پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۸۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
ابراهیم کلانتری می‌گوید: «یکی از شورا‌هایی که تشکیل آن در دانشگاه پیش‌بینی شده، شورای فرهنگی دانشگاه است که در ساختار جدید دانشگاه این شورا هم کار خود را آغاز خواهد کرد. در گذشته این شورا وجود داشت اما در دوره جدید با ترکیب جدید مدیریتی کار خود را با جدیت شروع می‌کند.»

شعار سال: توسعه فرهنگی از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است. بدون توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و اقتصادی صورت نمی‌گیرد. به اذعان بسیاری از کارشناسان آموزش عالی دانشگاه‌ها در زمینه توسعه فرهنگی می‌توانند نقش بزرگی ایفا کنند و دانشگاه آزاد اسلامی هم در زمینه توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور نقش موثری داشته است. این دانشگاه در دوره مدیریت جدید خود به‌دنبال بازسازی علمی و رشد و بالندگی فرهنگی به‌دور از حواشی گذشته است. این دانشگاه سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های زیادی در حوزه فرهنگی و دانشجویی تدارک دیده که تشکیل شورای راهبردی‌فرهنگی یکی از این برنامه‌هاست. البته این شورا در دوره مدیریت گذشته نیز فعالیت داشته، اما حالا قرار است از برنامه‌های روزمره و مقطعی گذشته فاصله گرفته و سیاستگذاری و هدایت‌های کلان فرهنگی دانشگاه را برعهده بگیرد.

چند روز پیش بود که فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه بر لزوم تشکیل «شورای فرهنگی‌راهبردی» تاکید کرد، شورایی که با تشکیل و تعریف شرح وظایف آن، امور فرهنگی دانشگاه بهتر و سهل‌تر دنبال خواهد شد. درواقع رویکرد مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر توجه جدی به مساله فرهنگ در دانشگاه، رویکردی راهبردی است. بر این اساس و برای آنکه گام‌های موثری در ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه با دقت و ظرافت برداشته شود، قرار است حلقه‌ای فراگیر از متخصصان، دانشمندان، فرهیختگان و استادان حوزه‌های مختلف علمی تشکیل شود تا ضمن بهره‌گیری مستقیم از تجارب، اندوخته‌ها و نظرات این افراد در زمینه مسائل و مشکلات فرهنگی، ایده‌های آنان برای بهبود شرایط فرهنگی و طرح برنامه‌های کاربردی و موثر برای رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح دانشگاه نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد. در این میان، نقش فعال رئیس و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌تواند شرح دقیقی از دغدغه مدیریتی در این زمینه و انتظارات آنها باشد.

جلسه اول این شورا فردا (دوشنبه) با حضور ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد؛ جلسه‌ای که البته تنها به تعیین آیین‌نامه داخلی شورا و انتخاب اعضای شورا خواهد گذشت؛ اعضایی که قرار است تصمیم‌گیرنده در آن باشند. آن‌طور که معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» می‌گوید، نخبگان و چهره‌های فرهنگی هم در این شورا حضور خواهند داشت.

ابراهیم کلانتری می‌گوید: «یکی از شورا‌هایی که تشکیل آن در دانشگاه پیش‌بینی شده، شورای فرهنگی دانشگاه است که در ساختار جدید دانشگاه این شورا هم کار خود را آغاز خواهد کرد. در گذشته این شورا وجود داشت اما در دوره جدید با ترکیب جدید مدیریتی کار خود را با جدیت شروع می‌کند

به گفته او، کار شورای فرهنگی در ستاد مرکزی دانشگاه سیاستگذاری و هدایت‌های کلان فرهنگی دانشگاه است. به‌عبارتی کار بسیار مهمی که لازم است یک شورای بالادستی با نگاه کلان و وسیع به همه مسائل دانشگاه داشته باشد و سیاست‌های اصلی و جامع فرهنگی را به تصویب برساند، در این شورا انجام خواهد شد.

آن‌طور که کلانتری گفته است، جلسه اول این شورا در دوره مدیریت جدید دوشنبه این هفته تشکیل می‌شود.

ماحصل بحث‌های صورت‌گرفته در جلسات مختلف شورای راهبردی‌ فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که متشکل از شخصیت‌های برجسته فرهنگی است، می‌تواند به‌صورت سندی‌محوری برای برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس قرار است نخبگان فرهنگی در این شورا تصمیم‌گیرنده باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ترکیب این شورا هم توضیح می‌دهد: «ترکیب شورا در آیین‌نامه جامع مدیریت وجود دارد، اما قرار است جمعی از نخبگان فرهنگی و اساتید دانشگاه به این ترکیب اضافه شوند تا بتوانند یک کار جامع و فراگیر را در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به سرانجام برسانند. البته در حال حاضر فقط اعضای شورای حقوقی مشخص شده‌اند. رئیس دانشگاه، معاون فرهنگی و دانشجویی، مدیرکل فرهنگی، دبیر بسیج دانشجویی دانشگاه، رئیس بسیج اساتید، دبیر هم‌اندیشی استادان و مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه آزاد اسلامی برخی از اعضای این شورا هستند؛ اما اعضای کامل شورا مشخص نیست. باید جلسه اول تشکیل تا تمام اعضا مشخص شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید می‌کند: «شورای فرهنگی که نقش سیاستگذاری و خط‌مشی‌های کلان را دارد قطعا می‌تواند در جهت‌دهی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه موثر واقع شود. در حقیقت نقش یک دیده‌بان بالادستی را بر سیاستگذار خواهد داشت تا برنامه‌های تصویب‌شده برنامه‌های مقطعی فرهنگی نباشد، یعنی جریان یک ستاد عالی برای هدایت کلی و فراگیر فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه

البته به گفته او، این شورا در همه دانشگاه‌ها وجود دارد اما تفاوت دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه‌ها به‌دلیل گستردگی آن است. بنابراین لازم است در ستاد مرکزی آن هم این شورا شکل گرفته و کارها از حالت مقطعی و جزیره‌ای خارج شود. همچنین برنامه‌ها منسجم‌تر و موثر‌تر سیاستگذاری شود.

آن‌طور که او گفته است، این جلسات قرار است به تناسب نیازها برگزار شود. البته جلسات در آغاز راه بیشتر برگزار می‌شود، اما زمانی که برنامه‌ها و چارچوب‌های فرهنگی مشخص شد، روند برگزاری تفاوت خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرهیختگان آنلاین، تاریخ 2 اردیبهشت 97، کد مطلب: 17658: www.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
فقط کار اداری کردن به درد نمیخورد
حوزه باید به کف دانشگاه ها بیاید
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین