پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۲۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
دبیرکل سازمان ملل: مشکلات امروز اقتصاد جهان با همکاری‌های بین المللی قابل حل است.
شعارسال: آنتونيو گوترش دبير کل سازمان ملل متحد تاکيد کرد راه حل مشکلات امروز اقتصاد جهان نه حمايت گرايي نه انزوا طلبي است.

دبير کل سازمان ملل متحد در واکنش به مناقشه تجاري که با روي کارآمدن دونالد ترامپ در آمريکا ميان پکن و واشنگتن شکل گرفته است، تصريح کرد:" من از طرفداران سرسخت چندجانبه گرايي هستم و آن را ابزار موثري براي مقابله با مشکلات اقتصادي امروز جهان مي دانم. امروز هيچيک از مشکلات اقتصادي جهان را نمي توان در سطح ملي حل و فصل کرد. براي مرتفع کردن مشکلات جهاني بايد راهکارهاي جهاني پيدا کرد و راه حلهاي جهانشمول را تنها مي توان در چارچوبهاي چندجانبه به اجرا گذاشت."

گوترش پيش از سفر به چين به منظور شرکت در مجمع جهاني بوآئو، در گفتگويي مطبوعاتي با خبرنگاران چيني بار ديگر بر اهميت چارچوبهاي بين المللي که مسايل اقتصادي و تجاري جهان با محوريت سازمان تجارت جهاني در آن مديريت مي شود، تاکيد کرد و گفت: "صادقانه بايد بگويم که من از حاميان قاطع تجارت آزاد در جهان هستم و آن را از عناصر بنيادين پيشرفت و ترقي جهان مي دانم."

دبير کل سازمان ملل متحد ادامه داد: "جهاني سازي فوايد و مواهب بيشماري به ارمغان آورده است. اقتصاد و تجارت جهاني در سالهاي اخير تحت تاثير اين پديده توسعه يافته اند، فقر کاهش يافته، اميد به زندگي افزايش يافته و طبقه متوسط رشد کرده است. با اين حال نمي توان انکار کرد که جهاني سازي بازندگان خود را نيز دارد. تحت تاثير اين پديده برخي نابرابريهاي اقتصادي و اجتماعي افزايش يافته و برخي قشرها و گروهها به حال خود رها شده اند. بنابراين ما بايد براي بهبود شرايط بيشتر تلاش کنيم اما راه حل اين مشکلات نفي جهاني سازي نيست بلکه رفع معايب و نواقص و تقويت هر چه آن است."

مشکلات امروز اقتصاد جهان با همکاری‌های بین المللی قابل حل است و پاسخ آن حمایت گرایی نیست و راهکارهاي سازمان ملل متحد مي تواند ابزار مهمي براي تحقق اين هدف باشد.

دبير کل سازمان ملل متحد تاکيد کرد: پاسخ چالشها و مشکلات امروز اقتصاد جهان حمايت گرايي يا انزواگرايي نيست بلکه اين مشکلات فقط با همکاريهاي بين المللي بيشتر قابل حل است و طرحها و راهکارهاي سازمان ملل متحد مي تواند ابزار مهمي براي تحقق اين هدف باشد. گوترش از کشورهاي جهان خواست از روي آوردن به اقدامات يکجانبه در عرصه اقتصادي خودداري کنند و اختلافات و مناقشات تجاري خود را در چارچوب گفتگو و تعاملات چندجانبه حل و فصل نمايند تا تنشهاي تجاري رشد اقتصادي جهان را تضعيف نکند چرا که به گفته وي تصميماتي که خارج از چارچوبهاي بين المللي اتخاذ مي شود خطر تشديد تنشها و رويارويي هايي را افزايش مي دهد و شرايطي به وجود خواهد آورد که هيچ برنده اي نخواهد داشت و فقط به تضعيف ثبات نظام تجاري جهان خواهد انجاميد.

دبير کل سازمان ملل متحد خاطر نشان ساخت تقويت همکاريهاي تجاري و دستيابي به فناوريهاي جديد راهکار توسعه اقتصاد جهان است با اين حال تهديدهاي حمايت گرايي در جهان همچنان مشاهده مي شود.

گوترش در اظهارات خود به طور غيرمستقيم از سياستهاي اقتصادي حمايت گرايانه رئيس جمهور آمريکا انتقاد کرد و گفت: دونالد ترامپ از همان ابتدا در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا ­خود را علنا طرفدار ملی گرایی اقتصادی معرفی و تعهد کرد با خارج کردن آمریکا از پیمان‌های تجارت آزاد که به گفته وی مغایر با منافع ملی آمریکا است، مشاغل نابود شده را به کشورش بازگرداند. ترامپ­ با پیمان‌های تجارت آزاد آمریکا با مناطق مختلف به صراحت مخالفت و­ تاکید کرده است دولت‌های دموکرات پیشین آمریکا مسئول اصلی انتقال مشاغل بخش صنایع آمریکا به­ دیگر کشور‌ها از جمله مکزیک­ و چین هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار: 17 فروردین 1397 ، کدخبر: 2095643 ، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
مشکل اقتصاد جهانی بخشی از آن ناشی از تنش های به وجود آمده در منطقه خاورمیانه و در نتیجه آن نوسانات در بازار نفت اوپک است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین