پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۳۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
'ترکی بن عبدالله' شاهزاده سعودی پس از بازداشت به دستور ولیعهد عربستان به اتهام فساد مالی، ناپدید شده است.

شعار سال: ترکی بن عبدالله برادر زاده شاه عربستان را به اتهام فساد مالی و اداری در پروژه مترو ریاض که وی هنگامی که امیر ریاض بوده است برآن نظارت داشته بازداشت کردند.

برخی فعالان رسانه ای، دلیل ادامه بازداشت ترکی را وجود اموال وی در خارج و دسترسی نداشتن نهادهای امنیتی عربستان به آن می دانند.

'قحطانی' مشاور و رئیس دفتر ترکی بن عبدالله نیز از بازداشت شدگان اخیر بود براثر شکنجه شدید در زندان درگذشته و مخفیانه به خاک سپرده شد.

صاحب صفحه 'العهد الجدید' در تویتر که به افشاگری درباره آل سعودی می پردازد در این باره نوشت: قحطانی رئیس دفتر ترکی بن عبدالله برغم اینکه اموالی برای مصادره نداشت ولی به دلیل اطلاع از اموال و فعالیت های تجاری ترکی به شدت شکنجه و بدون اینکه اسرار این اموال را فاش کند کشته شد.

دستگاه های امنیتی عربستان، ترکی را به زندان حایر و سپس به مکان نامعلومی منتقل کرده اند و احتمال می رود که وی به یکی از بازداشتگاه های امنیتی وابسته به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور منتقل شده باشد.

صاحب صفحه العهد الجدید در اوایل ماه مارس از دشمنی و کینه محمد بن سلمان نسبت به عموزاده های خود بویژه فرزندان عبد الله پادشاه پیشین عربستان پرده برداشت و اعلام کرد که هیچ کس از بازداشتگاه و محل نگهداری ترکی خبر ندارد و کسی جرات جست و جوی درباره وی را ندارد.

ترکی بن عبدالله در سال 1972 میلادی در شهر ریاض به دنیا آمد و در مدارس آن تحصیل کرد و سپس به نیروهای هوایی این کشور پیوست و به خاطر جایگاه پدرش در مناصب حکومتی و گارد ملی تا درجه سرهنگی بالا رفت.

و در زمان پدرش، امیر منطقه ریاض شد و چند طرح توسعه ای و اقتصادی در دوران خود در ریاض اجرا کرد.
محمد بن سلمان در اواخر سال گذشته میلادی، موجی از این بازداشت ها را در میان شاهزادگان وبازرگانان این کشور به نام مبارزه با فساد به راه انداخت که به گفته تحلیلگران، این سطح از دستگیری‌ها که در تاریخ مدرن عربستان سعودی بی‌سابقه است در حقیقت برای تحکیم پایه‌های قدرت ولیعهد جوان این کشور انجام شده است.

اگرچه این بازداشت ها به نام مبارزه با فساد انجام شده اما بیشتر وسیله‌ای برای حذف مخالفان و رقبای سیاسی بوده است تا به این ترتیب شرایط برای پادشاهی ولیعهد در آینده آماده شود؛ به این ترتیب قدرت ولیعهد که همزمان سمت وزیر دفاع را نیز دارد، برای کنترل نهادهای امنیتی و اقتصادی که تاکنون توسط شاخۀ قدرتمند دیگری از خانواده سلطنتی اداره می‌شد، افزایش می‌یابد.

این دستگیری‌ها تنها دو ماه پس از آن اتفاق افتاد که پادشاه عربستان شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور پیشین، برادرزاده و ولیعهد خود را عزل و پسر 32 ساله‌اش را جانشین خود معرفی کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 28 اسفند 96، کد مطلب: 784129: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
ما که نمیدانیم در خانواده پادشاهی سعودی چه میگذرد ؛ ولی آنچه مسلم است این است که حصر این شاهزادگان به دلیل فساد های مالی آن ها صورت گرفته است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
روند بازداشت شاهزاده های سعودی هم چنان ادامه داره ، بن سلمان فکر میکنه با این بازداشت ها و از میان بردن مخالفان سیاسی خودش میتونه پایه های قدرت خودش رو تحکیم کنه
ر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین