پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
حمایت از کالای ایرانی به عنوان یکی از ضرورت های مهم باید به عنوان راهبردی فراتر از شعار سال در اولویت قرار گیرد.

شعار سال: سنت حسنه نامگذاری سال ها که توسط رهبر معظم انقلاب انجام می گیرد به راستی بستر تحولی بزرگ در عرصه اجتماعی است. این نامگذاری ها متناسب با نیاز و یا یک ضرورت در نظر گرفته می شود که توجه به آن در کنار برنامه ها و استراتژی ها که در قالب برنامه های توسعه و یا بوجه جاری کشور تدوین می شود، به صورت ویژه توجه عمومی را به مقوله ایی خاص جلب می نماید.

به نظر می رسد ناکارآمدی اقتصادی که منجر به برخی منازعات اجتماعی در سال گذشته شد را باید چالش اساسی و زیربنایی در جامعه امروز ایران دانست. بیماری اقتصادی برای تمام شهروندان به یک چالش عینی تبدیل شده که خود بستر بسیاری از آسیب های اجتماعی شده است.

اما شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است. چه هدفی را دنبال می کند، این استراتژی صرف نظر از ماهیت شعار گونه آن برای امسال اما راهبرد و در واقع یک مانیفست اجتماعی است. برای هرکشور و ملتی که بخواهد دوام بیاورد، چون اقتصادی که جوشان و زاینده است، می تواند کمر راست کند و حداقلی از استانداردها را در رفاه اجتماعی برای شهروندان بسازد. آنچه که این مهم را می تواند محقق کند حوزه های متنوعی است که پرداختن به همه آنها در این مجال امکان پذیر نیست لذا نگارنده به این مقوله صرفا از زاویه هویت ملی می نگرد.

هویت ملی موتور محرکه و عامل پیش‌برنده در رسیدن به آرمان ها و فتح بسیاری از سنگرهای کلیدی در دولت و ملت هاست. حال اگر فقط به یک تقسیم بندی از ناسیونالیسم بسنده کنیم، (ناسیونالیسم شکل دهنده اصلی هویت ملی است) ناسیونالیسم به دو وجه احساسی و عقلانی تقسیم می شود.

در وجه احساسی ناسیونالیسم بیشتر مظاهر و نمادهای قومی را تکریم می کند و خود را دراین حد تقلیل می دهد لذا هویت ملی را در انجام برخی مناسک خلاصه می کنند مثل نوروز و مراسمات آن که خیلی هیجانی و احساسی است. اما وجه عقلانی که به زیستن نگاهی عمیق تر دارد و بیشتر انتخاب های آن براساس عقلانیت کاربردی خواهد کرد در معرفی هویت ملی کارکردهای دیگری برای خود تعریف می کند. هویت ملی عقل گرایانه به منافع ملی به مراتب وسیع تر خواهد پرداخت.

جامعه امروز ایرانی فعلا در چارچوب هویت حسی به سر می برد و تا زمانی که تمام هم و غم خود را در تمام وجوه ملی و مذهبی با زیست مناسکی گره زده توان گذر از بحران ها را نخواهد داشت، شعاری راهبردی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر توجه به کالای ایرانی یعنی ترجیح کالای وطنی از سوی ایرانیان بر کالای غیر ایرانی انتخاب کردند، یعنی انتخاب عقلانی که منجر به تولید ثروت و سرمایه در داخل کشور خواهد شد.

جامعه امروز ایرانی باید این جهت گیری را درک کند و با گذر از لایه های هویت احساسی به رفتارهای عقلانی روی آورد تا دوام بیاورد. حمایت و پشتیبانی از تولید ایرانی یک رفتار عقلانی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 1 فروردین 97، کد مطلب: 4256280: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین