پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از اهداف مهم تصمیمات گره زدن بین فرهنگ و هنر با مسجد است و مساجد در طول سال ها همیشه با فرهنگ هماهنگ بوده اند. امروز در دنیا به عنوان یک واقعیت هنر اصیل در معماری مساجد ما هویدا است. شیخ بهایی سال های سال هنرهایی را در مساجد به وجود آورده است که هنوز نتوانسته اند رمز و راز آن را بیابند.

شعارسال: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از اهداف مهم تصمیمات گره زدن بین فرهنگ و هنر با مسجد است و مساجد در طول سال ها همیشه با فرهنگ هماهنگ بوده اند. امروز در دنیا به عنوان یک واقعیت هنر اصیل در معماری مساجد ما هویدا است. شیخ بهایی سال های سال هنرهایی را در مساجد به وجود آورده است که هنوز نتوانسته اند رمز و راز آن را بیابند.

حجت السلام و المسلمین انصاری در همایش بیست و پنجمین سالروز تاسیس کانون فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: امید است این نشست ها باعث بهبود کار و رونق مساجد و ساختن فکرهای ارزشمند در مراکز دینی شود. قرآن در اهمیت مسجد به مسئله عمران و آبادانی اشاره کرده است و این عمران بیش تر عمران ظاهری و ساختمانی مساجد است، اما بسیاری از مفسرانی که آیات قرآن را تفسیر می کنند به معنوی بودن منظور آیه نیز اشاره دارند.

وی افزود: بخش زیادی از فعالیت های افراد در مسجد بدون هیچ مزایایی به اعتقاد افراد باز می گردد. کسی توفیق خدمتگزاری به مسجد را پیدا می کند که در حوزه عمل اهل زکات باشد و به نیاز جامعه توجه کند. به جز خدا از کسی نترسد و این انسان توفیق خدمتگزاری به مسجد را می یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: مسجد هم در نگاه، هم در نوع بهره گیری از مسجد، در شیوه اداره مسجد و ... فراز و نشیب زیاد داشته است. پیامبر اسلام(ص) در روش و عملکرد و نه تنها در کلام یکی از مهم ترین حوزه های توجه ایشان مسجد بوده است.

انصاری تصریح کرد: قرآن می گوید از اولین کارها اقامه نماز و یکی از بهترین مکان های اقامه نماز مسجد است. به همین دلیل پیامبر پس از هجرت اولین حرکتشان ساخت مسجد بود. مسجد کارکردهای فراوانی داشته است. محل قضاوت، پادگان و محل تجهیز مجاهدان و محل حل امور اجتماعی و پس از آن محل عبادت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ دشمنی های فراوانی با مسجد انجام شده است، گفت: امام با پرچمداری مسجد بسیاری از مسائل را تغییر داد و به برکت نظام جمهوری اسلامی و برکت این نهضت بزرگ مسجد بود. یک برش هشت ساله بزرگ در تاریخ وجود دارد که به آن دفاع مقدس می گوییم. یکی از مکان هایی که کانون تجدید قوا، محبت، آموزش معنوی و حتی نظامی شد، مسجد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: مگر کسی می تواند پیروزی در خرمشهر را بدون توجه با مسجد خرمشهر تصور کند. باید از همه ظرفیت مسجد با تمامی تلاش ها استفاده کنیم که متاسفانه یا به دلیل القائات دشمن و یا بی توجهی ما این ظرفیت مغفول مانده است.

انصاری ادامه داد: خطر خیلی جدی است، دشمنان فکرهایشان را روی هم ریخته اند و همه شیطان ها از شرق تا غرب با هم جمع شده اند تا این مردم را بشکنند. هدف یکی است اما روش خود را عوض کرده اند و تهی کردن جوانان از درون را در دستور کار قرار داده اند. مقام معظم رهبری نیز بارها اعلام کرده اند که آن تهاجم فرهنگی است و تهی کردن ملت از این خود باوری است که به آن اعتقاد دارند. این نقشه ها در خارج کشیده نمی شود و در داخل نیز از نادانی برخی آب به آسیاب آن ها می ریزند.

وی اظهار کرد: یکی از فعالیت های وزارت ارشاد اسلامی و دیگر سازمان ها ایجاد کانون های فرهنگ و هنر است. یکی از اهداف مهم تصمیمات گره زدن بین فرهنگ و هنر با مسجد است و مساجد در طول سال ها همیشه با فرهنگ هماهنگ بوده اند. امروز در دنیا به عنوان یک واقعیت هنر اصیل در معماری مساجد ما هویدا است. شیخ بهایی سال های سال هنرهایی را در مساجد به وجود آورده است که هنوز نتوانسته اند رمز و راز آن را بیابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: باید از هنر برای خدمت به مسجد استفاده کنیم به همین دلیل این کانون ها به وجود آمده و باید روز به روز تقویت شود. دولت موظف شده است تا پایان برنامه ششم در مساجد شهری و دیگر مساجد کانون های فرهنگ و هنری را ایجاد کند و تا امروز حدود 1800 کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان داریم که باید تا پایان برنامه ششم به 2400 مسجد برسد.

انصاری با بیان اینکه راه اندازی کانون هدف نیست بلکه راه اندازی کانونی که کمک کننده باشد و بتواند با پختگی برنامه ریزی کند و برای جذب مردم تلاش کند هدف اصلی است، اظهار کرد: آنچه مهمتر از راه اندازی آن است همدلی با بسیج، ائمه جماعت و دلسوزان است. امروز اصلی ترین خطر برای نظام در حوزه فرهنگی، اندیشه و فکر است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1396، کدخبر: 96121407833، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
ای کاش که این پتانسیل هایی که در ایران در زمینه های گردشگری وجود داره جدی تر گرفته بشه تا سرمایه هاش به زندگی مردم برگرده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین