننده و بی بدیل داشته اند و بر هیچ منصف مطلعی پوشیده نیست که حکومت جمهوری اسلامی ایران در ردیف مردمی ترین نظام های سیاسی معاصر است که هم در قانون و سیاست گذاری ها و همچنین در عرصه عمل این را نشان داده است.

انقلاب اسلامی در این سال ها علیرغم تمام هجمه های خارجی و سوء تدبیرهای برخی از کارگزاران داخلی به دلیل حضور مؤثر و نقش‌آفرین مردم و هدایت های رهبری خردمند انقلاب محکم و استوار مسیر پیشرفت و سازندگی را طی کرده و خواهد کرد. ان شاالله.

جناب آقای رئیس جمهور؛

جنابعالی برای سومین بار موضوع استفاده از همه‌پرسی را در سخنرانی مراسم 22 بهمن ماه در میدان آزادی تهران مطرح نمودید. همه‌پرسی یکی از ساز و کارهای تجلی اراده مردم در نظام های مردم سالار است؛ لیکن طرح آن بایستی در بستر و با درنظر گرفتن شرایط جامعه و نیازها و مطالبات اصلی مردم صورت گیرد.

سؤال اینجاست که طرح همه پرسی از سوی شما در چه زمان هایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟! ملت شریف ایران می داند برای اولین بار، پس از بازگشت از دومین سفر خود به نیویورک، در فضای ملتهب ایجاد شده، علیه تماس و مذاکره با آمریکا، در جلسه هیات دولت موضوع نظرسنجی از مردم را مطرح کردید. همچنین برای دومین بار در دی ۹۳ در اوج انتقاد از مذاکرات برجام، در اولین کنفرانس اقتصاد ایران، موضوع همه پرسی را مطرح فرمودید.

طرح سومین همه پرسی آیا جز اینست که با هدف حاشیه سازی برای پنهان کردن واقعیت ها و این بار همزمان با اوج گیری اعتراضات و مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم و اعتراض به عدم اقدام موثر در مقابله با افزایش قیمت دلار مطرح کردید؟ آیا تصور نمی کنید طرح درخواست همه پرسی در جمع سیل خروشان مردم تهران و در روزی که ده ها میلیون مردم برای جشن سی و نهمین سال تولد انقلاب و در واقع تجدید پیمان با شعارهای اصلی و آرمان های انقلاب و تایید راه راستین حرکت انقلاب اسلامی به میدان آمده اند، بی احترامی به حماسه حضور ملت شریف ایران است؟!

نکته قابل توجه، ورود زود هنگام جنابعالی به انتخابات و طرح موضوعاتی از قبیل شیوه احراز صحت، سلامت و شایستگی‌ها و حضور همه سلیقه‌ها و جناح ها در انتخابات بود. به نظر می رسد علاوه بر فرار به جلو با هدف عدم پاسخگویی به مطالبات برحق و جدی مردم و جامعه، طرح آدرس غلط با هدف امتیاز گرفتن در موضوع سرنوشت ساز انتخابات مجلس آینده هستید.

بررسی تاریخچه برگزاری همه‌پرسی پس از انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که تاکنون در سه مرحله از تجربه همه پرسی به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی استفاده شده است. نخستین همه پرسی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در روزهای دهم و یازدهم فروردین 1358 با موضوع جمهوری اسلامی اتفاق افتاد.

دومین رفراندوم در دوازدهم آذر 1358، نخستین همه‌پرسی قانون اساسی تدوین شده پس از انقلاب اسلامی برگزار شد. سومین رفراندوم در ۶ مرداد ۱۳۶۸، بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی با اکثریت آرا، از سوی مردم تایید شد.

ابوالحسن بنی صدر اولین کسی بود که در تاریخ 31 اردیبهشت 1360 درخواست برگزاری رفراندوم را مطرح کرد که پاسخ شهید بهشتی در تاریخ 7 مرداد1360 این گونه بود که « طرح مسئله رفراندوم به منظور تضعیف جمهوری اسلامی، تضعیف قانون اساسی، مجلس و دولت ( شهید رجایی ) است و ملت ما باید توجه داشته باشد

آخرین نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم دیدگاه جنابعالی در مورد قانون اساسی جمهوری اسلامی و ظرفیت های آن در موقعیت کنونی کشور است.

« قانون اساسی معیار ماست. این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم

با مروری بر ظرفیت اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی (وظائف و اختیارات رهبری ) برای ایجاد تغییر و تحول و حل مشکلات و معضلات کشور، به بررسی تلاش صورت گرفته برای بهره برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت ها، خواهیم پرداخت.

بند ۱- تعيين‌ سياستهای كلی‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ايران‌ پس‌ از مشورت‌ با مجمع تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌.( تاکنون رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از 30 سیاست کلی نظام را ابلاغ نموده اند.)

بند ۲- نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ سياستهای‌ كلی‌ نظام‌. ( رهبر معظم انقلاب اسلامی این وظیفه خود را به مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار نمودند تا مجمع تشخیص مصلحت نظام با ساز و كار مصوب، گزارش نظارت خود را به رهبر معظم انقلاب ارائه نماید.)

بند ۳- فرمان‌ همه‌ پرسی‌.(علی رغم تاکیدات مکرر، مبنی بر ضرورت برگزاری همه پرسی، تا کنون هیچ گونه لایحه ای در خصوص همه پرسی از سوی دولت به مجلس فرستاده نشده است تا پس از اخذ دو سوم آرا، نوبت به صدور فرمان همه پرسی گردد.)

بند ۷- حل‌ اختلاف‌ و تنظيم‌ روابط قوای‌ سه‌ گانه‌. (دستور تشکیل هیات عالی حل اختلاف و تنظیم قوای سه گانه به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی در مرداد سال 1390)

بند ۸- حل‌ معضلات‌ نظام‌ كه‌ از طرق‌ عادی‌ قابل‌ حل‌ نيست‌، از طريق‌ مجمع تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌.

بند ۱۰- عزل‌ رئيس‌جمهور با در نظر گرفتن‌ مصالح‌ كشور پس‌ از حكم‌ ديوان‌عالی‌ كشور به‌ تخلف‌ وی‌ از وظايف‌ قانونی‌، يا رأی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ عدم‌ كفايت‌ وی‌ بر اساس‌ اصل‌ هشتاد و نهم‌. ( عزل بنی صدر از ریاست جمهوری توسط حضرت امام خمینی ره )

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد خصوصیت های قانون اساسی جمهوری اسلامی می فرمایند: يكى از ويژگيهاى ممتاز قانون اساسى، قدرت انعطاف و انطباق با شرايط و تحولات است و براى خروج از معضلات و تنگناها و استفاده‌ بيشتر از نظرات افراد خبره و صاحبنظران راه‌حل هاى عملى ارائه نموده است؛ از این رو این سوال اساسی مطرح می شود که رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی، آیا تلاش نموده و یا توانسته است از تمامی ظرفیت های موجود در قانون اساسی، برای تحقق آن، بهره لازم را ببرد یا اینکه بارها، با استفاده ابزاری از حربه همه پرسی سعی نموده با فرافکنی زمین بازی مطالبات اصلی مردم را با موضوعات دیگر جا به جا کند؟

سخن پایانی اینکه جناب آقای روحانی عزیز ما به عنوان نخبگان دانشگاهی از جنابعالی می خواهیم ضمن عمل به وظایف قانونی خویش در راستای تحقق وعده های انتخاباتی که رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم کردن بسترهای لازم جهت رونق تولید و شکوفایی اقتصادی و اعتلای عزت و اقتدار ایرانی در جهان بکوشید و از پرداختن به حاشیه ها پرهیز کنید که به صلاح شما و کشورمان نیست. اساتید دانشگاه با تمام توان آمادگی دارد در این مسیر شما را یاری رساند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

257نفر از اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 3اسفند 96، کدمطلب:۶۶۸۶۷۳، www.snn.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
هر وقت اعتراضات مردم نسبت به نحوه مدیریت دولت زیاد میشه میان و یه موضوع جدیدو وسط میکشن
یه روز کنسرت
یه روز رفراندوم
یه روز حضور زنان تو ورزشگاهو ...
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
جامعه مدنی در حال حاضر در کشور ما بی معنیه یعنی بیاد های جامعه مدنی در کشور ما هیچ فعالیتی برای بیان نظرات صاحبنظران در کشور ندارند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین