پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
توصیه‌ غلامرضا ظریفیان برای کتاب‌خوان‌ها: "معجزه عاشورا" نوشته حسین غفاری را بخوانید.

شعارسال: استاد تاریخ دانشگاه تهران به کتابخوان‌ها پیشنهاد می‌کند مطالعه کتاب "معجزه عاشورا" نوشته حسین غفاری را از دست ندهند.

غلامرضا ظریفیان از این کتاب به عنوان یکی از آثار موفقی یاد می‌کند که در سال 94 موفق به مطالعه آن شده و بحث‌های مطرح شده در آن را به عنوان یک پژوهشگر تاریخ می‌پسندد.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه "محمد اسفندیاری" در جلسه نقد و برسی این کتاب به خوبی نظریه‌ها و گونه‌های مختلف گفتمانی بحث واقعه عاشورا را مورد ارزیابی قرار داده؛ اظهار می‌کند: براساس گفته‌های آقای اسفندیاری کتاب در نهایت هفت یا هشت نظریه مطرح شده در کتاب در حوزه مطالعه عاشورا کاملا علمی و مستند است.

معاون دانشجویی وزیر علوم دولت اصلاحات در این‌باره که امام حسین (ع( برچه اساس و با چه رویکردی قیام کردند؛ می‌گوید: درباره قیام امام نظریات مختلفی وجود دارد به‌طور مثال اینکه ایشان دوست داشتند فدا شوند، حکومت کنند، شهید شوند یا به‌خاطر بخشیده شدن امت قیام کاری درخور بکنند. این کتاب قوت‌ها و ضعف‌های هر نظریه را بررسی و آن را به درستی جمع‌بندی کرده است.

به گفته ظریفیان؛ یکی از موضوعات مهم جامعه اسلامی در میان شیعیان؛ بحث واقعه عاشوراست که تاثیرات آن در فرهنگ ما در سالیان دراز نقش سمبلیک پیدا کرده است و هر سال نزدیک ماه محرم؛ مردم برای نشان دادن آثار این واقعه کارهای مختلفی انجام می‌دهند و ما درنهایت شاهد هستیم واقعه عاشورا در فرهنگ روزهای خاصی از سال؛ سبک لباس پوشیدن، غذا خوردن، زندگی و روح جمعی و مشارکتی که در جامعه نمودار می‌شود؛ خود را به خوبی نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: باوجود سال‌ها که از این واقعه می‌گذرد و باوجود تفسیرهای زیادی که برخی به درستی و برخی به اشتباه از این واقعه در جامعه متبلور می‌شود؛ تلاش پژوهشگران تاریخ اسلام برای نشان دادن تمام واقعیات این حادثه هنوز جای کار دارد. هنوز آرا و اندیشه‌های تازه‌ای درباره این واقعه بیان می‌شود و هنوز جا دارد که اندیشه، عاطفه، سبک زندگی و مشارکت اجتماعی را تحث تاثیر این واقعه مورد ارزیابی قرار داد و مانع انحرافات شد و ازسویی تفکر حاصل از آن را در جامعه نهادینه کرد. نباید فراموش کرد که برخی به واقعه عاشورا نگاهی انحرافی داشته‌اند لذا پژوهشگران ما باید تلاش کنند تا این سرمایه در کشور از دست نرود.

ضریفیان تاکید می‌کند: کتاب "معجزه عاشورا" به دلیل تحقیقی بودنش برای نسل جوان و دانشجویان و همچنین برای اساتید، هنرمندان، ادیبان و نویسندگان کاملا مفید است لذا مطالعه آن را می‌توان به گروه‌های سنی مختلف جامعه توصیه کرد.

وی با بیان این مطلب که کتاب به ما کمک می‌کند یک مرور محققانه و علمی به واقعه‌ای مهم در تاریخ اسلام داشته باشیم؛ یادآور می‌شود: کتاب کمک می‌کند رویکردهای مختلفی که در طول تاریخ بر اسلام واقع شده و رابطه حوادث مختلف را در این تاریخ با عاشورا بسنجیم.

غلامرضا ظریفیان در پایان می‌گوید: جامعه ما درمعرض پیام‌های بسیار زیادی قرار دارد چه جهانی و چه داخلی. جوانان ما امروز با انبوهی از پیام‌های مختلف فرهنگی و سیاسی و دینی و اجتماعی روبرو هستند. بنابراین وقت آن رسیده که به‌جای نسخه پیچیدن برای جامعه؛ جامعه را توانمند کنیم. باید به افراد جامعه؛ آموزش و مهارت لازم را ارایه دهیم و این توانایی را در آنها به‌وجود آوریم تا خود؛ مدیریت انبوه این پیام‌ها را انجام داده و در رصد کردن آنها توانمند شوند. ما باید به‌سوی آموزش سبک‌ها و مهارت‌های زندگی و همچنین توانمندسازی جامعه حرکت کنیم تا نسل جوان از حداکثر توان خود استفاده کند و بتواند از خودش مراقبت کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ یکشنبه 8 فروردین 1395، کد مطلب: 354662، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین