پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
اجرای برنامه‌ای غیرفرهنگی و فرنگی یک برند زیورآلات در ایران با حضور«کت واک ها» و مصادیق اباحه گری، زیبایی مکان تاریخی نگین کاشان را تحت شعاع قرار داد.

شعار سالخانه‌های قدیمی و تاریخیکاشان چون عروسی آرمیده بر تخت حُسن در گوشه و کنار این شهر با پیشینه هفت هزار ساله از فرهنگ و تمدن شهرنشینی به نام سیلک است شهری که حتی بیش از هزار سال است بازار دارد و500 سال از قدمت بازار کنونی این شهر می گذرد.

خانه هایی با معماری فوق العاده زیبا که چشم و چراغ و مایه افتخار این خطه کویری و نشانگر وجود معماران، سازندگان و بزرگانی بی نظیر از جمله «استاد علی مریم کاشی» است .

تعدادی از این خانه ها زیر نظر میراث و تعدادی از آن نیز به تدبیر و همت بخش خصوصی خریداری و با کاربری های اقامتی، بوم گردی و هتل سنتی مرمت، احیا و عامل رونق اقتصادی شهر شده است.

خانه تاریخی نگین، یکی از این خانه ها است که به همت بخش خصوصی خریداری و بازسازی شد تا عواید و درآمدهای حاصله از این مجموعه برای مخارج فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست از جمله کودکانی از سنین ۳ تا۱۸ سال در چهار مرکز مجزای موسسه خیریه نگین به صورت شبانه روزی نگهداری شوند.

این مشخصه بارزترین شاخصه مجموعه سنتی نگین و هدف از راه اندازی و باعث تمایز آن با مجموعه های دیگر شد.

اما متاسفانه در نخستین هفته اول پاییزی آذرماه شوی زیورآلات با سایه کت واک ها به اسم رونمایی، خلاف مجوز گرفته شده از ارشاد درنگین کاشانبرگزارشد و حساسیت عمومی را در دارالمومنین کاشان؛ شهر نهج البلاغه برانگیخت.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان،در این مجال و به بهانه وقوع این اتفاق غیرفرهنگی مصاحبه ای با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و چند مسوول دیگر داشته است تا خود شما مخاطبان عزیز اثرات موضوع و بایدها و نبایدهای آن را قضاوت و تحلیل کنید.

اجرای شوی زیورآلات تخطی و تخلف و پخش فیلم زنده جرم مضاعف است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، در گفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازاصفهان، گفت: اجرایشوی زیورآلاتتخطی و تخلف و پخش فیلم زنده آن جرم مضاعف است

مصطفی جوادی‌مقدم، افزود: رونمایی در کشور از کتاب تا فروش اتومبیل را به طور معمول با حضور میهمانان و افراد خاص و ویژه با پرده برداشتن از روی آن محصول عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در هنگام صدور مجوز برای این شرکت درخواست رونمایی به شکل متعارف داشتیم و حتی موسیقی را هم در برنامه نگذاشتیم گفت: وقتی بحث رونمایی مطرح می شود ما نمی توانیم بنا را بر این بگذاریم هر کسی که برای گرفتن مجوز می آید ممکن است کار بدی انجام دهد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، تفاوت برنامه اجرا شده با محتوای مجوزارشادرا تاکید کرد و گفت: در واقع باید قانونگذار بررسی کند و مرتبط با موضوع و نوع کاری که شرکت کرده برخورد کند.

جوادی‌مقدم ، در خصوص نظرات، واکنش ها و اخبار برخیرسانه‎هاو حتی دغدغه برخی افراد و گروه‌ها در کاشان یادآورشد: پرداختن بعضی افراد، بزرگان و حتی برخی مسوولین شهر در مورد این برنامه با عنوان هتک حرمت خانواده شهدا و فرهنگ و تدین کاشان بیشتر عامل حساسیت در شهر ایجاد شد.

نگین کاشان خانه ای تاریخی در تلاطم شوی بی فرهنگی

حساسیت به شو زیورآلات یا تسویه حساب های سیاسی و اغراض شخصی

به‌گفته‌ وی، حتی رسانه نیز بیشتر بحث را اشاعه داد و داغ کرد و برخی دوستان هم این فرصت را برای تسویه حساب های سیاسی یا اغراض شخصی دنبال می کنند که زیبنده هیچ رسانه ای نیست.

جوادی‌مقدم، روشنگری رسانه در شناخت تخلف و متخلف در خصوص مجوز ، مکان برنامه و سایر موارد را خواستارشد و گفت: در مجوز مکتوب رونمایی در حد یک پارچه برداشتن از روی محصول قید شده بوده که به اینجا کشیده شده‌ و به طورقطع تخلف صورت گرفته است.

وی، ارسال رونوشت مجوز برای اماکن را تاییدکرد و در پاسخ این سوال نیز که آیا شب اجرا کسی از اماکن یا کارشناسی رفته در برنامه حاضر بشود اظهارداشت: ما معمولا با توجه به حساسیت موضوع تصمیم می گیریم کارشناس بفرستیم مثلا اگر برنامه جشن بزرگی با حضور هنرمندی صاحب نام برگزارشود که احتمال برنامه خاص یا موسیقی باشه طبیعتا ما حساس‌تر هستیم.

به‌گفته‌ وی، ماوقتی یک برنامه حتی برنامه مذهبی داریم که اعلام می شود از ساعت 12 به بعد شب اجرا و ایجاد مزاحمت نشود و بعد از این ساعت برگزارشود تخلف است چه برسد به اینکه در صدور مجوز یک برنامه‌ای چهار آیتم رونمایی (قرائت قرآن، خیرمقدم ، سخنرانی و رونمایی) تعریف شده باشد و غیر از آن عمل شود.

انتشار این برنامه خوب نیست و ایجاد حساسیت می کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان،با تاکید بر اینکه انتشار این برنامه خوب نیست و حتی افراد بی خبر را باخبر می کند گفت: رونمایی شکل متعارفی دارد و «شو»با رونمایی دو چیز متفاوت است.

جوادی مقدم، در مورد اینکه آیا پروانه فعالیت شرکت مرتکب تخلف اجرایشو زیورآلاتتحت تاثیر قرار می گیرد پاسخ داد: شرکت زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد نیست ولی دادن مجوز برای اجرای برنامه‌های در اماکن عمومی بعهده ارشاد است تا محتوا را تایید کند بعد مجوز بدهد.

به‌گفته‌وی، پخش فیلم این برنامه به صورت زنده خود یک جرم مضاعفی است ما یک مجوز اجرای برنامه در یک مکان محدود دادیم و به طور معمول در تمام مجوزهایی که صادر می کنیم رعایت شئونات اسلامی الزامی است.

جوادی مقدم، گفت: اینجا شهر کاشان است و ما به عنوان یک رزمنده دوران دفاع مقدس مگر به کجا می توانیم برسیم که چنین مجوزی صادر کنیم.

به‌گفته‌ وی، فیلم های زنده مراسم تا چیزی که درفضای مجازیپخش شده است با حساسیت بررسی می شود تا ببیند پخش زنده پیج اینستا همزمان با برنامه و زمان و مکان آن بوده یا نبوده‌است.

نگین کاشان خانه ای تاریخی در تلاطم شوی بی فرهنگی

بعضی اظهارنظرها در شان شهر نیست/رسانه ها روشنگری کنند

جوادی مقدم گفت: مردم ما و حتی دوستان اصحاب رسانه باید بدانند که هیچ کس و هیچ مسوولی چه فرهنگی و چه اجرایی درواقع نمی آیند مجوز چنین برنامه‌ای را بدهند ما به طور قطع و یقین اگر حتی یکصدم فکر می کردیم چنین اتفاقی می افتاد طبیعی است که اصلا مجوز نمی‌دادیم.

وی با اشاره به اینکه ما پاسخگوی دغدغه های شورای و نیروی انتظامی در این مساله بودیم گفت: در این سری مسائل یک گرد و خاکی می شود و دوستان اظهارنظرهایی از این طرف و آن طرف می‌کنند که در شان شهر و حتی در شان بعضی لباس هایی که این افراد با آن این حرف‌ها را می زنند و مسائل را مطرح می کنند نیست.

جوادی مقدم، در مورد اینکه آیا رونوشت مجوز برای شورای تامین و نیروی انتظامی رفته یا در جریان کار بوده‌اند گفت: طبیعتا رونوشت برای آنها رفته، بحث اینست برنامه‌هایی که در سطح کاشان برگزار می شود یک سری برنامه هایی است که از 500 تا 1500 نفر مخاطب یا میهمان و هنرمند ویژه‌ای داشته است طبیعتا شورای تامین در جریان هست اما اینکه یک برنامه‌ای به طور مثال 50 تا 70 نفره مثل این شو زیورآلات در قالب رونمایی بیان شود دیگر مجوز شورای تامین را نمی خواهد و در جریان نبودند.

از مجوزی که داده شده تخطی و تخلف شده است

جوادی مقدم، تفیهم این تخلف به مسوولان این کار حتی با مدیریتخانه نگینرا تاکیدکرد و گفت:باید با بررسی و تحقیات از دید قانون مشخص شود سهم هر یک از افراد در کار انجام شده چقدر است که در تخصص و حیطه اختیارات من نیست.

وی افزود: به طور صریح می گویم از مجوزی ما که دادیم تخطی ،تخلف و جرم شده است و ما هم مدعی فرهنگ و حیثیت شهر و صبغه مذهبی و حسایت شهر هستیم چنین چیزی در واقع هم برای ما غیر قابل قبول است چه برسد به اینکه مجوز بدهیم.

اتکا به شیوه‌های خلاف شوون اسلامی برای یک شبه ره صد ساله رفتن

رییساتحادیه صنف طلا و جواهرکاشان نیز با تاکید بر اینکه این نوع شیوه بازاریابی و تبلیغات را به نمایندگی از همه زرگرها در این صنف محکوم می کند و غیر اخلاقی و خلاف شوون اسلامی می داند گفت: کیفیت بالای محصول و صداقت کار بهترین تبلیغ و بازاریابی در جذب مشتری و فروش است.

ایرج نصراللهی، با 20 سال سابقه کار توسل به راه های غیراخلاقی و فرهنگی برای تبلیغات را دلیل آنها برای یک شبه پیمودن ره صد ساله و پله های ترقی دانست و گفت: اگر دستگاه های دولتی مرتبط در مورد اقداماتی که ما از قبل در مورد این شرکت انجام دادیم پیگیری و از کارش جلوگیری می کردند شاید کار به اینجا کشیده نمی‌شد.

وی، چندین مورد پلمپ و عدم کیفیت جنس محصولات این شرکت از جمله روکش طلا برای تابلوهای تزئینی آن را تاکیدکرد و گفت: این شرکت با گرفتن مجوز از اتحادیه چینی و بلور فعالیت می کند و موارد دیگر تخلف نیز در فروش محصولات به اسم طلا داشته است که ما به عنوان اتحادیه طلا و جواهر کاشان برخورد، پلمپ و حتی از طریق تعزیرات حکومتی جریمه شد.

نصراالهی با تاکید بر اینکه این شخص حتی پرونده دادگستری و تعزیرات دارد گفت کاشان تا کنون اجرای چنین برنامه ای نداشته و به ذهن کسی خطور نمی کرده است.

نگین کاشان خانه ای تاریخی در تلاطم شوی بی فرهنگی

هر فعالیتی باید زیر پوشش صنف آن انجام شود

معاون اتحادیهصنف طلا و جواهرکاشان، در ادامه افزود: اگر کاری مربوط به طلا در مراسم رونمایی بود باید دستگاه مربوطه هنگام صدور مجوز، اتحادیه و اتاق اصناف را در جریان می گذاشت ولی هیچ اطلاعی به ما ندادند.

سید مرتضی صدیقی دارای 30 سال سابقه کار با تاکید بر اینکه هر کسی در هر حیطه ای کاری انجام می دهد باید زیر پوشش اتحادیه صنف آن باشد گت: ما مخالف این شیوه رونمایی به این شکل هستیم حداقل اداره ارشاد باید با تحقیق از اتاق اصناف ببیند این شرکت به کدام اتحادیه مربوط است.

وی، نبود چنین موردی را در کاشان تاکنون تاکید و تصریح کرد: بازاریابی به این شکل و شیوه صحیح نیست ما خودمان از گذشته تاکنون از طریق ویترین کار فروش و نمایش جنس را داشته و داریم و اکنون نیز با پیشرفت تکنولوژی و ابزار هوشمند حتی رونمایی طلا را از طریق کانال تلگرامی به صورت عمومی نداریم.

به گفته وی، ما نمی گذاریم کسی خارج از حیطه قدرت و صنف ما کاری جداگانه انجام دهد در مورد این برنامه هم اطلاعی به ما ندادند و ربطی هم به ماندارد ولی اگه رییس ارشاد می دانسته که کار مربوط بهطلا و جواهراست باید به اتحادیه اطلاع می داد.

این زرگر با 30 سال سابقه کار با اشاره به برخورد با این کار شرکت که یک دفعه نیز دفترچه طلای 24 عیار روی اجناسش درست کرد گفت: معرفی محصول این شرکت به شکل روکش طلا را جمع کردیم و قرار شد بعنوان صنایع دستی کار را ادامه دهد چون بعنوان طلا نمی تواند فروش داشته باشد.

صدیقی، اظهارداشت:این شیوه های فرهنگی و الگوبرداری از غرب در تبلیغات و بازاریابی برای ما نیست و قبول نداریم و حتی مخالف این هستیم که رونمایی طلا با حضور بانوان، عشوه گری و خلاف شئونات اسلامی در انظار عمومی اجرا شود.

شوی زیورآلات مرتبط با زرگرها و بازار نیست/بدلی که طلا را خراب کرد

بازرس اتحادیه صنف طلا و جواهر کاشان، با تقدیر از رسانه باشگاه خبرنگاران برای پیگیری و روشنگری مطلب تصریح کرد: این برنامه با عنوان «شو زیور آلات» به اسم طلا و بدنامی زرگرها و بازار تمام شد در حالیکه ما ربطی به ایشان و شرکتش نداریم و هیچگونه مجوزی از جمله پروانه کسب و فعالیت از صنف ما نگرفته است و تولیداتش طلا نیست بدلیجاتی به اسم زیورآلات است.

مهدی شفیع، با تاکید موکد بر اینکه مسوول این برند محصولات بدلی جواز طلا ندارد گفت: این شیوه تبلیغات چه در مورد طلا و جواهر چه محصولات دیگر با حضور بانوان غلط است و ما مخالف و مدعی هستیم چرا که عامل ایجاد جوی در شهر و اذهان عمومی به اسم بازار و صنف طلا و جواهر و بدنامی این قشر شد.

وی، با گلایه و انتقاد از اداره استاندارد که چرا بازرسی و کنترل از این شرکت را همانطور که دائم از مغازه های زرگرهای داخل بازار دارد انجام نمی دهد گفت:ما می خواهیم بدانیم چندبار تاکنون از محصولا این شرکت بازدید و بازرسی کردند تا ببینند روکشی که برای محصولات تزئینی استفاده می کند واقعا طلا هست یا نیست اگر بازرسی کرده است مدارکش را برای اتحادیه طلا و جواهر یا این رسانه ارسال کند.

به گفته وی، این برند محصولات بدلی حدود یکسال و اندی است که شرکت را با یک کارگاه تولیدی و اشتغال 80 نفر کارمند در کاشان راه اندازی کرده است و حتی در کارآفرینی هم بوده موفق است ولی الان حرکت اشتباه کرده است و ما جوابگوی این اشتباه نیستیم.

این زرگر با 33 سال سابقه کار گفت:ما ممنون کار آفرینی وی نیز در شهرستان هستیم ولی این کار خوب وی نمی تواند تخلفش را پوشش دهد یا بی اثرکند.

شفیع، جوابگویی مسوولان و دستگاه های مرتبط را در مورد ارتکاب این تخلف تاکیدکرد و گفت:اجرای این برنامه هیچ ربطی به اتحادیه و طلافروشان ندارد و باید از هم مجزاشود.

وی، ضمن محکومیت و مخالفت با این شیوه تبلیغات و بازاریابی محصول گفت: شرکت از مجوزی که فقط برای رونمایی بوده است تخلف کرده است و مسوولیت آن صد در صد متوجه خودش هست.

شفیع، ادعای روکش طلا در تابلوهای این شرکت را کذب دانست و گفت:اگر روکش تابلوها طلا بود باید مراسم رونمایی به اتحادیه اطلاع داده می شد یا حتی هنگام صدور مجوز از داشتن جواز کسب وی سوال می شد.

وی، مساله اجرای شو در خانه نگین که به عنوان مجموعه سنتی نگین با 14 خانه قراراست به زودی وقف کودکان بی سرپرست شود و حتی امسال در بین مراکز اقامتی اول شد تاکیدکرد و گفت: این برنامه همه را تحت الشعاع قرارداد و اعتبار ایران و کاشان و مالکان خانه را زیر سوال برد.

به گفته وی، این حرکت اشتباه شخصی و فردی یک نفر است که همه را درگیر کرده است والبته ما با این روش غربی که با فکر و فرهنگ ما متناقض و متضاد است و سنخیت ندارد مخالف هستیم و حتی فکر این شیوه را هم نکردیم و نمی کنیم.

نگین کاشان خانه ای تاریخی در تلاطم شوی بی فرهنگی

گردش مالی با توسل به راه های غیراسلامی مقبوح است

عضو اتحادیه صنف طلا و جواهر کاشان، نیز در پایان این گفتگو با تاکید بر اینکه این شرکت در گذشته هم چندین فقره پرونده داشته است و اتحادیه با آن برخورد کرده است گفت: خیلی سالم، سلامت و بدون تبلیغات و توسل به راه های غیر اسلامی میتوان و می شود بازاریابی و تبلیغات کرد و البته گردش مالی هم داشت.

حاج جواد ذراتی، افزود: این روش با اتکا به راه های غیرمتعارف و خلاف شوونات اسلامی هر جای ایران بویژه کاشان مورد تقبیح است.

اینزرگردارای 55 سال سابقه کار گفت:ما با همین شیوه سلامت و سنتی و اسلامی بازاریابی و تبلیغات موفق داشته و داریم.

حال مخاطبان با توجه به مطالب مصاحبه شوندگان قضاوت کنند شرکتی که با ادعای برخی افراد مصاحبه شونده جواز کسب یا پروانه فعالیت وی و کیفیت محصولاتش به اسم طلا شک و شبهه و ادعاهایی خلاف آن هست چگونه اداره ارشاد بدون تحقیق و بررسی و اطلاع از این سوابق و پرونده ها برای رونمایی از محصولاتش تدبیر و اندیشه کافی در مورد جوانب کار مجوز رونمایی صادرکرده است؟ و چگونه است که بعضی افراد مخالف حرکت این شرکت در ترویج مصادیق اباحه گری، تبرج و حیازدایی هستند؟

آنچه امروزه مانکن و مدل می خوانند در قرآن به معنای تبرج آمده است تبرج به معنای خودنمایی زنان و آشکار کردن زینت‌های زنانه در انظار عمومی است. معنای اصطلاحی تبرّج برگرفته از آیة ۳۳ سوره احزاب خطاب به همسران پیامبر (ص) است، اما در تفاسیر ، همه زنان را مشمول این حکم دانسته‌اند. البته بر اساس شواهد قرآنی، تبرج منحصر در زنان نیست.

تبرج در اسلام حرام است. بنا بر آیات و احادیث ، فقها تبرّج را حرام شمرده‌اند، به این معنا که هرگونه عملی که زن به منظور خودنمایی، جلوه‌گری، جلب توجه مردان نامحرم و تأثیر در دل آنان انجام دهد، مصداق تبرّجِ نهی شده قرآنی است.

شایان ذکر است: یک شرکتبرند زیورآلاتدر ایران پنج شنبه شب نهم آذرماه با مجوزی که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان برای مراسم رونمایی مطابق با تعاریف و شرایط متعارف این مجوز داشته است اقدام به برگزاری شو با حضور مانکن ها در قالب اولین «کَت واک» زیورآلات در ایران در خانه تاریخی نگین کاشان متعلق به بخش خصوصی کرد که با واکنش شدید مردم متدین و مذهبی کاشان و پیگیری نهادهای مرتبط روبرو شد.

شنیده ها و دیده ها بر اساس پخش فیلم منتشر شده در فضای مجازی از این شو که گویا پخش زنده هم در صفحه اینستاگرام داشته حاکی از آنست که آقایان نیز در این شو مراسم را نظاره گر بودند.

کَت واک (Catwalk) یک حرکت نمایشی با حضور مدل های زیباروست که با حرکت روی یک سکوی تی شکل، آخرین مدهای لباس و لوازم شخصی را نمایش می دهند.

راه رفتن مانکن ها بر روی این سکو، کَت واک نام گرفته است که از قوانین و ترفندهای خاصی تبعیت می کند. آن ها با ادا و اطوار خاص، روی سکو حرکت کرده، از مقابل تماشاگران رژه رفته و با چرخشی بر می گردند.

راه رفتن مانکن ها در این رژه از گربه ها تقلید شده است، آنچنان که در هر قدم، یک دست را جلو دست دیگر و به صورت ضربدری قرار داده و راه می‌روند.

برای همین به این نمایش انسانی، «حرکت گربه» اطلاق شده است. مانکن ها در این حرکت می کوشند با خرامیدن و اغواگری، بینندگان را نسبت به خرید آن محصول قانع و تحریک کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 27آذر 96، کدمطلب:۶۳۶۳۵۲۵، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین