پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۱۶۰۹۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
ضوابط گذراندن فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت و جامعه برای سال ۹۸ اعلام شد و بر این اساس استادان جدید‌الورود به دانشگاه‌ها ملزم به گذراندن این دوره شدند.باید رشته و تخصص عضو هیأت علمی با نیازهای واحد عملیاتی مرتبط باشد. عضو هیأت علمی متقاضی استفاده از فرصت مطالعاتی باید در دو سال گذشته رکود علمی نداشته باشد. دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای اعضای هیأت علمی در دوره پیمانی دست‌کم ۶ ماه تمام‌وقت یا ۱۲ ماه نیمه‌وقت و در دوره رسمی آزمایشی سه ماه تمام‌وقت یا ۶ ماه نیمه‌وقت است.

شعار سال: اعضای هیأت علمی برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در صنعت و جامعه، باید درخواست به همراه برنامه مطالعاتی براساس الگوی مؤسسه را ارائه دهند. پس از آن درخواست عضو هیأت علمی توسط مؤسسه آموزشی بررسی می‌شود و هماهنگی با واحدهای عملیات برای انعقاد قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه آموزشی و واحد عملیاتی ایجاد می‌شود.

در ادامه برای عضو هیأت علمی حکم مأموریت و معرفی به واحد عملیاتی صادر خواهد شد. حضور عضو هیأت علمی در واحد عملیاتی می‌تواند به دو صورت تمام‌وقت (پنج روز کاری) یا پاره‌وقت (دست‌کم دو روز در هفته) باشد.

واحدهای عملیاتی، دولتی یا غیردولتی هستند و وظایف و فعالیت‌های اعلام شده برای اجرای فرصت مطالعاتی باید کاملاً علمی، پژوهشی و فناورانه باشد و مؤسسه آموزشی انطباق آن با نیازهای بخش مربوطه و تخصص عضو هیأت علمی را تأیید کند.

مؤسسه آموزشی باید تکالیف عضو هیأت علمی را در قبال مؤسسه در شرایط حضور، غیبت یا نیمه‌وقت بودن را به روشنی مشخص کند. همچنین چگونگی هدایت دانشجویان تعهد‌شده و روش تدریس توافق‌شده اعلام شود.

ضوابط و شرایط متقاضی

باید رشته و تخصص عضو هیأت علمی با نیازهای واحد عملیاتی مرتبط باشد. عضو هیأت علمی متقاضی استفاده از فرصت مطالعاتی باید در دو سال گذشته رکود علمی نداشته باشد. دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای اعضای هیأت علمی در دوره پیمانی دست‌کم ۶ ماه تمام‌وقت یا ۱۲ ماه نیمه‌وقت و در دوره رسمی آزمایشی سه ماه تمام‌وقت یا ۶ ماه نیمه‌وقت است.

برای تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی را آغاز می‌کنند، گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت الزامی است.

اعضای هیأت علمی دارای مرتبه علمی دانشیار و استادی نیز با گذراندن دوره‌های تمام‌وقت سه ماهه یا پاره‌وقت ۶ ماهه از مزایای تشویقی فرصت‌ها بهره‌مند می‌شوند. مؤسسه آموزشی می‌تواند آیین‌نامه ترفیع خود را به گونه‌ای اصلاح کند که امتیازات مربوطه برای استادان و دانشیاران اعزام‌شونده به فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شود.

برای استفاده مجدد از فرصت مطالعاتی (جز فرصت‌های مطالعاتی الزامی در دوره‌های پیمانی و رسمی آزمایشی) باید دست‌کم ۵ برابر زمان دوره فرصت مطالعاتی قبلی از اتمام آن دوره گذشته باشد. مدت استفاده از مرخصی بدون حقوق نیز به این مدت اضافه می‌شود.

در موارد بسیار خاص، با تشخیص هیأت رئیسه درباره اینکه عضو هیأت علمی از تجربه کافی در صنعت یا جامعه برخوردار است یا در رشته‌هایی که امکان فرصت مطالعاتی فراهم نباشد مؤسسه شرایط جایگزین تعیین و اجرا می‌کند.

الزامات متقاضی فرصت مطالعاتی

در دوره‌های تمام‌وقت حضور عضو هیأت علمی در واحد عملیاتی تمام‌وقت است و در مشاوره و راهنمایی دانشجویان فعالیت می‌کند. در دوره‌های پاره‌وقت، واحد موظف به تقلیل زمان حضور عضو هیأت علمی است.

عضو هیأت علمی در دوره فرصت مطالعاتی مجاز به اشتغال در سازمان دیگری نیست. حتماً عضو هیأت علمی برنامه حضور خود را در واحد عملیاتی اعلام کند و هر ماه پیشرفت کار خود را به معاونت پژوهشی مؤسسه گزارش دهد. در انتهای قرارداد نیز ارائه گزارش کامل الزامی است.

واحد عملیاتی موظف است در طول فرصت مطالعاتی امکانات و تسهیلات مورد توافق درج‌شده در برنامه پژوهشی عضو هیأت علمی رسماً تأیید و تأمین کند. برنامه کاری فرصت مطالعاتی و نامه تأیید واحد عملیاتی از پیوست‌های قرارداد بین‌ مؤسسه و واحد عملیاتی است.

واحد عملیاتی براساس مقررات داخلی خود به عضو هیأت علمی از طریق عقد قرارداد پژوهشی با مؤسسه حق‌التحقیق پرداخت می‌کند. مؤسسه از این نوع قراردادها بالاسری کسر نمی‌کند.

در صورت اعلام واحد عملیاتی به تأمین منابع مالی برای اجرای برنامه پژوهشی عضو هیأت علمی، در اسرع وقت برنامه‌ریزی و برای تأمین هزینه‌های اعلام‌شده اقدام کند. طبق قرارداد، عضو هیأت علمی ضمن رعایت ضوابط و مقررات مربوطه در پایان دوره فرصت مطالعاتی حساب خود را تسویه می‌کند و موارد را به اطلاع مؤسسه خود می‌رساند.

واحد عملیاتی هیأت علمی را به منظور نشر نتایج تحقیقات عضو یا دریافت اطلاعات نوین فناورانه به سمینارها و کنگره‌های علمی بین‌المللی اعزام می‌کند. مقالات با توافق واحد عملیاتی چاپ می‌شود. درباره مالکیت فکری نتایج حاصل از پژوهش‌ها در طی این دوره براساس توافق بین مؤسسه آموزشی و واحد عملیاتی تصمیم‌گیری می‌شود.

برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در صنعت و جامعه، اعضای هیأت علمی باید درخواست به همراه برنامه مطالعاتی براساس الگوی مؤسسه آموزشی را ارائه دهد. پس از آن درخواست عضو هیأت علمی توسط مؤسسه آموزشی بررسی می‌شود و هماهنگی با واحدهای عملیات برای انعقاد قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه آموزشی و واحد عملیاتی ایجاد می‌شود.

امتیازات و اقدامات اجرایی مؤسسه آموزشی

مؤسسه آموزشی درباره هماهنگی با واحدهای عملیاتی و تأیید محل فرصت مطالعاتی اقدام اجرایی می‌کند. مؤسسه آموزشی حقوق و مزایای عضو هیأت علمی را مطابق با حکم استخدامی پرداخت می‌کند. باید مؤسسه آموزشی دوره فرصت مطالعاتی را در زمره امتیازات کار اجرایی در نظر گیرد و در ترفیع، امتیازات اجرایی ارتقای مرتبه و سهمیه پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعضای هیأت علمی لحاظ کند.

مدت دوره فرصت مطالعاتی در شرایط پاره‌وقت براساس میزان حضور عضو هیأت علمی در واحد علمیاتی محاسبه می‌شود. عضو هیأت علمی در طول دوره از حمایت‌ها و تسهیلات واحد عملیاتی متبوع بهره‌مند می‌شود.

مؤسسه آموزشی به صلاحدید در مدت فرصت مطالعاتی برای گسترش دوره‌ها از عضو هیأت علمی خود پشتیبانی مالی می‌کند.

استفاده‌کنندگان از فرصت مطالعاتی موظفند در پایان هر مقطع گزارش پیشرفت کار خود را به مؤسسه آموزشی ارسال کنند و حداکثر سه ماه پس از پایان دوره مصوب فرصت مطالعاتی درباره فعالیت خود به طور جامع گزارش دهند.

گزارش‌های فرصت مطالعاتی در مؤسسه آموزشی اعزام‌کننده بررسی و ارزیابی می‌شود. مواردی همچون انجام کار شاخص در طول فرصت، برداشت‌های فنی و زمینه‌های همکاری و عقد قراردادهای بعدی به همراه افراد کلیدی در واحد عملیاتی مربوطه، طراحی دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت با همکاری واحد عملیاتی، چاپ مقاله یا ثبت اختراع مرتبط با موضوع صنعت، توصیه برای بهبود وضعیت مدیریت فنی و منابع انسانی و پیشنهاد اجرای طرح‌های پژوهشی ازجمله معیارهایی است مؤسسه آموزشی اعزام‌کننده جزئیات آن را بررسی و درباره آن اعلام نظر خواهد کرد.

مقبول نبودن گزارش منجر به ردشدن دوره و محرومیت از فرصت مطالعاتی بعدی خواهد شد.

پس از پایان دوره فرصت مطالعاتی عضو هیأت علمی با تعریف پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان خود در خصوص نیازهای واحد عملیاتی شرایط را در واحد عملیات بهبود می‌بخشد.

مؤسسه آموزشی نتایج حاصل از اجرای طرح را هر سال حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد در پایگاه اطلاعاتی معاونت پژوهش و فناوری (مپفا) بارگذاری می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 15 مهر 97، کدمطلب: 315952، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
1
افرین...باید بریم به سمت کاربردی شدن،به سمت کارافرینی،،تولید


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین