پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۲۶۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طی مصوبه‌ای، برنامه‌ای برای محدود کردن دانشگاه‌های وابسته به‌دستگاه‌های اجرایی تدوین‌شده، با تأیید شورای عالی، ایجاد دانشکده و دانشگاه برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی ممنوع است و پژوهشکده‌های وابسته نیز مجاز به‌پذیرش دانشجو نیستند.

شعارسال: منصور غلامی صبح امروز در جمع مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قوچان در سالن کنفرانس دانشگاه صنعتی این شهرستان بابیان اینکه توسعه آموزش عالی و رشد آن محور همه فعالیت‌ها است؛ گفت: این توسعه گاهی مورد نقد گذاشته می‌شود، به‌خصوص باوجود مراکزی که به‌اندازه کافی از آنان پشتیبانی صورت نگرفته با کارشناسی اولیه تعریف‌ نشده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این موضوع که طرح ساماندهی آموزش عالی کشور در دستور کار قرار دارد؛ بیان کرد: در ایران 2 هزار و 856 دانشگاه، مرکز و واحد آموزش عالی وجود داشت که در حال حاضر به 2 هزار و 300 مرکز رسیده و هنوز هم در حال تجمیع شدن است.

وی با اشاره به‌اینکه برخی دانشگاه‌ها همچون پیام نور دارای واحد سراسری هستند یعنی در اغلب شهرهای کوچک نیز واحد دارند؛ ادامه داد: دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای که به‌آموزش عالی ملحق شده دارای دانشکده‌های وابسته در سطح شهرستان‌ها است و دانشگاه‌هایی نیز وابسته به‌دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی وجود دارد.

غلامی با یادآوری اینکه متولی اصلی آموزش عالی وزارت علوم و در حوزه دانشگاه‌های پزشکی نیز وزارت بهداشت است؛ تأکید کرد: طی مصوبه‌ای برنامه‌ای برای محدود کردن دانشگاه‌های وابسته به‌دستگاه‌های اجرایی تدوین‌ شده، با تأیید شورای عالی، ایجاد دانشکده و دانشگاه برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی ممنوع است و پژوهشکده‌های وابسته نیز مجاز به‌پذیرش دانشجو نیستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به‌اینکه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های غیردولتی همچون آزاد نیز دارای واحد‌های مستقل و مراکزی است که آمار قابل‌توجهی از تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ یادآور شد: در زمینه سامان‌دهی تلاش بر اجرای قانون برنامه ششم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای کیفی‌سازی حوزه آموزش عالی و مأموریت‌گرا کردن آموزش عالی در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است.

دانشگاه‌های مادر در سطح استان‌ها وظیفه حمایت از دانشگاه‌های کوچک را بر عهده‌ دارند

غلامی با بیان این مطلب که دانشگاه‌های مادر و معین در سطح استان‌ها به‌عنوان نماینده محلی وزارت علوم موظف به‌حمایت از دانشگاه‌های کوچک‌تر هستند؛ گفت: این دانشگاه‌های بزرگ متولی کمک به‌دانشگاه کوچک برای توسعه و انجام مأموریت‌های کارشناسی شده به‌همراه کیفیت‌بخشی هستند.

وی تأکید کرد: در راستای مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها باید برنامه راهبری 5 ساله مورد تصویب هیأت امنای هر دانشگاه قرار بگیرد که بیشتر دانشگاه‌ها این کار را انجام داده‌اند و وزارت علوم نیز در راستای تحقق برنامه‌های مصوب باید حمایت‌های قانونی و موردی از برخی طرح‌ها، برنامه‌ها و هماهنگی‌های کلان ملی را انجام بدهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ساماندهی را موجب تقویت، بهبود شرایط و ارتقای کیفیت دانست که یک تکلیف قانونی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌ها در دولت همکاری بین دانشگاهی، صنعت و جامعه مورد که مورد تأکید قرار گرفته است.

غلامی با یادآوری اینکه دانشگاه‌های در دوره‌ای تنها به‌دنبال تربیت نیروی متخصص و کارشناسی بوده که پس از انقلاب یکی از نیازهای ضروری جامعه محسوب می‌شد و ادامه داد: این دوره 12 سال با سرعت و شدت زیاد طول کشید و بعد از آن به‌تدریج اساتید و دانشجویان به‌ویژه در تحصیلات تکمیلی وارد حوزه‌های پژوهشی شدند.

مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها؛ راهی برای جبران کاهش جمعیت ورودی به‌دانشگاه

وی بابیان اینکه پس‌ از این دوره‌ها اختراع، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت؛ تصریح کرد: در حال حاضر که دانشگاه‌ها سهم خود را در تربیت نیروی انسانی انجام داده و شرایط امروز به‌لحاظ کاهش جمعیت داوطلب ورود به‌دانشگاه و صندلی‌های خالی، مأموریت گرا کردن و روی آوردن به‌پارک‌های علم و فناوری برای معطل نماندن این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به‌این مطلب که همکاری نزدیکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت با حرکت داوطلبانه دانشگاه‌ها ازجمله مشاوره رایگان یا استقرار در پارک‌های علم و فناوری صورت گرفته است؛ گفت: توافقی درزمینه فرصت‌های مطالعاتی اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکتری صورت گرفته تا اعضای هیأت علمی در صنعت فرصت مطالعاتی خود را بگذرانند تا ارتباط بیشتری با صنعت فراهم شود.

غلامی از اجرای طرح مهارت‌افزایی ویژه دانشجویان هنگام تحصیل خبر داد و یادآور شد: یکی از مواردی که همیشه بیان می‌شد این بود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در صنعت و بخش اجرایی مستعد به‌کارگیری نیستند که این موضوع بررسی و مشخص شد در دانشگاه‌ها، اساتید فناوری‌های جدید را منتقل می‌کنند و خیلی از این فناوری‌ها در صنعت وجود ندارد.

وی بابیان اینکه انباشت فارغ‌التحصیل دکتری و بیکار بودن در حال زیاد شده و دانشجویان از همان فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی یا ارشد دارای نگاه اشتغال هستند؛ ادامه داد: کارگاه‌هایی برای دانشجویان در هر رشته طراحی‌شده که با مشاغل متناظر با صنعت و بخش دولتی آشنایی پیدا کنند و بر اساس آن ماهیت یک شغل صورت بگیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری این موضوع که برگزاری دو کارگاه بر عهده دانشگاه بوده، اما بیشتر از آن را دانشجو باید هزینه‌ای پرداخت کند؛ اضافه کرد: درزمینه مهارت‌افزایی طبق ارزیابی‌های انجام‌ شده دانشگاه علامه طباطبایی موفقیت‌هایی را به‌دست آورده که مسئله مهارت‌افزایی دانشجویان در همه دانشگاه‌ها گسترش پیدا می‌کند.

غلامی با اشاره به‌طراحی برنامه‌ای جامع برای ارتباط با صنعت و اشتغال دانش‌آموخته‌های دانشگاهی؛ گفت: دانشگاه‌ها نگاهشان درگذشته این بود که مسؤولیتی بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان ندارند، اما در حال حاضر مسؤولیتی به‌وجود آمده که کمکی برای فارغ‌التحصیلان خود انجام بدهند.

ورود به‌مسائل اجتماعی کشور توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم انسانی

وی بابیان اینکه در حوزه ارتباط با صنعت، پروژه‌های کلان ملی مانند ورود به‌مسائل اجتماعی در کشور توسط دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها کلید خورده است؛ ادامه داد: پروژه‌های بزرگی با وزارت کشور درباره این مسائل منعقد و پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری به‌سمت حل مسائل و مشکلات اجتماعی هدایت‌ شده و امتیازی نیز برای اساتید در این زمینه در نظر گرفته می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: پروژه‌های بزرگی نیز با سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌صورت کنسرسیوم توسط چندین دانشگاه در حال تنظیم قرارداد و اجرایی شدن است که مشکلات زیست‌محیطی همچون ریز گردها و خشک‌سالی‌ها را زیرپوشش قرار می‌دهد.

غلامی با اشاره به‌انعقاد 6 قرارداد مهم با وزارت نفت در اواخر سال گذشته؛ افزود: این قراردادها برای ساخت دستگاه استخراج نفت و افزایش راندمان بوده که در دانشگاه شهید چمران اهواز دستگاهی در این زمینه ساخته‌ شده است.

وی بابیان این مطلب که دانشگاه‌ها در حوزه‌های مکانیک قریب به‌یک هزار و 200 قرارداد و طرح در سطح کشور با صنایع دفاعی داشته‌اند؛ تصریح کرد: فضای ورود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به‌سمت همکاری با مجموعه‌های صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و تحقیقاتی وابسته رفته و دانشگاه‌ها در حل مسائل مختلف حرکت جدی پیدا کرده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه در حوزه بین‌الملل به‌لحاظ شاخص‌ها، دانشگاه‌ها و دانشمندان ایرانی شناخته‌ شده‌اند و نخبگان ایران در کشورهای مختلف در حال انجام کارهای تحقیقاتی هستند؛ گفت: ارتباطات بین‌المللی می‌تواند ظرفیت‌های داخلی را گسترش بدهد و منافع حاصل از این بحث در جهان کمکی به‌داخل شود.

غلامی مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را به‌معنای عمق بخشیدن به‌اثربخشی آنها دانست و تأکید کرد: یکی از برنامه‌های وزارت علوم، جلوگیری از تعداد مراکز مشابه است، یعنی به‌عنوان‌ مثال؛ در خراسان رضوی تنها یک دانشگاه صنعتی وجود دارد.

وی بیان کرد: چند صد عنوان درسی در وزارت علوم تغییر پیدا کرده و چندین دوره دانشگاهی هم توسط وزارت علوم متوقف‌ شده، چون به‌روز نبوده و برای نسل آینده کاربردی نداشت و باید با حمایت از رشته‌های جدید به‌سمت تربیت نسل آینده و نوآوری حرکت کرد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار8 شهریور 97، کدمطلب:13970608000328 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
ا.ف75
دوره اقای احمدی نژاد یه دانشگاه زده شد به نام ایرانیان نمیدونیم سرانجامشم چی شد ولی خبهمین خبر میتونه امیدوار کننده باشه
ناشناس
Romania
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
تمرکز ما تو دانشکده هامون فقط روی بیشتر شدن مقالاتمونه...کم کار کاربردی میکنیم

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین