پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۹۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
«زندانیان ایرانی خارج از کشور اوضاع اسفناکی دارند و خانواده‌های آنان در وضعیت بدی به سر می‌بردند. بعضی از زندانیان زن هستند و شرایط بدی دارند؛ حتی بعضی از زندان‌های این کشور‌ها مختلط است. این‌ها دشواری‌هایی است که اتباع ایرانی در حال تحمل آن هستند».
شعارسال: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که دوره‌ای رئیس "گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق" را به عهده داشته است می‌گوید: واقعیت این است که وضعیت ایرانیان زندانی در عراق وضعیت پر نوسانی است؛ یعنی وضعیت زندانیان ایرانی در عراق بر حسب نوع و میزان تعاملات سیاسی بین دو کشور ایران و عراق و یا بین ایران و اقلیم کردستان، نوسان می‌کند. این نوسان نوعی عدم اطمینان برای ایرانیانی که در عراق کار می‌کنند، به وجود می‌آورد.


به اعتقاد این نماینده مجلس بخش اعظم بازداشت‌هایی که در عراق صورت می‌گیرد ناشی از تفاوت قوانین دو طرف و بعضا تعارض این قوانین است. گاهی هم عدم اطلاع ایرانیان از قوانینی که در عراق وجود دارد، موجب بازداشت آن‌ها می‌شود.

او ادامه داد: قانون گذار برای این موضوع "معاضدت قضائی" بین دو طرف را مشخص کرده است. از زمانی که من در مجلس رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق بودم ما پیگیر این موضوع بودیم که قانون معاضدت قضائی، همکاری‌های قضائی و موافقت نامه‌های استرداد حل شود. اما متاسفانه موانعی شکل می‌گیرد.

فلاحت پیشه گفت: اعتقادم این است که اگر آنگونه که در دنیا عمل می‌کنند، ما هم نوع و میزان تعاملات اعم از رقم و سرجمع این تعاملات و میزان حضور و دستگیری مردم در کشور‌ها و اهمیت استراتژیک آن را در نظر بگیریم عراق از اولویت‌های برقراری شرایط مناسب مناسبات با ایران قرار دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در ضمن باید به این موضوع، مساله زیارت عتبات عالیات و زیارت عراقی‌ها از قبور متبرکه ایرانی و راهپمیایی اربعین را اضافه کنیم؛ در این تعاملات می‌بینیم که بعضا به صورت ثابت ده‌ها هزار ایرانی در عراق حضور و آمد‌و‌شد دارند و خیلی از ایرانی‌ها هستند که با عراقی‌ها مراودات دارند که دچار مشکل مالی و کلاهبرداری می‌شوند.

به اعتقاد او این مشکلات نیازمند یک همکاری معاضدتی و موافقتنامه‌ای است. یعنی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است همه موافقت‌نامه‌هایی که مربوط به روابط خاص دو کشور است را سرو سامان دهد. اینکه در یک مورد خاص با میانجیگری نیچروان بارزانی یک ورزشکاری آزاد شود، مشکلی از مردم حل نمی‌کند؛ کما اینکه درصد زیادی از زندانیان ایرانی خارج از کشور الان در عراق هستند.

فلاحت‌پیشه در مورد مشکلات زندانیان ایرانی در کشور‌های دیگر هم گفت: بالاترین آمار زندانیان ایرانی در کشور‌هایی مثل مالزی، ترکیه و ترکمنستان هستند. بعضی از زندانیان زن هستند و شرایط بدی دارند؛ حتی بعضی از زندان‌های این کشور‌ها مختلط است. این‌ها دشواری‌هایی است که اتباع ایرانی در حال تحمل آن هستند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: همانطور که گفتم به هر حال بخشی از دستگیری‌ها مربوط به جهل به قانون یا تفاوت و تعارض قوانین است.؛ اما حتی در مواردی هم که جرم اتفاق افتاده باشد، ارتکاب جرم سلب‌کننده مسئولیت دولت‌ها در همراهی و همکاری قضائی با شهروندان نیست. زندانیان ایرانی خارج از کشور اوضاع اسفناکی دارند و خانواده‌های آنان در وضعیت بدی به سر می‌بردند. این‌ها مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  فرارو ، تاریخ انتشار: 5فروردین 1397، کدخبر:  352202 ،www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
وقتی به یک کشوری خارجی سفر میکنیم باید از قوانین اون کشور اطلاع کامل داشته باشیم وگرنه ممکنه مانند همین ها در دردسری بیفتیم که جبران آن بسیار دشوار باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین