شعارسال: کمیسیون موضوع تبصره 2 ماده 7 قانون نظام مهندسی مصوبهای را در تاریخ 6 آبانماه امسال به تصویب رساند که براساس آن تمام دانشجویان و فارغالتحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشتههای هفتگانه ساختمان شامل عمران، معماری، شهرسازی، نقشهبرداری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و ترافیک تنها با پیشوند علمی - کاربردی یا تکنولوژی مجاز به دریافت پروانه طراحی (محاسبات) آن هم تنها تا پایه سه هستند و امکان ارتقا به پایههای بالاتر برای آنها وجود ندارد؛ این تبصره در حالی ابلاغ شده که پایه سه ظرفیت محدودی داشته و همه فارغالتحصیلان نمیتوانند در این پایه به فعالیت بپردازند.
به گفته یکی از فارغالتحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی معماری درباره محدودیتهای موجود در این پایه، فارغالتحصیلان معماری به دلیل محدودیتهایی که در این پایه وجود دارد، تنها میتوانند ساختمانهای دوطبقه را طراحی کنند، در حالی که در شهری مانند تهران، تعداد ساختمانهایی که قرار است در دو طبقه ساخته شوند، بسیار محدود است. بعد از ابلاغ این تبصره، دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در مقام اولین معترضان به این مصوبه دست به اعتراض زدند و خواستار رسیدگی وزارت علوم به این قانون جدید دردسرساز شدند؛ اعتراضی که بهتدریج از پایتخت خارج شد و دانشجویان شهرهای دیگر مانند مشهد را نیز با خود همراه کرد و درنهایت هم منجر به تشکیل کمپین پنج هزار نفری «تبدیل کد مرتبط به کد اصلی و لغو یا بیاثر کردن مصوبه ششم آبان ۹۶ مبنیبر ارتقا نیافتن پایه پروانه مهندسان ناپیوسته» شده و اعضای آن «تبدیل کد مرتبط به کد اصلی، لغو مصوبه ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ کمیسیون هم ارزی مبنیبر ارتقا نیافتن پایه و حذف یا بیاثر کردن پیشوند «تکنولوژی» و «علمی کاربردی» از مدرک تحصیلی فارغالتحصیلان» را خواستار هستند. شاید بتوان یکی از نتایج اعتراضات دانشجویی را ایجاد همین کمپین دانست؛ کمپینی که به گفته یکی از اعضای آن، فعالیتهایش برای حذف مصوبه ناعادلانه ششم آبان امسال تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد.
علی مصلی، یکی از دانشجویان معترض نسبت به این مصوبه در گفتوگو با یکی از رسانهها درباره دلایل مخالفت دانشجویان با این مصوبه عنوان کرد: «اگر یک مهندس کارشناس ناپیوسته صلاحیت طراحی (محاسبات) قبول شود، اول کار با دست خودش باید تعهد دهد که پایه سه بماند و با داشتن ارشد و دکتری هم ارتقا پیدا نمیکند و تنها کسانی بدون محدودیت هستند که قبل از مصوبه ظالمانه، پایه سه طراحی بودند و با دریافت دانشنامه ارشد (طبق پیوست دو این مصوبه ظالمانه) محدودیتهای ارتقای پایه طراحی برای آنها برداشته میشود، آن هم با کد مرتبط.»
او به سختیهایی که دانشآموزان برای رسیدن به این مقطع میکشند، اشاره و تصریح کرد: «در کارشناسی ناپیوسته دانشآموزان باید دو بار از سد کنکور عبور کرده و بیش از ۱۸۰ تا ۱۹۰ واحد پاس کنند و کتابهای تخصصی بیشتری را نیز بگذرانند.»
هرچند این کمپین همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد، ولی دانشجویان دانشگاههای مختلف که در مقطع کارشناسی ناپیوسته مهندسی تحصیل میکنند، در چند وقت اخیر دست از اعتراض خود نسبت به این مساله برنداشتند و در بهمن ماه اعتراضهایی را در واحدهای مختلف دانشگاهی ترتیب داده و رسانههای مختلف نیز به این مساله پرداختند؛ با این حال هنوز هیچ کدام از مسئولان وزارت علوم نسبت به این مهم واکنشی نداشتهاند.
منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفهای وزارت راه و شهرسازی بهعنوان یکی از اعضای حاضر در این کمیسیون، از نگاه اشتباهی که نسبت به پروانه اشتغال وجود دارد، سخن به میان آورده است.
او میگوید: «قانون نظام مهندسی تصریح کرده که اگر هر رشتهای بخشی از محتوا یا مقطع آن متفاوت باشد، باید از لحاظ سرفصلهای گذراندهشده بیش از ۷۰ درصد با رشتههای اصلی مرتبط باشد تا بهعنوان رشته مرتبط شناخته شود و اگر کمتر باشد، شامل نمیشود. اما در مورد دیگر رشتهها که مثلا چند واحد جبرانی را گذراندهاند، شرایط لازم از لحاظ قانونی وجود ندارند. بنابراین طبق قانون، کمیسیون ماده 7 مرجع تشخیص است و در هر رشته هم هفت گروه تخصصی وجود دارد که در هر کدام یکی از نمایندگان وزارت علوم هستند که به این جمعبندی رسیدند که این رشتهها به این ۷۰ درصد نمیرسد.»
او شکایت دانشجویان را بینتیجه خواند و گفت: «گروهی در اعتراض به این مصوبه شکایتی را به دیوان عدالت اداری بردند که این دیوان هم رأی داده که اقدام این کمیسیون درست است و شکایتها بینتیجه مانده است. دیوان رأی داده و مصوبه کمیسیون را تایید کرده است.»
با این حال ماشاءا... تابع جماعت، رئیس مرکز آموزش کانون فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی خبر خوشی را برای دانشجویان شامل این تبصره داشت. به گفته او، با پیگیریهای صورتگرفته از سوی این کانون قرار بر این شد تبصره 2 ماده 7 قانون نظام مهندسی هفته آینده مورد بازنگری قرار گیرد.
او میگوید: «با صحبتهایی که با منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفهای وزارت راه و شهرسازی انجام شده، او قول داد این تبصره مورد بازنگری قرار گیرد تا علاوهبر رعایت نکات فنی و مهندسی، حقوق فارغالتحصیلان نیز لحاظ شود.»
رئیس مرکز آموزش کانون فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «به گفته شیبانی اصل، این مصوبه بیشتر معطوف به دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی است، با این حال ما بهعنوان کانون فارغالتحصیلان پیگیر حل این مشکل خواهیم بود.»
از سوی دیگر منصور غلامی، وزیر علوم نیز روز گذشته در پست اینستاگرام خود به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: «همکاران من پیگیر اصلاحنظر نظام مهندسی در مورد دورهها و مدارک دارای عنوان تکنولوژی هستند، البته درباره عنوان مدرک هم باید توجه داشت که این همان عنوان مندرج در دفترچه کنکور در زمان ورود به دانشگاه است، قطعا امکان تغییر وجود ندارد؛ از اینرو باید دنبال اثبات توانایی این گروه از دانشآموختهها به نظام مهندسی بود.»
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرهیختگان، تاریخ انتشار: 12اسفند1396، کدخبر: 16568: www.fdn.ir