پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۶۰۲۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه گسترش بی‌رویه رشته‌های دانشگاهی افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار را به دنبال داشته است، گفت: بازار رشته‌های کودک یاری، مامایی، روانشناسی، حقوق، زمین شناسی جغرافیا و... اشباع شده‌اند

شعارسال: سیدمحمدجواد ابطحی  با اشاره به سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است، گفت: سوال مشترک من از وزیر علوم در خصوص گسترش بی‌رویه رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به بازار کار است.

گسترش رشته‌های دانشگاهی؛ افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به نیاز بازار کار گسترش پیدا کرده‌اند در حالیکه این عملکرد باعث افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در سال‌های اخیر شده است.

بیکار ماندن دانشگاه‌رفته‌ها پیامد اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اشتباه دستگاه‌های ذی‌ربط

وی بیان کرد: مساله بیکار ماندن دانشگاه‌رفته‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه پیامد اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اشتباه دستگاه‌های ذی‌ربط در طول دهه‌های گذشته است که ثمره چنین نگرش و اقداماتی، ایجاد جمعیت بی‌شماری از جوانان دختر و پسر است که چند سال از عمر ارزشمند جوانی‌شان را به امید ساختن آینده بهتر از لحاظ شغلی و موقعیت اجتماعی در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف آموزشی سپری کرده‌اند و هم‌اکنون که وارد جامعه شده اند نمی‌توانند در مشاغل مرتبط با رشته‌های دانشگاهی خود مشغول شوند.

گسترش واحدهای دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی، پیام نور و غیر انتفاعی باعث افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار شد

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت فشارهای وارد شده با به کارگیری سیاست‌های غلط بدون توجه به نیازهای بازار کار و جامعه رشته‌های دانشگاهی را گسترش داد، خاطرنشان کرد: گسترش واحدهای دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی، پیام نور و غیر انتفاعی باعث افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار شد.

بازار رشته‌های کودک یاری، مامایی، روانشناسی، حقوق، زمین شناسی جغرافیا و... اشباع شده‌اند

ابطحی با بیان اینکه بازار رشته‌های کودک یاری، مامایی، روانشناسی، حقوق، زمین شناسی جغرافیا و... اشباع شده‌اند و کشش دانشجو بیشتر را ندارد، عنوان کرد: استخدام در بخش دولتی ممنوع است و بخش خصوص نیز به دلیل رکورد اقتصادی توانایی جذب فارغ‌التحصیلان را ندارد.

اجرای طرح آمایش آموزشی عالی می‌تواند در کاهش تعداد فارغ التحصیلان بیکار نقش موثری دارد

وی با بیان اینکه جوانان امروزی با داشتن مدرک بیکار هستند، تاکید کرد: اجرای طرح آمایش آموزشی عالی می‌تواند در کاهش تعداد فارغ التحصیلان بیکار نقش موثری دارد اگرچه براساس گزارش‌های ارائه شده توسط معاون آموزشی وزارت علوم این طرح در سال‌های اخیر در حال اجرا است اما بهتر است در این مسیر از نظرات کارشناسان مرکز پژوهش ها نیز استفاده شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و تبدیل به یک چالش اساسی شده است. این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روز افزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نو به خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: 8 مهر 1397 ، کدخبر: 404436،www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
یکی از مسخره ترین کارها اضافه کردن رشته هایی مثل گیاه شناسی و حذفش از دفترچه کنکور دقیقا 4سال بعدش بوده. خب شما که نمیخواید همچین رشته ای وجود داشته باشه چرا باعث تلف شدن عمر جوونا تو این رشته ها میشید؟
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
توروخدا یک فکری به حال فارغالتحصیلان بیکار بکنین من هر روز از ایندم بیشتر از روز قبل میترسم
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین