پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۵۶۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در برنامه ریزی‌های خود به مولفه‌های پیوست شغلی و نیازهای منطقه‌ای توجه کنند، گفت: در همین زمینه برنامه مهارت آموزش برای دانشجویان در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود
شعارسال:معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در برنامه ریزی‌های خود به مولفه‌های پیوست شغلی و نیازهای منطقه‌ای توجه کنند، گفت: در همین زمینه برنامه مهارت آموزش برای دانشجویان در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را از جمله سیاست‌های وزارت علوم عنوان کرد و افزود: انتظار این است که دانشگاه‌ها در راستای شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، فعالیت‌ها و اولویت‌های خود را بازتعریف کنند.

وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم بیان کرد و افزود: ساماندهی تشکیلاتی و سامان یافتگی دانشگاه‌ها مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که باید اجرایی شود.در واقع سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاه‌های کوچک باید با یکدیگر ادغام شوند و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند.

دکتر شریعتی نیاسر بر ضرورت صرفه‌جویی در دانشگاه‌هاتاکید کرد و افزود: بایدرشته‌هایی که نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی دارند و کارایی لازم را ندارند، جمع شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم به ساماندهی دوره‌های تحصیلی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی از دوره دکترا شروع شده است.

وی همچنین با بیان اینکه چهار میلیون جمعیت دانشجویی کشور مشغول تحصیل هستند،افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که باید به اشتغال این تعداد دانشجو توجه شود که آیا دانشگاه‌ها توان بکارگیری این تعداد دانشجو را به عنوان عضو هیات علمی در آینده دارند یا نه؟

معاون آموزشی وزیر علوم، ظرفیت هیات علمی در دانشگاه‌ها را در سال حدود ۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دکتری بطور سالیانه تعداد ۲۴ هزار نفر است و در سالنیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکترا فارغ‌التحصیل می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم از دانشگاه‌ها خواست تا فرصت‌های مطالعاتی را جدی‌تر و هدفمندتر تعریف کنند تا بتوانیم بهره‌وری بهینه از سرمایه‌گذاری داشته باشیم و فرصت‌های تحقیقاتی داخل را توسعه دهیم.

وی مهارت افزایی را از دیگر شاخص‌های مهم در دانشگاه‌ها عنوان و اظهار کرد:استقرار نظام یکپارچه مهارت‌افزایی بحث جدیدی است و باید بتوانیم در دانشگاه‌ها همراه آموزش، دروس مهارت‌های فنی را به دانشجویان برای جذب بازار کار آموزش دهیم. دانشگاه‌ها دوره‌های کاربردی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم ضرورترصد وضعیت شغلی دانش‌آموختگان در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در طرح بازنگری نظام سطح‌بندی یکی از مؤلفه‌ها این است که رصد شود دانشجوی فارغ‌التحصیل‌شده در کجا بکار گرفته شده است.

دکتر شریعتی نیاسر تقویت دیپلماسی علمی را همچنین لازمه موفقیت دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید بتوان با برنامه‌ریزی درست و جذب دانشجویان خارجی با جوامع مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: راه غلبه بر مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی استفاده از توان علمی کشور است و در این راستا دانشگاه‌ها باید با همفکری یکدیگر راهکارهای لازم را به مسئولان ارائه کنند.

وی تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی می‌تواند به استفاده بهتر کشور از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها کمک کند و به همین علت در اولویت وزارت علوم است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی با اشاره به اینکه پتانسیل علمی بسیار بالایی در دانشگاه‌ها وجود دارد که به دلیل پراکندگی به درستی نمی‌توان از این ظرفیت ها استفاده کرد، افزود: به گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیت‌ها به درستی و حتی برای رقابت در سطح بین‌المللی استفاده شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به پتانسیل‌های بسیار قوی و استعدادها و نیروهای خلاقی که در کشور وجود دارد، بتوان بر تمام مشکلات فائق آمد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار24شهریور97، کدخبر: 97062412206،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین