پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۶۵۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷
مهمترین اخبار سازمان بهزیستی کشور در خرداد ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.
شعارسال: رویدادهای خرداد ماه سال گذشته سازمان بهزیستی کشور را در این بسته خبری مشاهده کنید.

بازگشت معلولان به اجتماع با بهره‌گیری از خدمات توانبخشی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی در مراسم آیین نکوداشت دکتر میرخانی پیشکسوت توانبخشی کشور که یک خرداد ماه سال 96 برگزار شد، گفت: علم توانبخشی به مرور زمان فرد معلول و آسیب دیده را تا حدودی به اثربخشی اولیه باز می گرداند و فرصت فعالیت مجدد را برای توانیابان فراهم می‌کند.

وی در ادامه گفت: مسئولان در سایر نهادهایی که به مردم خدمت می‌کنند، باید توجه داشته باشند که شایستگی این مردم آگاه بیش از خدماتی است که در حال حاضر دریافت می کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: امروز خدمات و تلاش بی دریغ دکتر سید مجید میرخانی در حوزه توانبخشی معلولان، به صورت درختی توانمند درآمده است که اثرات آن می تواند آحاد جامعه را از خدمات توانبخشی بهره مند کند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: علم توانبخشی، به مرور زمان، فرد معلول و آسیب دیده را تا حدودی، به اثربخشی اولیه باز می گرداند و فرصت فعالیت مجدد را برای توانیابان فراهم می‌کند.

خیریه‌های بهزیستی حق جذب کمک‌های مردمی از سطح شهر را ندارند

نورالدین فائقی معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان تهران در روز سوم خرداد ماه سال 96 گفت: موسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی به هیچ عنوان حق جلب و جذب مشارکت‌های مردمی اعم از نقدی و غیرنقدی بدون اخذ مجوز را ندارند.

وی با بیان اینکه گاهاً مشاهده شده برخی سوء استفاده‌ها از مردم در فضای مجازی تحت عنوان موسسات خیریه و مراکزی از این دست صورت می‌گیرد، اظهار داشت: به هموطنان توصیه می‌شود به اینگونه پیام‌ها کاملاً بی‌توجه باشند و به آنها اعتماد نکنند.

فائقی با اشاره به اینکه لیست موسسات خیریه مجاز که تحت نظارت بهزیستی استان تهران هستند، در سایت بهزیستی استان موجود است و این لیست ماهیانه به روزرسانی می‌شود، افزود: هموطنان می‌توانند برای آگاهی از وضعیت موسسات خیریه و استعلام آن به پایگاه اطلاع‌رسانی بهزیستی استان تهران مراجعه کنند.

معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه تاکنون به هیچ موسسه خیریه‌ای از سوی بهزیستی مجوز جلب و جذب مشارکت‌ها در سطح شهر داده نشده است، خاطر نشان کرد: موسسات خیریه می‌توانند در صورت تقاضا به صورت موردی و موقت برای ایامی مانند عید سعید فطر مجوز جلب و جذب را از بهزیستی استان تهران اخذ کنند.

شهریه مهدهای کودک 15 درصد افزایش یافت

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور هفتم خرداد ماه سال 96 گفت: سازمان بهزیستی میانگین افزایش شهریه مهدهای کودک را 15 درصد در نظر گرفته است.

خاکی در رابطه با میزان افزایش شهریه مهدهای کودک در سال 96 اظهار کرد: میانگین افزایش شهریه مهدهای کودک در سال 96 از سوی سازمان بهزیستی 15 درصد تعیین شده است.

وی افزود: میزان شهریه مهدهای کودک در هر استان با توجه به میزان نرخ تورم و مسایل مالی در آن استان پیشنهاد می شود و بعد عدد پیشنهادی در سازمان بهزیستی کشور مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت نرخ نهایی اعلام می شود.

ابلاغ شهریه جدید مهدهای کودک در سطح استان تهران

احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در دهم خرداد ماه سال جاری از ابلاغ شهریه جدید مهدهای کودک در سطح استان تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه موضوع تعیین شهریه مهدهای کودک با تجزیه و تحلیل شهریه‌های پیشنهادی در کمیته کشوری تعیین شهریه مشخص شده است، اظهار کرد: شهریه ابلاغی از ابتدای اردیبهشت سال جاری قابلیت اجرا دارد.

وی با اشاره به اینکه شهریه ابلاغی شهریه پایه بوده و طبق روال سنوات گذشته به منظور رعایت بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تعیین شهریه‌ مهدهای کودک براساس درجه‌بندی و ارتقای کیفیت خدمات مهدهای کودک، تعیین شده است، افزود: بر این اساس شهریه مهدهای کودک یک ستاره 10 درصد، 2 ستاره 20 درصد، 3 ستاره 30 درصد و 4 ستاره 40 درصد بیشتر از شهریه پایه در نظر گرفته شده است.

خاکی با اظهار اینکه شهریه ابلاغ شده بدون احتساب هزینه تغذیه شامل صبحانه و ناهار است، ادامه داد: در صورتی که مهد کودک صبحانه و ناهار ارایه کند حداکثر هزینه مجموع آنها نباید بیش از 800 هزار ریال باشد و تفکیک هزینه صبحانه و ناهار بر عهده کمیته تخصصی استان است.

وی با اشاره به فعالیت مهدهای تمام وقت از ساعت 07:30 تا 15:30، گفت: این مهدها می‌توانند با بکارگیری مربیان دارای مهارت و کارت مربیگری از مراجع ذیصلاح حداکثر 5 فعالیت را در قالب فوق برنامه اجرا کنند.

مستمری کودکان بی‌سرپرست به 400 هزار تومان رسید

محمد نفریه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در سیزدهم خرداد ماه گفت: مستمری کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست در سال جاری از 300 هزار تومان به 400 هزار تومان در ماه افزایش یافت.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بهزیستی با 634 مرکز نگهداری به کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست خدمات‌رسانی می‌کند که از این تعداد 34 مرکز مربوط به شیرخوارگاه‌ها است.

نفریه خاطرنشان کرد: کودکانی که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند تا 18 سالگی نگهداری می‌شوند و پس از آن دختران تا زمان ازدواج و ادامه تحصیل و پسران تا زمان خدمت سربازی و ادامه تحصیل مورد حمایت خواهند بود.

وی اضافه کرد: در مجموع در مراکز بهزیستی 10 هزار کودک و نوجوان زندگی می‌کنند و علاوه بر آن 15 هزار نفر از کودکان و نوجوانان بی سرپرست یا بدسرپرست در دامان خانواده‌هایی که سرپرستی آنها را تقبل کرده‌اند، زندگی می‌کنند.

افزایش آمار سقط جنین‌های معلول در ۲ سال اخیر

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در پانزدهم خرداد ماه سال 96 گفت: آمار سقط جنین‌های معلول با تأیید مقامات شرعی و قانونی در دو سال اخیر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ اجرایی اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج تدوین شده و هم‌اکنون در برخی استان‌ها به صورت پایلوت در حال اجرا است و مقرر شده افراد قبل از ازدواج، حداقل 20 ساعت، مشاوره‌‌ ژنتیک بگذرانند و چانچه نیاز به بررسی‌های بیشتر و آزمایش داشتند، به مراکزی که در آیین‌نامه‌ اجرایی، مشخص شده فرستاده شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 50 درصد معلولان به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار معلولیت می شوند افزود: نگهداری هر معلول در یک مرکز توانبخشی حدود 1.5 میلیون تومان هزینه دارد که بخشی توسط دولت و بخشی از سوی خیران تأمین می‌شود.

محسنی‌بندپی گفت: همچنین قرار است مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر در زایمان‌های بعدی‌ رایگان شود چراکه احتمال تولد فرزندان معلول در این خانواده‌ها بیشتر است.

10 درصد از خدمات اعتیاد بهزیستی زنانه است

محسن روشن پژوه معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در حاشیه افتتاح مرکز بهبود و بازخوانی بانوان با اختلال مصرف مواد مخدر مهر مادر در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس که شانزدهم خرداد ماه برگزار شد، گفت: حدود ۱۰ درصد از خدمات اعتیاد سازمان بهزیستی کل کشور زنانه تعریف شده است.

روشن پژوه با بیان اینکه در بهزیستی بالغ بر 2 هزار و 700 واحد ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب اعتیاد وجود دارد، گفت: بیش از یکهزار و 100 مرکز از این تعداد، مراکز پذیرش سرپایی هستند و حدود یکهزار و 200 مرکز، از مراکز اقامتی هستند و بیماران را بستری و درمان می‌کنند، واحدهای درمان دراز مدت « TC»، واحدهای کاهش آسیب برای معتادان، مراکز سیار، سرپناه‌های شبانه و تیم‌های امدادرسان سیار هم از دیگر واحدهای خدمات رسان به معتادان در کشور هستند.

معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: در سال گذشته 600هزار نفر از این 2 هزار و 700 نفر در مرکز خدمات دریافت کرده‌اند.

حمله تروریستی به اورژانس اجتماعی بهزیستی

در پی وقوع حادثه تروریستی صبح روز چهارشنبه هفدهم خرداد ماه سال جاری در حرم مطهر امام خمینی(ره)، یک دستگاه خودروی فوریت‌های اجتماعی 123 بهزیستی که در حین انجام ماموریت بود، هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، گروه فوریت‌های اجتماعی بهزیستی استان تهران«123» که در حین انجام مأموریت به محل کلانتری واقع در حرم امام(ره) مراجعه کرده بود، پس از شنیدن صدای تیراندازی خود را به داخل کلانتری رساندند که در همین حین خودروی اورژانس اجتماعی در مقابل محل کلانتری مورد حمله 16 گلوله افراد تروریست قرا گرفت.

خوشبختانه بر اثر این حمله تروریستی به هیچ یک از کارکنان مستقر در خودروی اورژانس اجتماعی صدمه‌ای وارد نشد.

پس از وقوع این حادثه تروریستی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در محل حادثه حاضر و با مددکار و عوامل این تیم فوریت‌های اجتماعی دیدار و گفتگو کرد.

اهدای منزل مسکونی به بیش از یک هزار خانوار مددجو

قاسم عبداللهی قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در بیست و یکم خرداد ماه سال 96 گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده تامین مسکن برای تمامی خانوار‌های دارای 2 معلول در یک برنامه ۵ ساله محقق می‌شود.

وی با اشاره به تعیین تکلیف اهدای منزل مسکونی به خانواده‌های دارای ٢ معلول و بالاتر اظهار کرد: هم اکنون ۱۱ هزار و ۳۰ خانوار دارای ۲ معلول و بیشتر در کشور حضور دارند که تمامی این افراد برای دریافت مسکن از این نهاد ثبت نام کرده اند.

عبداللهی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده تامین مسکن برای تمامی این خانوار‌ها در یک برنامه ۵ ساله محقق می‌شود.

معاون توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تاکنون ۳۵۵ خانه شهری، ۸۰۶ خانه روستایی برای متقاضیان آماده و به آنان تحویل داده شده است، تصریح کرد: هزینه ساخت منازل مسکونی در شهر‌ها ٤٠ میلیون تومان و در روستا‌ها ٣٠ میلیون تومان برآورد شده است و در صورتی که مددجو درخواست خانه‌ای بزرگتر را داشته باشد خود نیز باید آورده‌ای در اختیار این نهاد قرار دهد.

ارائه خدمات بهزیستی به 30 سکونتگاه غیر رسمی از ابتدای تیر ماه

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیست و نهم خرداد ماه سال 96 گفت: سازمان بهزیستی به سکونتگاه های غیررسمی و معلولان از ابتدای تیرماه خدمات ویژه ای ارائه می دهد.

وی در رابطه با اجرای طرح ارائه خدمات از سوی سازمان بهزیستی به سکونتگاه های غیر رسمی اظهار کرد:سازمان بهزیستی حدود 25 سال است که در روستاها طرحی با عنوان توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) را اجرا می کند.

نحوی نژاد افزود:سال گذشته در قالب این طرح توانستیم تمام معلولان روستا ها را که حدود 420 هزار نفر هستند را شناسایی کنیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حین اجرای طرح (CBR) روستایی بامناطقی در حاشیه برخی از شهرها مواجه شدیم که از وضعیت نامطلوبی نسبت به روستا ها برخوردار بودند، افزود:اجرای این طرح در حاشیه شهر را هم در دستور کار قرار دادیم .

نحوی نژادبا اشاره به وجود 30 سکونتگاه غیر رسمی در کشور که وزارت کشور از آنها به عنوان مناطق آسیب خیز نام برده است، تاکید کرد: آماده شدن زیر ساخت ها، طرح ارائه خدمات در سکونتگاه های غیر رسمی(CBR شهری) در 30 دسکونتگاه غیر رسمی از ابتدای تیر ماه اجرا می شود.

یک هزار و 600 نفر متقاضی فرزندخواندگی در کشور

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افطار و بازدید از شیرخوارگاه آمنه، در سی ام خرداد ماه اظهار کرد: در کل کشور 900 شیرخوار داریم و در حال حاضر 1600 نفر متقاضی فرزندخواندگی در کشور است، اما متأسفانه اغلب آن‌ها خواهان سرپرستی نوزاد و کودکان دختر هستند.

محسنی بند همچنین در مراسم بازدید خود تعداد شیرخواران شیرخوارگاه آمنه را118 نوزاد برشمرد و گفت: از بهترین شیرخوارگاه‌ها در سطح کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۶۰۰ نفر متقاضی فرزندخواندگی در کشور است که سیاست ما این است در اسرع وقت کودکان را به این افراد واگذار کنیم و طبق تسهیلاتی که در قانون فرزندخواندگی ایجاد شده حتی مجوز واگذاری فرزند به زنان مجرد هم داده شده است.

افزایش 5 برابری مستمری نیازمندان تا پایان دولت

علی ربیعی وزیر رفاه، تعاون و امور اجتماعی در سی ام خرداد ماه سال 96 در حاشیه بازدید از شیرخوارگاه آمنه اعلام کرد: حداقل پرداختی به مددجویان در قالب مستمری تا 5 برابر افزایش می‌یابد بنابراین سیاست‌های حمایتی مقطعی نیست، بلکه دائمی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی افراد نیازمند آغاز شده و به صورت پایلوت ادامه می‌یابد، چرا که سیاست‌های حمایتی مقطعی نیست بلکه جزو سیاست‌های دائمی در این دولت است.

ربیعی ادامه داد: در سامانه رفاهی به دنبال شناسایی مستقیم مددجویان نیازمند هستیم به طوری که این افراد برای نام‌نویسی در این سامانه اقدام می‌کنند و آمار پشت نوبتی‌ها از این طریق به دست می‌آید و حداقل پرداختی به مددجویان نیازمند تا پایان دولت دوازدهم به 5 برابر افزایش می‌یابد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: هدف ما از ایجاد این سامانه رفاهی حمایت و توانمندسازی نیازمندان است تا این افراد بتوانند با به دست آوردن توانمندی و اشتغال از پوشش حمایتی خارج شوند.

اجرای طرح مراقبان خانگی برای 10 هزار معلول

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سی ام خرداد ماه سال 96 گفت: طرح مراقبان خانگی معلولان باید برای 250 هزار معلول اجرایی شود اما تاکنون به دلیل کمبود بودجه فقط بر روی 10 هزار نفر عملیاتی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این طرح یکی از پیشرفته ترین طرح هایی است که تاکنون برای معلولان اجرا شده و فلسفه آن مراقبت از معلولان و سالمندان به دست نزدیکان، بستگان و در محل زندگی آنها است و با اجرای این طرح قطعا تقاضا برای نگهداری از معلولان در مراکز شبانه روزی کم تر می شود و افراد از خانواده ها دور نمی شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه به داوطلبان مراقبت از سالمندان و معلولان قبل از شروع کار آموزش های لازم داده می شود، اظهار داشت: در این طرح 2 نوع مراقب برای معلولان و سالمندان در نظر گرفته شده است، اولویت اول تعیین مراقب از بین اعضای خانواده است و در مراحل بعدی مراقبان از خارج از خانواده در نظر گرفته می شوند زیرا ممکن است افراد خانواده توان نگهداری از معلول را نداشته باشند که در هر دو صورت مبلغی به مراقبان به عنوان کمک هزینه نگهداری پرداخت می شود.

لزوم توجه شهرداری‌ها به مناسب‌سازی ساختمان‌های جدید قبل از صدور پروانه

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه ستاد همانگی و پیگیری مناسب سازی که چهارشنبه سی و یکم خرداد ماه سال جاری در وزارت کشور برگزار شد گفت: شهرداری‌ها موظف شدند تا در زمان صدور پروانه ساخت به ساختمان‌های جدید به ضوابط مناسب سازی محیط برای معلولان توجه کند.

وی افزود: چک لیست‌هایی تهیه شد تا دستگاه‌های ذی ربط مانند شهرداری و شورای شهرسازی و معماری در زمان صدور پروانه ساخت به ساختمان‌ها مواردی که در این جلسه به تصویب رسید را به سازندگان گوشزد کنند تا ساختمان‌های جدید آمادگی بیشتری برای پذیرش معلولان را داشته باشند. همچنین در این جلسه دستور العملی تهیه شد تا ساختمان‌های در حال بهربرداری هم شرایط مناسب را برای حضور معلولان فراهم کنند و این دستور العمل‌ها به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود و امیدواریم ابتدا ساختمان‌های دولتی و بعد ساختمان‌های خصوصی برای معلولان مناسب سازی شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 3 فروردین 1397 ، کدخبر: 6467445 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
باید شرایطی در جامعه فراهم شود که این عزیزان بتوانند همگام با سایر مردم به زندگی عادی خود ادامه دهند و قله های پیشرفت را یکی پس اط دیگری فتح نمایند
ا.ح75
کافکا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
تکنولوژی های بسیار زیادی برای توانبخشی به معلولان در دانشگاهای دنیا ایجاد شده که ما نسبت به اونها بسیار عقب تریم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
0
معلولان در جامعه و زندگی شهری به دلیل نبود زیرساخت ها و حمایت های لازم با مشکلات بسیاری مواجه میشوند که بهتر است سریع تر جلوی آن را گرفت
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
خداروشکر انشالله زودتر این بنده های خدا هم بتونن به حداقل هایی دسترسی داشته باشن...خداکنه هزینه های مالیش زیاد نباشه براشون
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین