پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان شمالی در سال ۸۶ با دو مرکز علمی کاربردی تاسیس شد و در حال حاضر با ۱۲ مرکز آموزشی در استان فعال است، اما مسائل گوناگونی گریبان‌گیر دانشجویان است.

شعارسال: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان شمالی در سال ۸۶ با دو مرکز علمی کاربردی تاسیس شد و در حال حاضر با ۱۲ مرکز آموزشی در استان فعال است. این دانشگاه که شعارهایی همچون کاربردی بودن آموزش ها، پاسخگویی به نیاز‌های تخصصی، بدیع بودن آموزش ها، به هنگام کردن آموزش‌ها و حفظ کیفیت آموزش در سطح استاندارد را جزو ویژگی‌های متمایز خود معرفی می‌کند، اکنون در سطح استان در شرایط دیگری قرار دارد که می‌توان گفت هیچ یک از این موارد ذکر شده رعایت نمی‌شود.

هرچند عمر این دانشگاه به تازگی دو رقمی شده، اما تعداد روسای این دانشگاه زیاد است؛ آذر ماه سال ۹۲ بود که امین جودت، ریاست این دانشگاه را برعهده گرفت. پس از گذشت ۴ سال محمد دهقان نیری به این پست تکیه زد. هنوز مدت زیادی از حضور دهقان نگذشته بود که عباس پهلوانی، سکان دار این دانشگاه شد و این بی ثباتی اولین جرقه‌های نارضایتی دانشجویان این دانشگاه را رقم می‌زند.

این تغییرات مکرر باعث عدم امکان برنامه ریزی، ثبات و تلاش برای ادامه جذب دانشجو در واحد‌های این دانشگاه شده است و به همین دلیل اقدامی در جهت ارتقا بازدهی این مجموعه‌ها انجام نمی‌شود.

متاسفانه با نگاهی به وضعیت دانشگاه روند نزولی این دانشگاه نیز در استان مشاهده می شود. امین جودت در شهریور ماه سال ۹۵ به ثبت نام ۶ هزار و ۵۶۰ دانشجو در این مراکز اشاره کرد. به گفته رئیس اسبق این دانشگاه؛ دانشجویان در ۸۵ رشته مقطع کاردانی و ۵۰ رشته مقطع کارشناسی این دانشگاه ثبت نام می کنند.

وی همچنین از جذب ۶۵ درصدی دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ التحصیلی در مشاغل خبر داد. اما این آمارها دوامی نداشت. مهدی یوسفی، معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان شمالی در مرداد ماه سال جاری به امار پایین تری اشاره کرده و گفت: اکنون حدود سه هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربدی استان مشغول به تحصیل هستند.

یوسفی در ادامه به تعداد رشته‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: مهر ماه امسال هفت مرکز در ۳۸ کد رشته کاردانی و ۲۴ کد رشته کارشناسی دانشجو پذیرش می‌کنند؛ که این آمار، کاهش تعداد و رشته‌های دانشگاه را تایید می‌کند.

البته جودت، رئیس اسبق این دانشگاه از آماده افتتاح بودن ساختمان ستادی دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان خراسان شمالی واقع در تخته ارکان بجنورد هم خبر داده بود. وی در این باره گفت: این طرح که در ابتدای سایت ارکان بجنورد قرار داشته در فضایی به وسعت ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع اجرا شده و دارای بخش‌های مختلفی است.

جودت اعتبارات صرف شده برای اجرای این طرح را ۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اعتبار این طرح از محل منابع دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان شمالی تأمین و هزینه شده است. اما اکنون معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان شمالی می‌گوید: ۶۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌های علمی و کاربردی استان خالی است و این به آن معناست که حجم عظیمی از امکانات بلااستفاده مانده و حدود ۴ میلیارد تومان بی جهت مصرف شده است.

از طرفی معاون علمی این دانشگاه می‌گوید:۶۰ درصد ساعات آموزشی دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی به تدریس دروس علمی و ۴۰ درصد از ساعات آموزشی به تدریس تئوری دروس اختصاص دارد. این در حالی است که این دانشگاه به صورت مجزا کارگاه و آزمایشگاه ندارد و دانشجویان برای گذراندن بخش ۶۰ درصدی کلاس‌های عملی خود مجبورند به کارگاه‌های سطح شهر بروند؛ که این خود سئوال مطرح می‌کند که چه مقدار نظارت بر این کلاس‌ها وجود دارد؟

مدرک با ارزش یا بی ارزش؟

اما نکته قابل توجه دیگر بحث اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه است؛ یوسفی در این خصوص تاکید میکند: از ابتدای سال ۸۷ تاکنون تمام دانشجویانی که در رشته‌های مرتبط با متالوژی و تولید آلومینیوم از دانشگاه علمی کاربردی واحد جاجرم فارغ التحصیل شده‌اند، در مجتمع آلومینای جاجرم به کار گرفته خواهند شد.

اما کارخانه آلومینا جاجرم، در بخشی از شرایط استخدام نیروهای خود، بیان کرده که تنها از فارغ التحصیلان رشته متالوژی با گرایش آلومینیوم جذب نیرو می‌کند. از طرفی دانشگاه علمی کاربردی واحد جاجرم تنها دانشگاهی است که این رشته را در خود جای داده است؛ لذا اگر کسی از بهترین دانشگاه‌های کشور نیز فارغ التحصیل رشته متالوژی باشد، دیگر نخواهد توانست در این کارخانه ثبت نام آزمون استخدامی را داشته باشد.

اما حالا که بستر کار فراهم شده، یکی از مباحث مهمی که این پروسه را دچار مشکل کرده ارزش مدرک دانشگاه علمی کاربردی در استخدامی هاست، به طوریکه خبر‌های زیادی مبنی بر عدم به کار گیری فارغ التحصیلان این دانشگاه به چشم می‌خورد. به عنوان مثال عمران فضائلی، معاون نیروی انسانی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی در خصوص جذب نیروی افسری می‌گوید: جذب در مقطع افسری نیروی انتظامی استان از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و علوم و تحقیقات استانی و دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و عدم ثبت نام از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام‌نور و غیر انتفاعی از تهران بخشنامه شده است و ما نمی‌توانیم از فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها ثبت نام به عمل آوریم.

لازم به یادآوریست که رئیس اسبق دانشگاه علمی کاربردی به این موضوع واکنش نشان داده و گفت: دانشگاه علمی کاربردی زیر نظر وزارت علوم است و اینکه برخی دستگاه‌های دولتی مدرک این دانشگاه را قبول ندارند، قابل قبول نیست.

مجموعه این اتفاقات در کنار یکدیگر در دانشگاه علمی کاربردی خراسان شمالی کار را به جایی رسانده که باید تصمیمی جدی در جهت هدفمندی و حتی حذف مراکز زیان ده استان گرفته شود و با برنامه ریزی مدون و دوری از سیاسی بازی و سیاسی کاری و هر گونه دخالت‌های غیر علمی، مسئولان مربوطه اقدام به ارتقا و ارزشمند کردن مدرک این مجموعه دانشگاهی در استان کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:31آبان1397 ، کدخبر: 721699: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین