پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
تجارت ماهیان زینتی یکی از راه های اشتغالزایی و کسب درآمد در دنیا معرفی شده است، اما در کشور ما همچنان مغفول مانده است.

شعارسال: تجارت ماهيان زينتي مدت مديدي است که در سراسر جهان رواج دارد. بسياري از کشورها با تکيه بر ماهيان زينتي بومي خود سالانه تعداد بسياري از اين ماهي ها را به کشورهاي ديگر صادر مي کنند. اما کشورهايي که داراي ماهي هاي بومي نيستند با راه اندازي محيط هاي مصنوعي اقدام به تکثير و پرورش اين ماهيان نموده اند. کشورهاي شرق آسيا با تکيه بر شرايط اقليمي و فراواني منابع آبي در سطح وسيع اقدام به تکثير و پرورش حدود 300 گونه ماهيان زينتي آب شيرين مي نمايند و به جرات مي توان گفت 90 درصد ماهي هاي زينتي جهان در اين کشورها تکثير ميشوند.

*ايران بزرگترين بازار فروش ماهيان زينتي در جهان!!!

کشور ما ساليان سال است به عنوان وارد کننده ماهيان زينتي شناخته مي شود. تا کنون به دلايل مختلف اقليمي و فقر علمي تکثير ماهيان زينتي در ايران به چند گونه بي ارزش منحصر شده که عملا در حجم اين تجارت درصدي را هم به خود اختصاص نمي دهد. با توجه به شرايط زيستي و بومي ماهيان وارداتي و عدم شناخت کافي خريداران، اغلب ماهياني که وارد کشور مي شوند دچار تلفات شده و ساليانه هزينه هنگفتي از اين طريق هدر مي رود.

*بازار ايران از نظر ساير کشورهاي صاحب صنعت

گزارش تجارت جهاني ماهيان زينتي در دهه اول هزاره جديد بيان مي کند ايران 13% از کل صادرات مالزي به کشورهاي دنيا را به خود اختصاص داده و از اين حيث بعد از سنگاپور رتبه دوم را دارد اين در حاليست که سنگاپور از حيث صادرات رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده و ايران تقريبا صادراتي ندارد. اين گزارش با برشمردن مشتريان تايلند در بخش پاياني خود مشخصا اشاره مي کند که رشد بازار ايران و کشورهاي تازه استقلال يافته شوروي چشمگير بوده است.

گزارش سال 2004 سازمان فاو (FAO) بيان مي کند بزرگترين وارد کنندگان ماهيان زينتي در جهان که کل واردات آنها توسط يک يا دو وارد کننده بزرگ صورت گرفته است کشورهاي يونان، مجارستان، ايرلند، اندونزي و ايران بوده اند. البته بايد اندونزي را مستثني کرد چرا که عمده واردات اين کشور مجددا به ساير کشورها صادر مي شود.

*وزارت بازرگاني اندونزي: ايران، عربستان، اردن و امارات بزرگترين خريداران ماهيان زينتي اين کشور هستند

در صفحه 7 اين سند که توسط وزارت بازرگاني اندونزي منتشر شده است از ايران به عنوان بزرگترين خريدار ماهيان زينتي اين کشور نام ميبرد.

*سال 90: واردات 14.5 ميليون قطعه ماهي زينتي به ايران

مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي از توليد بيش از 110 ميليون قطعه ماهي زينتي در كشور طي سال جاري خبر داد و گفت: ايران به عنوان يكي از بزرگترين واردكنندگان ماهيان زينتي در سال گذشته 14.5 ميليون قطعه انواع ماهيان زينتي از كشورهاي جنوب شرقي وارد كرده است.

كاظم عبدي با اشاره به اينكه در بيش از 180 كشور جهان سالانه ماهيان زينتي واردات و صادرات مي‌شود، گفت: سالانه 15 ميليارد دلار ارزش تبادلات تجاري ماهيان زينتي در جهان است.

وي از توليد بيش از 110 ميليون قطعه ماهي زينتي در كشور طي سال جاري خبرداد و اظهار كرد: علاوه بر توليد داخلي، ايران يكي از بزرگترين واردكنندگان ماهيان زينتي است؛ به طوري كه سال گذشته 14.5 ميليون قطعه انواع ماهيان زينتي از كشورهاي جنوب شرقي وارد كشورمان شده كه نشانگر علاقه و تقاضاي مردم نسبت به ماهيان زينتي است.

وي با اشاره به اينكه تكثير و پرورش ماهيان زينتي اشتغالزايي زيادي دارد، گفت: توليد هر 50 هزار قطعه ماهي زينتي 15 نفر اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم دربر دارد.

عبدي كشورهاي پيشگام در صنعت توليد و صادرات ماهيان زينتي در آسياي جنوب شرقي را مالزي و سنگاپور عنوان كرد.

مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي خاطر نشان كرد: نگهداري ماهي زينتي باعث آرامش روحي و رواني مي‌شود؛ به طوريكه براساس مطالعات علمي 15 دقيقه نگاه كردن به آكواريوم ماهي باعث ايجاد آرامش روحي طي 48 ساعت مي‌گردد.

*سال 92: در 9 ماهه اول سال بيش از 5 ميليون قطعه ماهي زينتي وارد کشور شده است

مديرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماريهاي آبزيان سازمان دامپزشکي کشور گفت: در 9 ماهه اول سال 1392ميزان واردات ماهيان زينتي بالغ بر 5042728 ميليون قطعه و ميزان صادرات آن از کشور در همين بازده زماني بالغ بر 319639 قطعه بوده است.

*ضعف آموزش مشهود است

در حال حاضر در کشور هيچ مرجع علمي براي بسط و گسترش اين رشته وجود ندارد. دروس دانشگاهي ما به هيچ عنوان به مباحث تخصصي اين رشته نميپردازند و عملا مرجعي براي تدريس ندارند. فارغ التحصيلان رشته شيلات حتي نام گونه هاي زينتي را نيز بلد نيستند و افراد براي ورود به اين بازار بايد متکي به آموزش هاي تجربي و ميداني و سعي و خطا باشند. روندي که بيش از مثمر ثمر بودن مخرب است و بسياري از فعالان اين رشته را به ورشکستگي رسانده است.

راه حل چيست؟

اگر ما فرمايشات مقام معظم رهبري در حمايت از کار و سرمايه ايراني را خط مشي خود قرار داده و بتوانيم ماهيان با ارزش را در ايران تکثير نماييم علاوه بر جلوگيري از خروج ارز و تلفات ماهي و هدر رفتن سرمايه هاي ملي مي توانيم به کشورهاي اطراف صادرات هم داشته باشيم. چرا که قيمت ماهي ايراني به دليل نزديکي و ارزانتر بودن هزينه حمل بسيار ارزانتر از ماهيان کشورهاي شرق آسيا خواهد بود. ازطرفي از لحاظ اقليمي ماهيان پرورش يافته در ايران با شرايط اقليمي کشورهاي همسايه سازگارتر بوده و به دليل نزديکي مسير از سلامت بيشتري برخوردار خواهند بود. بنابراين منطقي است که خريداران ماهي در خاور ميانه ترجيح دهند ماهي توليد ايران را به جاي کشورهاي شرق آسيا خريداري نمايند. براي رسيدن به اين هدف بزرگ مدلي را طراحي کرده ايم که با آموزش شروع و به اشتغال پايدار ختم مي شود. مدلي که با مطالعه عملکرد کشورهاي موفق در اين رشته و بومي سازي فرآيندها شکل گرفته است.

مطالعه نحوه عملکرد کشورهاي موفق در جهان نشان مي دهد اين کشورها واحدهاي کوچک توليدي را حمايت نموده و توليدات اين واحدهاي کوچک توسط چند شرکت خريداري شده و صادر مي گردد. الگويي که در کشور ما نيز قابل اجراست و شرايط آن در طرح توسعه مشاغل خانگي مصوب مجلس شوراي اسلامي تدوين و ابلاغ شده است.

با توجه به اينکه آموزش رکن اول شروع به کار افراد در اين سيستم ميباشد لذا طرح توليد ماهيان زينتي در منازل و سالن هاي کوچک با آموزش های کاربردی آغاز می گردد.

با این مقدمه در ادامه به معرفی یکی از موسسات آموزشی و پژوهشی که در این زمینه فعالیت می کند، میپردازیم:

موسسه آموزشی پژوهشی آکام رستار یانار (آریا) با هدف ترویج آموزشهای منجر به اشتغال تاسیس شد و طی همکاری با سازمانهای ذیربط پروژه های موفقی را در سطح ملی طراحی و اجرا نموده است.

مديريت موسسه مهندس حامد کميلي با رصد مشکلات موجود در حوزه تکثير و پرورش آبزيان زينتي و با لحاظ يکي از اهداف تشکيل موسسه که تحقيق و پژوهش و کارآفريني مي باشد اقدام به تعريف پروژه ای ملی نمود و با مطالعات دقيق و ميداني و سفر به کشورهاي صاحب نام در اين حوزه و شرکت در دوره هاي آموزشي خارج از کشور، از سال 88 به صورت آزمايشي در محيطي کوچک اقدام به تکثير گرانترين و سخت ترين ماهيان زينتي نمود که با موفقيت همراه بود و در حال حاضر ايشان عضو و مدير چندين انجمن بين المللي تکثير ماهيان زينتي مي باشند.

*کارگاه بازار محور تکثیر و پرورش ماهیان زینتی (آریا آکادمی)

مطالعه نحوه عملکرد کشورهاي موفق در جهان نشان مي دهد اين کشورها واحدهاي کوچک توليدي را حمايت نموده و توليدات اين واحدهاي کوچک توسط چند شرکت خريداري شده و صادر مي گردد. الگويي که در کشور ما نيز قابل اجراست و شرايط آن در طرح توسعه مشاغل خانگي مصوب مجلس شوراي اسلامي تدوين و ابلاغ شده است.

این ایده طی همکاری موسسه و اداره کل فنی و حرفه ای استان تهران اجرایی شد و منجر به عقد قرارداد آموزشی گردید. قراردادی که طی آن 100 نفر در طول سال به صورت رایگان آموزش می بینند و حمایتهای لازم از آموزش دیدگان برای ورود به بازار به عمل می آید.

*تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید

در راستای حمایت از اشتغال آموزش دیدگان این کارگاه، تفاهم نامه سه جانبه ای بین موسسه آکام رستار، سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تهران و صندوق کارآفرینی امید منعقد گردید که طی آن آموزش دیدگان پس از قبولی در آزمون می توانند از 15 میلیون تومان وام با سود 4% و تنفس شش ماهه تا شروع اقساط بهره مند شوند.

فروش، راه اندازی و پشتیبانی از آکواریوم های خانگی و مراکز اداری و تجاری

استرس و اضطراب پیامدهای زندگی ماشینی و مدرن هستند و از این رو بسیاری از محققان در زمینه راه های مقابله با استرس و کاهش آن فعالیت می کنند. نگهداری از آکواریوم برای کاهش استرس راهکاری است که تمامی کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند.زیبایی آکواریوم و حرکات جذاب و انعطا ف پذیر ماهی ها بسیار لطیف و روح نواز و در نوع خود منحصر به فرد است. حتی روانشناسان برای کسانی که امکان نگهداری از آکواریوم را ندارند دیدن فیلم های آن را توصیه می کنند.

به گفته کارشناسان ۱۵ دقیقه تماشای دقیق آکواریوم می تواند انسان را به مدت ۴۸ ساعت شاداب و سر زنده نگه دارد. همچنین در درمان کودکان بیش فعال آلزایمر و فشار خون بالا بسیار توصیه شده است.

موسسه آکام رستار با کادری مجرب و آموزش دیده همراه شما در تهیه زیباترین آکواریوم ها خواهد بود. خدمات پشتیبانی ما شما را از سرویس و نگهداری شخصی آکواریومتان بی نیاز خواهد کرد. خدماتی که زیبایی، سلامت و شادابی ماهیلن شما را تضمین می کند.

آریا دیسکس

بدون شک ماهی دیسکس زیباترین و پرطرفدارترین ماهی زینتی در دنیا می باشد. رنگ های اسرار آمیز و جذاب این ماهی به همرا آرامش همیشگی و رفتار زیبای آن در آکواریوم به محبوبیت این ماهی صد چندان افزوده است. آریا دیسکس به عنوان تولید کننده و تامین کننده زیباترین دیسکسها با بالاترین گرید جهانی فصل تازه ای را در نگهداری از این ماهی زیبا در کشور گشوده است. با دیسکسهای منحصر به فرد آریا دیسکس رویای مجموعه داران و تکثیر کنندگان داخلی برای داشتن نژادهای خاص این ماهی با خلوص ژنی بالا و کیفیت و سلامت کامل به حقیقت پیوسته است.

استقبال بسیار علاقمندان حجم ارائه محصول آریا دیسکس را فقط در مدت 3 ماه به 3 برابر افزایش داده و پیش بینی می شود با گسترش آوازه دیسکسهای آریا دیسکس این تقاضا و عرضه روز به روز بیشتر شود.

خریداران می توانند همه روزه در ساعات اداری از سالن آریا دیسکس بازدید کرده و از نزدیک زیباترین ماهی زینتی آب شیرین را مشاهده نمایند.

آریا تروپیکال

تعدد ماهی های زینتی و تمایز بسیار آنها با یکدیگر معمولا باعث سردرگمی در نحوه انتخاب و نگهداری از ماهیان زینتی می گردد. این سردرگمی و نبود مرجع علمی و راهنما در بسیاری از موارد موجب تلفات سنگین ماهیان زینتی می گردد. تلفاتی که علاوه بر زیان های مادی باعث ایجاد مشکلات روحی برای افراد نیز می گردد.

آریا تروپیکال به عنوان تنها مرجع علمی در مطالعه ماهیان زینتی و بنا بر رسالت خود در آموزش و حمایت از افرادی که مایلند به نگهداری ماهیان زینتی بپردازند همواره آماده ارائه مشاوره رایگان به متقاضیان می باشد. همچنین ماهی های تولید شده تحت نظارت آریا آکادمی که کیفیت و سلامت ماهیان تولیدی را تضمین می کند آماده ارائه به متقاضیان می باشد.

دیدگاه اجتماعی

همواره سعی کرده ایم بر اساس اهداف اصلی خود که کمک به توانمند سازی و اشتغالزایی افراد جامعه می باشد حرکت کنیم و در همین راستا فرآیندهای اجرایی موسسه به گونه ای تعریف شده است که با گسترش خدمات و جامعه هدف برای تعداد بیشتری از جوانان مستعد و جویای کار امکان اشتغال فراهم شود. هم اکنون با نهادهای علمی و اجتماعی کشور نظیر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و همچنین سازمانهای حمایتی نظیر سازمان بهزیستی و سازمان رفاه شهرداری تهران ارتباط تنگاتنگی داریم تا بتوانیم در برنامه های توسعه اشتغال خود از نخبگان دانشگاهی و افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتگر بیشتر استفاده کنیم.

افزایش افراد خدمت گیرنده در هر بخش از موسسه موجب افزایش افراد مشغول به کار خواهد شد. بنا براین حمایت شما از موسسه و معرفی خدمات موسسه به دوستان و آشنایانتان شما را در این هدف بزرگ و ارزشمند سهیم خواهد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی نوشهرنیوز، تاریخ انتشار: 22آذر1394، www.nowshahrnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین