پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۳۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
با پایان مهلت خرید اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصدی مردم می توانند نقدینگی خود را در پیش فروش سکه یا اوراق گواهی ارزی بکار گیرند.

شعارسال: در پی تشدید نوسانات ارزی در بازار و رسیدن قیمت دلار به مرز 5000 تومان، بانک مرکزی از دو هفته قبل بسته ای را تدوین کرد تا مشوق هایی را به مردم جهت سرمایه گذاری ارائه دهد.

بانک مرکزی در بسته جدید ارزی خود سه طرح انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصد، اوراق گواهی ارزی و پیش فروش سکه با قیمت های یک میلیون و 300 هزار تومان و یک میلیون و 400 هزار تومان را طراحی کرده بود.

طبق این سیاست، بانک مرکزی به بانک ها اجازه داد تا دو هفته (تا پایان وقت اداری امروز 10 اسفند) نسبت به انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصد اقدام کنند؛ این طرح طبق مشاهدات میدانی و البته آمار رسمی بانک مرکزی نسبت به دو طرح دیگر، بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در این روش به شبکه بانکی کشور اجازه داده شد از 28/11/96 به مدت دو هفته مبادرت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد کند. اوراق مزبور در سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.

امروز مهلت اوراق گواهی سپرده ریالی تمام می شود و بانک مرکزی بنایی برای تمدید این طرح ندارد؛ ازهمین رو، مراجعه به شعب بانک های ارائه دهنده اوراق گواهی سپرده ریالی نشان میدهد که امروز از روزهای قبل شلوغ تر شده و بسیاری از مردم برای دریافت این اواراق ساعت هاست در بانک ها منتظر هستند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره تمدید زمان ارائه گواهی سپرده ریالی به مردم در بانک ها با سود 20 درصد گفته است: نرخ سود بیست درصدی تنها برای دو هفته از سوی بانک مرکزی تعیین شده و بعد از این مدت، مطابق با آنچه در بخشنامه هم ذکر شده، باید به روال قبل برگردد.

همچنین میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی نیز در روزهای قبل به بانک ها هشدار داده بود که اطلاعات غلط به مشتریان ندهند؛ وی گفته است: نرخ سود علی الحساب سالانه این گواهی 20 درصد و پرداخت آن در مقاطع ماهانه خواهد بود. بازخرید قبل از سررسید گواهی یاد شده در شعب بانک عامل، با نرخ 14 درصد سالانه خواهد بود و پرداخت نرخ بالاتر به هیچ وجه ممکن نیست و با هرگونه تخلف در این زمینه، برخورد خواهد شد. همچنین بازفروش و یا نقل و انتقال این گواهی به غیر به اشکال مختلف ممنوع است.

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در دو هفته گذشته بیش از 110 هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ریالی فروخته شده است.

کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که دو طرح پیش فروش و گواهی سپرده ارز بنیان تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و مردم می توانند با اتمام مهلت گواهی سپرده ریالی، نسبت به سرمایه گذاری در پیش فروش یا اوراق گواهی سپرده ارز بنیان اقدام کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی، در طرح انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی‌بر ارز به شبکه بانکی کشور اجازه داده می‌شود گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یادشده به ترتیب چهار و 4.5 درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه‌مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

در طرح پیش‌فروش سکه بهارآزادی نیز بانک مرکزی اقدام به پیش‌فروش 6 ماهه سکه بهار آزادی با نرخ 14 میلیون ریال و پیش‌فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1396 ، کدخبر: 1669445 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
قیمت دلار در ایران دیگر هیچوقت به نرخ واقعی خود برنخواهد گشت ، بهتر است بیخود مردم را با وعده های بیجا دریاره ی پایین آمدن نرخ ارز اغفال نکنیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین