پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۶۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
وزیر علوم٬ تحقیقات و فناوری گفت: طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل به منظور نشان دادن افق اشتغالات مرتبط با رشته تخصصی در جامعه و ایجاد امیدواری برای آینده شغلی در دانشجویان آغاز شد و دانشگاه علامه طباطبایی نخستین دانشگاهی بود که به صورت سازماندهی شده این طرح را انجام داد.

شعار سالدکتر منصور غلامی در دیدار نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجوبی که در وزارت علوم تحقیقات وفناوری برگزار شد، اظهار کرد: اتحادیه های انجمن‌های علمی و کانونهای فرهنگی بخشی از فعالیتهای دانشجویی است که در چند سال گذشته توسعه و گسترش بسیاری یافته؛ این مجموعه ها فرصت مغتنمی برای دانشجویان و دانشگاه هاست و بابی برای تجربه اندوزی و انتقال تجربیات محسوب می شوند.

وی افزود: انجمن‌های علمی در دوره فعالیتشان باید برنامه هایی درخصوص مسائل و مشکلات تخصصی مرتبط با رشته تخصصی شان برگزار کنند چرا که مسئله شناسی بخش مهمی از حل مسئله است. تنها موضع نقد گرفتن به مصلحت نیست؛ باید طرح مسئله کرد و راه حل پیشنهاد دهیم. این امر کمک می کند انجمن‌های علمی هم بهتر دیده شوند و هم اثرگذاری آن در حال و آینده تثبیت شود.

به گفته وزیر علوم، انجمن‌های علمی در شکل گیری استارتاپ ها و شرکت های فناورانه و دانش بنیان نقش به سزایی دارند و باید ارتباط بین آنها و پارک های علم و فناوری تقویت شود.

وی به تاکید ریاست محترم جمهوری مبنی بر حمایت از انجمنهای علمی اشاره و تصریح کرد: تلاش می کنیم از انجمنهای علمی که نگاه آنها به بحثهای مهارت افزایی و اشتغال پذیری است حمایت ویژه شود.

غلامی در پاسخ به این پرسش که "ادغام معاونت های دانشجویی و فرهنگی سبب مغفول ماندن بخش فرهنگی می شود" گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای دانشگاه ها و دستگاه های دولتی محدودیت چارت تشکیلاتی قائل شده است. با توجه به اینکه سازمان امور دانشجویان متولی کلیه امور رفاهی دانشجویان در دانشگاه هاست پیشنهاد داده ایم در صورتی که نماینده سازمان امور دانشجویان در دانشگاهی مستقر شود می تواند ادغام دو معاونت فرهنگی و دانشجویی صورت گیرد.

وی افزود: امسال "طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل" به منظور نشان دادن افق اشتغالات مرتبط با رشته تخصصی در جامعه و ایجاد امیدواری برای آینده شغلی در دانشجویان آغاز شد و دانشگاه علامه طباطبایی نخستین دانشگاهی بود که به صورت سازماندهی شده این طرح را انجام داد.

وزیر علوم با بیان اینکه در کارگاه های مهارت افزایی بیش از ۲۰ نوع شغل مرتبط با رشته به همراه سازوکار آن آموزش داده می شود خاطرنشان کرد: انجمنهای علمی می توانند بازوان خوبی در کمک به برگزاری کارگاه های مهارت افزایی باشند.

وی به طرح ساماندهی آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: این طرح از سال ۱۳۹۵ آغاز شده تا به فضای متکثر مشابه در آموزش عالی، رنگ و شکل تخصصی ببخشد؛ سعی شده در این ساماندهی، دانشگاه های جوان را از الگوگیری ظاهری از دانشگاه های قدیمی منع و کمک کنیم واحدهای جدیدی شکل دهند.

غلامی درخصوص فعالیت های کانونها اعم از مذهبی، هنری و فرهنگی خاص و تخصصی خاطرنشان کرد: کانون های هنری می توانند فضای بسیار خوبی برای تلطیف فضای دانشجویی، اثرات هنر و مباحث مربوط به جایگاه هنر در دانشگاهها باشند.

وزیر علوم بر پیش بینی تقویم برای جشنواره های دانشجویی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا فرآیند جمع آوری اطلاعات و فراخوان جشنواره ها در طول دوره سال تحصیلی دانشجویان صورت گیرد.

دراین دیدار نمایندگان انجمنها و اتحادیه های علمی دانشجویی، کانون های فرهنگی و هنری و برخی از نمایندگان نشریات دانشجویی دانشگاههای کشور نقطه نظرات و دغدغه های خود را در فضایی صمیمی و رو در رو با وزیر علوم مطرح کردند. از محورهای مهم مطرح شده می توان به "تشکیل اداره انجمنهای علمی در دانشگاهها"، "افزایش سقف امتیازات فرهنگی در آیین نامه جشنواره دانشجوی نمونه"، "تدوین آیین نامه برای انتخاب نخبگان فرهنگی"، "ادغام کانونها و انجمنهای علمی"، "لزوم بازنگری در برخی از آیین نامه های مربوط به کانونها و انجمنهای علمی" و "احیای حمایتهای مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انجمنهای علمی" اشاره کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری مدیر روز ، تاریخ انتشار 26 اسفند 96، کدمطلب: 3367 ، www.modirrooz.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
انجمن های علمی اگر در گیر مسایل سیاسی نشن میتونن تغییرات و پیشرفت های عمده ای در زمینه شعار ما می توانیم ایجاد کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین