پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
دبیر شورای کتاب کودک گفت: در حوزه کتاب همیشه دیگران متولی امر کتابداری هستند و امروز بیشتر مدیران کتابداران و کتابخانه ها غیر کتابدار هستند.

شعارسال: دبیر شورای کتاب کودک گفت: در حوزه کتاب همیشه دیگران متولی امر کتابداری هستند و امروز بیشتر مدیران کتابداران و کتابخانه ها غیر کتابدار هستند.

نوش آفرین انصاری در همایش ملی کتابخانه های عمومی، عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب در تالار مهتاب اهواز اظهار کرد: در حوزه کتابداری نباید غیر کتابدار متولی امر کتابداری باشد چرا که با صرف دستور دادن نمی توان نهاد عمومی کتابخانه ها را اداره کرد.

وی افزود: مدیر کتابخانه باید خود کتابخوان باشد که مردم را به کتابخوانی دعوت کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه کتاب با اشاره به موضوع همایش که عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب در کتابخانه های عمومی است تاکید کرد: این موضوع با شهامت انتخاب شده و کاش با همین شهامت نیز دستاوردهای آن را اجرایی شود.

نوش آفرین انصاری، مثلث کتابخوانی را شامل مردم، دانشگاه و کتابداران دانست و گفت: این مردم هستند که باید نیازهای خود را مطرح کنند چرا که بحث لذت در مطالعه خیلی بحث مهمی است.

وی با اشاره به اهمیت ساختمان و امکانات رفاهی و ارزش های اجتماعی برای کتابخانه بیان کرد: باید دید همین مدیران کتابخانه ها چقدر ارزش برای کتابخانه عمومی قائل شدند؟

وی همچنین با تاکید بر اهمیت فراگیر بودن تنوع خدمات و آزادی عمل در بحث کتابداری گفت: آزادی عمل کتابدار در ارتباط با جامعه محلی مهم است و این تمرکزگرایی ها بسیار به ضرر کتابداری ایران تمام شده است.

نوش آفرین انصاری ادامه داد: باید اجازه دهیم که کتابداران خودشان تصمیم بگیرند و برنامه ها را اجرا کنند.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: آموزش رسمی کتابداری در ایران تا حدودی نیاز کتابدار کتابخانه عمومی را برآورده می کند؛اما یک نوع اسارت در دانشگاه وجود دارد که دانشگاه ما کتابدار کتابخانه عمومی نمی سازد بلکه کتابداری تربیت می کند که مجموعه ای از اطلاعات عمومی دارد.

وی یادآور شد: در کتابخانه های عمومی باید ساز و کار آموزش جدی بنا کنیم و دوره های کارگاهی شکل گیرد و نوعی کتابدار جدید تربیت کنیم.

نوش آفرین انصاری همچنین بر تقویت بخش زن در کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی برای حضور بانوان در کتابخانه های عمومی باید جدی تر شود و همچنین کتابدار خانواده تربیت شود که تاثیر خواندن را بر کودکان بگذارد.

همایش ملی کتابخانه های عمومی عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب، پنجم و ششم اسفند، با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها، مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی و کتابداران سراسر کشور در کتابخانه مرکزی استان خوزستان در اهواز در حال برگزاری است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بهمن شیر- تاریخ انتشار:6 اسفند 1394- کد خبر: 10073- www.bahmanshir.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین