پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۸۹۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
معاون آموزشی و پژوهشی وزارت صنعت از اشتغال فراگیر فارغ التحصیلان با هدفمندکردن پایان نامه‌ها خبر داد.

شعار سال: دکتر برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: اکنون دانشگاه‌ها کارهای بزرگی در پژوهش‌های کاربردی انجام می دهند ولی خواسته ما این است که سهم آر اند دی از تولید ناخالص ملی به ۳ درصد برسد، متاسفانه اکنون این میزان کمتر از نیم درصد است.

وی ادامه داد: باید به سمت هدفمندکردن پایانه نامه ها و مقلات پیش برویم، برای تحقیق این موضوع وزارت صنعت طرح منسجمی با عنوان توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) تهیه کرده است که براساس آن به سمت اشتغال فراگیر دانش آموختگان دانشگاهی در کشور پیش می رویم.

وی افزود: موضوع بیکاری امروز ابرچالشی فراروی نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است و پیش بینی می شود در دوره اجرای برنامه ششم توسعه متوسط افزایش سالانه عرضه نیروی کار جدید در کشور حدود یک میلیون نفر باشد که حدود 700 هزار نفر از این تعداد (بیش از 64 درصد) دارای تحصیلات دانشگاهی خواهند بود.

در حالی که گفته می شود ایجاد اشتغال برای سطوح بالای دانش آموختگی پرهزینه و دشوار است، آمارها بیانگر آن است که در سال جاری حدود 90 هزار نفر دانشجوی دوره دکتری، 800 هزار دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و4 میلیون دانشجوی دوره های کارشناسی و کاردانی در دانشگاه های کشور به تحصیل اشتغال دارند.

در فراخوان جذب هیات علمی سال 1395، در حالی که ظرفیت جذب تنها 4 هزار نفر بود، تعداد متقاضیان به 30 هزار نفر رسید که بیانگر تراکم شدید و پر فشار در عرضه کار است. به طور حتم امروز وجود نیروی انسانی دانش آموخته توانمند برای به روز کردن فناوری در بخش های مختلف از جمله صنعت بسیار اثرگذار و راهگشا است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ادامه داد: بنگاه های صنعتی باید نگاه نوآورانه و آینده نگرانه به تحولات بازار علم و فناوری را در سازمان خود درونی و نهادینه کنند و این امر نیازمند نیروی انسانی دانش آموخته توانمند است، بنگاه های غفلت زده از این امر به طور حتم موفق نخواهند بود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: لذا ضرورت طراحی و اجرای پروژه های گوناگون برای غلبه بر ابرچالش اقتصادی و اجتماعی کشور، از میان گزارش های میدانی و از خلال انبوه قوانین و مقررات موجود در این خصوص به خوبی پیداست.

وی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی اشتغال، سیاست های ابلاغی بخش صنعت کشور و همچنین مواد متعددی از برنامه ششم توسعه کشور به دولت در این خصوص مأموریت داده است و علاوه بر آن در جدیدترین اقدامات بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار و دیگر تکالیف مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، موضوع بسته های پنج گانه رونق تولید و اشتغال، از جمله مصوبات جلسات این ستاد در این خصوص در سالجاری بوده است که از سوی معاون محترم اول ریاست جمهوری ابلاغ شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تمرکز بر روی نیروی انسانی دانش آموختۀ برخوردار از مهارت و توانمندی، موجب انتقال ظرفیت های جدیدی برای توسعۀ فنآوری های نوآورانه به بنگاه های اقتصادی کشور می شود، نیروی انسانی دانش آموخته و توانمند شده، از توان بالای کارآفرینی و ضریب تولید شغل آفرینی بالا برخوردارند.

قبادیان اضافه کرد: به کارگیری نیروهای تحصیکرده و دانش آموخته مزیت های مضاعف جدیدی را به نظام تولید صنعتی کشور منتقل می کند، دولت دوازدهم برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر در کشور این بار به دنبال طرحی نو، تحت عنوان توانمندسازی و توسعۀ اشتغال پایدار 'تاپ'، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خیز برداشته است.

وی گفت: این طرح در واقع راهبرد اساسی در طرح توانمندسازی و توسعۀ اشتغال پایدار در بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری کشور، توسعه دانش بنیان بنگاه ها و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزودۀ جدید و بنابر این تأمین اشتغال پایدار است.

قبادیان مطرح کرد: طرح تاپ در گام نخست و در کوتاه مدت، ایجاد یا فعال سازی و توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در بنگاه های متقاضی تأکید دارد، بنا به آمار موجود، در شرایط کنونی کمتر از یک درصد از بنگاه های صنعتی دارای واحد تحقیق و توسعه هستند.

قبادیان افزود: تاپ در گام دوم و در میان مدت، دانش بنیان سازی محصولات و عملکرد بنگاه ها در اهداف برنامه قرار می گیرد، در گام سوم و بلندمدت، دانش بنیان کردن ساختار، تشکیلات، عملکرد و محصول بنگاه های اقتصادی به عنوان هدف نهایی این طرح مورد توجه است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار فروردین 97، کدمطلب: 366564 ، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
به طور کلی کار پژوهشی در ایران تبدیل شده به یه چنتا ورق که مطالب علمی توشه و هیچ کاربرد دیگه ای نداره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین