پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۷۴۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
به نقل از یک کارشناس اقتصادی : کالاهای چینی در سبد مصرف حدود ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی قرار دارد که اگر بتوان محصولات مشابه داخلی را جایگزین آن کرد سطح رفاه نیروی کار ایرانی در بازه زمانی کوتاه افزایش می‌یابد و اقتصاد کشور یکباره رشد می‌کند.
شعارسال: مرتضی دلخوش درباره نام گذاری سال ۱۳۹۷ با نام  " حمایت از کالای ایرانی"، گفت:در حال حاضر مصرف‌کنندگان داخلی به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه حدود ۲۰ درصد طبقات مرفه هستند که بیشتر از کالاهای با کیفیت اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کنند. گروه دیگر که ۸۰ درصد جامعه را شامل می‌شود طبقات متوسط و پایین را در بر می‌گیرد که کالاهای چینی و بعضا ایرانی خریداری می‌کنند. اما باید بدانیم کنار زدن چین به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا تولیدات چین از دو مزیت قیمت تمام شده پایین و ارایه کالاهای جدید و به‌روز برخوردار هستند.

وی افزود: چین کشوری است که ۱۶ تیلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد و قیمت تمام شده محصولاتش بسیار پایین است. بنابراین به راحتی از گردونه رقابت خارج نمی‌شود. پس لازم است که کارآفرینان ایرانی، تولید انبوه، با کیفیت، ارزان و ایجاد خلاقیت را در برنامه‌های خود در نظر بگیرند. تولیدکننده داخلی نباید دنبال سود ۱۰۰ درصد باشد. برای پیدا کردن بازار حتی می‌تواند در نقطه سر به سر حرکت کند، بعد به حاشیه سود ۲ تا ۳ درصد ماهیانه دست پیدا کند. در این صورت با گردش کالا سالیانه ۲۴ درصد سود عاید فعالان اقتصادی می‌شود.

به گفته دلخوش، ما سالانه از چین، ترکیه و امارات بیش از ۱۸ میلیارد دلار واردات داریم که رقم بسیار بالایی است.اما موضوع این است که برای جایگزینی کالاهای ایرانی به جای محصولات مشابه باید کیفیت ارتقا پیدا کند. در این خصوص سازمان ملی استاندارد باید سخت‌گیری بیشتری در ارتقای سطح کیفی محصولات داشته باشد تا مصرف‌کنندگان داخلی این اطمینان را پیدا کنند که با خرید کالاهای ایرانی پشیمان نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که تمام تولیدات داخلی باید صادرات محور باشند گفت: اگر این نگاه حاکم شود قطعا کیفیت ارتقاء می‌یابد. در حال حاضر کیفیت دو برند تولید آبگرمکن و پکیج در کشور ما به قدری بالاست که به اروپا صادر می‌شود و بیش از ۹۰ درصد بازار داخلی را نیز در اختیار دارد. به اعتقاد من تمام تولیدکنندگان باید چنین روندی را در مجموعه خود ایجاد کنند. مصرف‌کنندگان نیز باید کالای ایرانی خریداری کنند. حمایت از کالای ایرانی یک تفکر هوشمندانه است و اگر بتوانیم این پتانسیل را در داخل تقویت کنیم سطح رفاه نیروی کار ایرانی به سرعت بالا می‌رود و تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

دلخوش، نقش رسانه‌ها از جمله رسانه ملی را در فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای ایرانی، تعیین‌کننده دانست و گفت: برای نهادینه کردن این رویکرد سه اقدام همزمان تولید با کیفیت و انبوه و تبلیغات گسترده باید لحاظ شود. استفاده از کالای ایرانی در مهار بحران‌های اجتماعی تاثیرگذار است و فاصله‌ی فقیر و غنی را کاهش می‌دهد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 2فروردین 1397، کدخبر:   764488،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
چند درصد از ایرانی ها از کالا های ساخت چین استفاده نمیکنند ؛ سوال بهتر بود اینگونه نوشته میشد
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
کالا های چینی کل بازار ایران را تصرف کرده اند به گونه ای که حتی کالا های زیارتی ماهم از چین وارد میشود ، پس گمرک ها چه کاری را در کشور انجام میدهند
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
بدبختی اینه که کالاهای با کیفیت چینی هم به بازار ایران فرستاده نمیشه ، همه ین ها از کیفیت پایینی برخوردارند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین