پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن اعلام این خبر که پروتکل همسرآزاری در حال تدوین است، گفت: پروتکل مداخله خودکشی نیز تدوین شده و آخرین مراحل خود را طی می‌کند.
شعارسال: حبیب‌الله مسعودی فرید در سمپوزیوم ادغام مراقبت‌های اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، با اشاره به حیطه‌های اصلی فعالیت‌های سازمان بهزیستی اظهار کرد: معاونت اجتماعی، معاونت پیشگیری و معاونت توانبخشی ما در حال کار بر روی حیطه‌های مختلف اجتماعی هستند.

سوءتغذیه کودکان اغلب روستامهدها

وی ادامه داد: در معاونت اجتماعی دفتر امور کودکان و نوجوانان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به اداره مهدهای کودک اشاره کرد. 17 هزار مهدکودک در سراسر کشور داریم که هفت هزار مهدکودک آن در مناطق روستایی واقع شده است و با توجه به تن‌سنجی‌هایی که انجام شد مشخص شد اغلب اینها دچار سوءتغذیه هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه به منظور رفع سوءتغذیه این کودکان، یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک مناطق محروم توزیع می‌کنیم، اظهار کرد: طی مطالعاتی که انجام شده، مشخص شد آن دسته از کودکانی که چهار تا پنج سال مداوم در مهدهای کودک حضور داشتند میزان سوءتغذیه آنها تا 30 درصد بهبود یافته است.

مسعودی فرید به فعالیت‌های دفتر امور شبه‌خانواده اشاره کرد و گفت: 600 مرکز شبه‌خانواده داریم که حدود 9 هزار کودک در آن مراکز نگهداری می‌شود. 85 درصد کودکان ما از خانواده‌های بدسرپرست هستند و شاید حدود 15 درصد آنها باشند که خانواده‌شان مشخص نیست.

وی ادامه داد: تلاش کردیم در ایران این کودکان وارد شبه‌خانواده‌ها شوند. سند راهبردی مراکز شبه‌خانواده را تدوین کردیم که از سال آینده به اجرا درمی‌آیند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین با اشاره فعالیت‌های دفتر توانمندسازی زنان و خانواده اظهار کرد: برای توانمندسازی اقتصادی زنان طرح‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به تفاهم‌نامه با بانک کشاورزی اشاره کرد. 50 میلیارد تومان خط اعتباری به گروه‌های اقتصادی شکل‌گرفته داشتیم که سال گذشته به 100 میلیارد تومان رسید. نکته جالب توجه آن است که گروه‌های اقتصادی تشکیل شده هیچ ضمانت بانکی به بانک کشاورزی نمی‌دهند و سرمایه اجتماعی‌ای که دارند وثیقه وام‌های آنهاست. میزان بازپرداخت وام‌های بانک کشاورزی نیز از سوی زنان کارآفرین بالای 99 درصد است.

مسعودی فرید با بیان اینکه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز در ذیل معاونت امور اجتماعی فعالیت می‌کنند، گفت: 37 مرکز شبانه‌روزی برای کودکان خیابانی داریم البته نکته قابل توجه این است که 90 درصد کودکان کار و خیابان نزد پدر و مادر و یا بستگان خود هستند و تقریبا کودکی که شب‌ها در خیابان بماند، بسیار نادر است.

وی افزود: مرکزی را در تهران در اختیار یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد قرار دادیم که بتواند زنان معتاد بی خانمان را به همراه فرزندانشان ساماندهی و نگهداری کنند.

وجود 18 خانه امن برای زنان در معرض خشونت

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 18 خانه امن برای زنان در معرض خشونت گفت: قصد داریم در سال 95 شمار این خانه‌های امن را ارتقاء دهیم و در هر استان یک خانه امن راه اندازی کنیم. این خانه‌های امن هیچ تابلویی ندارند و زنان آسیب‌دیده می‌توانند آدرس این مراکز را از طریق خط تلفنی 123 دریافت کنند.

مسعودی فرید با اشاره به چالش‌های موجود در این زمینه عده ای معتقد هستند که این خانه های امن نباید شناسانده شوند. اما معتقدیم زن یا فرزند به هر دلیلی از خانه خارج شود حتما به معنای آن است که دچار مشکل بوده و تحت فشار قرار دارد و ما باید به او کمک کنیم.

وی ادامه داد: برای زنان آسیب دیده که از آنها تحت عنوان زنان خیابانی یا ویژه نیز نام برده می‌شود، 24 مرکز وجود دارد. همچنین مراکز کاهش طلاق نیز در حال فعالیت هستند که در این مراکز مددکار و مشاور نیز حضور دارند و قوه قضاییه برای اداره این مراکز به ما کمک می‌کند.

تدوین پروتکل خانه‌های امن

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن اعلام این خبر که پروتکل همسرآزاری در حال تدوین است، گفت: پروتکل مداخله خودکشی نیز تدوین شده و آخرین مراحل خود را طی می‌کند. پروتکل خانه‌های امن نیز چندی پیش توسط دانشگاه علوم بهزیستی تدوین شد و اکنون در حال اجراست.

وی به معرفی مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی نیز پرداخت و گفت: مرکز فوریت‌های اجتماعی در سال 78 با یک خط تلفن 7 رقمی آغاز به کار کرد و در سال 87 توسعه یافت. اکنون خط 123 یا اورژانس اجتماعی در 190 شهر قابل بهره‌برداری است.

مسعودی فرید ادامه داد: یک کارشناس اجتماعی به تلفن ها پاسخ می‌دهد و اگر فرد آسیب‌دیده نیازمند خدمت فوری باشد سریعاً تیم‌های سیار را به محل اعزام می‌کند. اکنون 300 خودرو 123 برای ارائه خدمات سیار در اختیار داریم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین با بیان اینکه 160 پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین داریم، اظهار کرد: مسوول پایگاه خدمات اجتماعی مددکاران اجتماعی هستند. از مهمترین چالش‌های ما در فوریت‌های اجتماعی این است که هنوز نتوانستیم یک ردیف استخدامی برای کارشناسان اجتماعی مرکز دریافت کنیم و به همین خاطر بسیاری از نیروهای خوب خود را از دست می‌دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ سه‌شنبه 11 اسفند 1394، کد مطلب: 94121107454، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
آقای دکتر ، لطفا کمتر شعار بدهید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین