پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۶۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
«محمدرضا جلایی پور» یادداشتی تلگرامی با عنوان «نه به فیلترینگ تلگرام / چرا فیلتر کردنِ تلگرام تف سر بالاست؟» نوشت.

شعار سال: فیلترکردن تلگرام اقدامی ضدمنافع ملی، احمقانه ‌و پرهزینه است، چون:

۱️ برجام و حفظ تلگرام مهم‌ترین دستاوردهای دولت روحانی بوده‌اند و در حالی‌که اولی توسط دولت ترامپ در معرض تهدید قرار گرفته است، حفظ دومی ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بدون برجام و تلگرام دولت روحانی نزد بخش بزرگی از جمعیت ایران بی‌میراث/بی‌دستاورد محسوب خواهد شد. بر اساس نظرسنجی‌های معتبر ریزش از حامیان دولت نه به سمت اصولگرایان که به سمت ناامیدان از اصلاح و بریدگان از نظام سیاسی است و به همین دلیل شایسته است فیلترینگ تلگرام مورد نقد اصولگرایان هم باشد. بیش از ۴۵ میلیون ایرانی کاربر فعال تلگرام‌اند. در شرایطی که طبق نظرسنجی ایسپا (دی ۹۶) بیش از ۷۵٪ ایرانیان از نظر اقتصادی و سیاسی ناراضی‌اند، اقدامی که نارضایتی بیش از نیمی از جمعیت ایران را افزایش می‌دهد اقدامی بر خلاف امنیت ملی است.

۲️ تلگرام در ایران صرفا یک پیام‌رسان موبایلی نیست و به مهم‌ترین محمل ارتباطات خانوادگی، دوستانه و همکارانه‌ی ایرانیان، وسیع‌ترین پلتفورم انواع شبکه‌های دوستی و کاری و بزرگ‌ترین محمل گفتگو و تغذیه‌ی خبری و فرهنگی تبدیل شده است. فیلترینگ تلگرام در ارتباطات روزانه‌ و غیرسیاسی ده‌ها میلیون ایرانی که بخشی از عادت و زیست روزمره‌شان شده است اختلال ایجاد می‌کند. اخلال در عاداتِ ارتباطی ده‌ها میلیون ایرانی نارضایتی فراوانی تولید می‌کند.

۳️ مهم‌ترین رسانه‌ی نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌جو که مانع ریزش بخش بزرگ‌تری از نیروهای اجتماعی به سمت ناامیدان از اصلاح است، تلـگرام است. اصولگرایانِ مدافع شرایط موجود در صداوسیما و براندازان (که حتی اگر نخواهند هدف‌شان از طریق ویرانی ایران و ناامنی و خشونت تامین می‌شود) در شبکه‌های ماهواره‌ای به رسانه‌های تلویزیونی پرمخاطب مجهز‌اند. حذف تلگرام به دوقطبی‌شدن فضای رسانه‌ای و تقویت تدریجی اصلاحات‌ستیزان و «ویرانی‌طلبان» می‌انجامد.

۴️ تلگرام ابزار اصلی اشتغال حدود ۲۰۰ هزار ایرانی است. با لحاظ میانگین بُعد خانوار در ایران (۳.۵ نفر) معیشت حدود ۷۰۰ هزار ایرانی وابسته به تلـگرام است. در شرایطی که وجود بیش از سه میلیون بیکار مهم‌ترین بحران اقتصاد ایران است (که تبعات سیاسی و اجتماعی پرهزینه‌ای هم دارد)، تشدید این بحران حماقت نیست؟

۵️ در مدت کوتاه فیلتر شدن تلگرام در جریان اعتراضات دیماه ۹۶، بیش از سی میلیون وی‌پی‌ان روی گوشی‌های ایرانیان نصب شد و تحلیل داده‌های فعالیت ایرانیان در تلگرام توسط طاها یاسری نشان می‌دهد که در همین مدت کوتاه تعداد پست‌ها، کانال‌ها و پیام‌های ایرانیان در تلـگرام با شیب تندی افزایش یافت و اگر تلگرام رفع فیلتر نمی‌شد، چند روز بعد به اندازه‌ قبل از فیلترینگ می‌رسید. فیلترینگ تلـگرام بیش از این‌که به کاهش فعالیت ایرانیان در تلـگرام بیانجامد، به افزایش استفاده از مسیرهای دور زدن فیلترینگ می‌انجامد.

۶️ قانونی که توسط ده‌ها میلیون ایرانی شکسته و دور زده شود، «قانون بد»ی است و با شکستن قبح قانون‌شکنی به منافع ملی و اعتبار قانون لطمه می‌زند.

۷️ مدیران تلگرام اعلام کرده‌اند که چند هفته‌ دیگر نسخه‌ تلگرام روی بلاک‌چِین را عرضه می‌کنند که اساسا فیلترنشدنی است. فیلترینگ تلگرام قبل از آن تف سربالا است و صرفا به افزایش نارضایتی و کاهش اعتماد عمومی به حکومت می‌انجامد و نمی‌تواند مانع استفاده‌ی ایرانیان از تلـگرام شود.

۸️ در دوره‌ فیلترینگ تلگرام در دی‌ماه ۹۶ مخاطبان بی‌بی‌سی، من و تو، وی‌او‌ای و اعضای کانال تلگرامی آمدنیوز افزایش پیدا کردند. ایرانیانی که چنان ناراضی‌اند که در تجمع اعتراضی خیابانی شرکت می‌کنند، انگیزه‌ کافی برای استفاده از وی‌پی‌ان و ابزارهای دور زدن فیلترینگ را هم دارند. فیلترینگ تلـگرام مخاطب کانال‌هایی مثل آمدنیوز را کم نمی‌کند، ولی صدای نیروهای اصلاح‌جو را خفه و ایرانیانِ امیدوار به اصلاح را ناراضی‌تر می‌کند.

۹️ برخی از سیاست‌گذاران در ایران ظاهرا هنوز متوجه نشده‌اند که دوران امکان «قرنطینه‌ فرهنگی / رسانه‌ای / تکنولوژیک» به سر آمده و تجربه‌های ناکام و نارضایتی‌افزا در ممنوع کردن ویدیو، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی هم آن‌ها را ادب نکرده است.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
چون ملت نه تنها پیام رسان داخلی را نصب نمیکنند بلکه از همین اپلیکیشن با فیلتر شکن راحت استفاده خواهند کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین