پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 21
کد خبر: ۱۱۵۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
فلسفه ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی در سطح کشور تربیت فارغ التحصیلان مهار بود ولی به دلیل عدم تقویت نظارت‌ها مسیر اصلی برنامه ریزی شده تغییر کرد.

شعارسال: نداشتن مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی به شدت مورد نقد و نظر جامعه است.

حتی مجریان قانونی در کشور هم به این موضوع اذعان دارند که روند فعالیت دانشگاهی در کشور متناسب با نیازهای کشور نیست.

رشد بیش از حد دانشگاه‌ها و عدم توجه به نیازهای جامعه و ضعف در توانمند سازی دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاهی را به افراد جویایی کار فاقد مهارت تبدیل کرده است.

روند رو به رشد مراکز دانشگاهی

بررسی میدانی در بیشتر استان‌های خبر از رشد بیش اندازه دانشگاه‌های علمی کاربردی و مراکز غیر انتفاعی دارد.

بر تعداد مراکز دانشگاهی در حالی اضافه شد که وضعیت نگران کننده تحصیلی در سطح دانشگاه‌های کشور حاکم بود.

تکرار ضعف‌های مراکز دانشگاه در دانشگاه‌های علمی و کاربردی

ارائه مباحث درسی غیر کاربردی و فاقد نیاز برای کشور، نداشتن امکانات آزمایشگاهی و کاربردی، ارائه مباحث درسی که متناسب با نیاز کشور و بازار کار نبود از چالش‌های جدی مراکز دانشگاهی در گذشته بود و با وجود افزایش تعداد مراکز دانشگاهی روند ناکارآمدی تحصیل در دانشگاه‌ها همچنان ادامه پیدا کرد و در حال حاضر کشور با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بیکار مواجه است و هیچ برنامه مدونی برای ساماندهی اشتغال این افراد وجود ندارد و با وجود تجربه نامناسب از گذشته در حوزه تحصیل دانشجویان این روند نامطلوب همچنان ادامه دارد.

در ارتباط با مشکلاتی که در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی وجود دارد و ضرورت توجه به مباحث که باید در این دانشگاه لحاظ شود با رئیس دانشگاه علمی کاربردی میزبان بابلسر گفت و گویی کردیم.

صادق صالحی در ارتباط با مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی اظهار کرد: در دانشگاه‌های علمی کاربردی مباحث علمی باید در حین کار مطرح شود.

آنچه باید یک مرکز دانشگاهی داشته باشد

وی با اعلام اینکه فلسفه این دانشگاه توجه به مباحث کاربردی و آموزش علمی است، گفت: در این دانشگاه مباحث کاربردی از نگاه علمی و به صورت عملیاتی مطرح می شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی میزبان که در حوزه هتلداری فعال است، دانشجو کار و علم را با همدیگر می‌آموزد.

آنچه که در ارتباط با مراکز علمی کاربردی باید به آن توجه شود،قرار گرفتن واحد تولیدی قدرتمند و دانشگاه در کنار هم است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی میزبان در ارتباط با فعالیت این مجموعه بیان کرد: مرکز علمی کاربردی میزبان بیش از 300 پرسنل و دانشجو دارد که تعداد پرسنل ثابت این مرکز به 100 نفر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: دانشجویان به صورت متناوب در جریان کار قرار گرفته و بسیاری از دانشجویان پس از پایان تحصیل جذب این مرکز و یا رشته تحصیلی مرتبط می‌شوند.

جرقه‌های از توسعه فعالیت دانشگاهی از این دست در استان مانند دانشگاه علمی و کاربردی چوب و کاغذ مازندران در حال ایجاد است و توسعه مراکز این دست بستگی به فعالیت واحد تولیدی دارد و اگر این مرکز تولیدی نتواند به پویایی لازم در حوزه تولیدات کاغذ دسترسی پیدا کند طبعا دانشگاه ایجاد شده هم با مشکل آموزش مواجه شده و کارکرد خویش را از دست می‌دهد.

تعداد دانشگاه‌های مراکز علمی کاربردی که کار و تحصیل را تواما در استان مازندران دارد شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد ولی میزان استقبال از این مراکز دانشگاهی به نسبت بهتر و مناسب‌تر از سایر دانشگاه‌ها است.

اما در کنار این مراکز دانشگاهی علمی کاربردی مراکز دیگری در شهرهای استان مازندران فعالیت می‌کنند که تنها یک ساختمان چند طبقه‌ای را احداث کرده و با دریافت مجوز از وزارت علوم به شیوه سنتی دانشگاه داری مشغول جذب دانشجو هستند و در نهایت هم فارغ التحصیل فاقد مهارت تحویل جامعه می‌دهند و پس از چند وقت باید شاهد برنامه ریزی برای برگزاری دوره‌های کاروزی در استان باشیم.

آنچه که باید بود و آنچه که هست

ضرورت تشکیل دانشگاه علمی و کاربردی توجه به مسائل علمی با نگاه کاربردی و مهارت آموزی دانشجویان بوده است تا پس از فارغ التحصیلی اگر کارآفرین نشدند، حداقل داری مهارت در رشته تحصیلی خودشان باشند، اقدامی که در دانشگاه علمی کاربردی میزبان در حال انجام است، اما به دلیل عدم نظارت‌های این مراکز دانشگاهی هم همان راه پرخطر سایر دانشگاه‌های کشور را طی کرده و اقدامات آنها در راستای تربیت فارغ التحصیلان داری مهارت نیست.

برای برون رفت از این مشکل متولیان آموزشی پیشنهاد نسل سوم شبکه علمی کشور را مطرح کردند، مهمتر از راه اندازی نسل‌های متفاوت شبکه علمی بحث نظارت و جلوگیری از انحراف در رفتار و شیوه نامه‌های آموزشی است، فلسفه تشکیل دانشگاه علمی و کاربردی آموزش توام با مهارت افزایی بود،‌آیا این مسئله اتفاق افتاد؟

به نظر می‌رسد که به جای بازی کردن با کلمات و راه اندازی بخش‌های مختلف تحصیلی و دانشگاهی به دنبال اصلاح ساختارهای موجود باشیم و نگرشی در برنامه‌های تدوین شده داشته باشیم و به بهانه‌های مختلف هزینه‌ای دیگر بر کشور تحمیل نکنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 21اسفند1396 ، کدخبر: 58430: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
باید یه سازمان تو کشور باشه تا بیادو سطوح علمی و اهداف دانشگاه رو مداوم بررسی کنه تا بهتر بتونن به مرتبه مورد نظر بهتر برسن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین