پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۲۰۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با رقابت ۴۷۸ تیم از ایران و ۱۲ کشور دنیا ۱۶ تا ۱۸ فروردین ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

شعارسال: انسان‌ها همواره در طول زندگی خود به دنبال تغییر بودند و برای راحت‌تر زندگی کردن دست از تلاش برنداشتند بدین‌گونه که به داشته‌های خود قانع نیستند و هر ثانیه ایده تازه‌ای را در سرشان می‌پرورانند، این مسئله باعث شده تا دنیا در هر لحظه شگفتی‌ها و جذابیت‌های متنوعی را کشف کند و به خدمت خود گیرد.

گذشت آن زمان که برای یاد گرفتن یک مهارت ساده مثل تنظیم کانال‌های تلویزیون یا تزیین خوراک باید در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کردیم، حال تنها با یک کلیک می‌توان به انواع فیلم‌ها و عکس‌های آموزشی با صرف حداقل زمان دست پیدا کرد این پیشرفت روزافزون منجر شد تا علوم مختلف به تکاپو واداشته شوند و حتی با ترکیب یکدیگر رموز دیگری از عالم را کشف کنند. یکی از علومی که این روز‌های دانشجویان و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده، علم رباتیک یا هوش مصنوعی است و با این پیش بینی که رباتیک در آینده یکی از ۱۰ صنعت برتر خواهد بود و کاربرد محصولات آن درحال تسری به کاربرد‌های روزمره است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در اقدامی نوآورانه چندسالی است با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسابقات روبوکاپ را بین دانشجویان و دانش آموزان برگزار می‌کند.

درواقع ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسایل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد. هدف نهایی ربوکاپ تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به پیروزی دست یابد.

سیزده ای که همراه ربات‌ها به در شد

۱۶ فروردین ماه سیزدهمین دوره این رقابت در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شد و در این روز سری به محل برگزاری زدیم تا درجریان حال و هوای شرکت‌کنندگان و بازی‌ها قرار بگیریم.

تیم‌های دانشجویی و دانشآموزی آنقدر شوق و ذوق شرکت در این مسابقه را داشتند که از ایام عید به محل برگزاری آمده بودند و طبق گفته مرتضی موسی‌خانی رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران روز طبیعت یا همان سیزده به در معروف را همه در همان محوطه نمایشگاه بودند. در هر گوشه از سالن‌های مسابقات عده‌ای گرد هم آمده و گوشه‌ای از کار رباتشان را برعهده گرفته بودند، ربات‌های انسان‌نمای پرستار، فوتبالیست همه مشغول آماده سازی برای یک رقابت سخت و هوشمندانه بودند و حتی برخی از تیم‌ها آزمایشی با یکدیگر مسابقه می‌دادند.

دانش‌آموزانی که به ربات دست‌ساخته خود قانع نیستند

سالن مسابقات و لیگ‌های دانش آموزان از دانشجویان جدا بود و دانش آموزان رقابت و شور و هیجان خاص خود را داشتند، آن‌ها که با حمایت و تامین‌های مدارس خود پا به عرصه رباتیک گذاشته بودند انجام کار‌های کاربردی و ساخت ربات‌های ارائه دهنده خدمت برایشان جذابیت دیگری داشت، البته گاه در سالن‌های مسابقات دانشجویان، دانش‌آموزانی را می‌دیدیم که تیم و ربات خود را رها کرده بودند و به انجا آمده بودند و به ربات‌های بزرگتر و رقابتی سخت‌تر می‌اندیشیدند.

هرچند که در بین تیم‌های شرکت‌کننده، قهرمانان دوره‌های گذشته ربوکاپ با انگیزه‌ای دوچندان، رباتی پیشرفته و ایده‌ای تازه به چشم می‌خوردند، اما ورود دانش‌آموزان نوپا به این عرصه که سررشته‌ای از علوم دانشگاهی کامپیوتر، الکترونیک ندارند، می‌تواند پایه‌های مهارتی و علمی نوجوانان و جوانان ما را از ریشه قوی کند و اینگونه آینده کشور پربارتر از قبل رقم خورد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شرکت‌کنندگان، گفت وگویی کوتاه ترتیب دادیم که ضمن معرفی برخی ربات‌های مسابقات، در جریان حال و هوای سه روز برگزاری رقابت‌های سیزدهمین دوره ربوکاپ قرار گیرید، در ادامه کلیپ این مصاحبه را می‌بینید.


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 19فروردین1397 ، کدخبر: 676682: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
رباتیک به مدارس ایران راه باز کرده و توانسته جزیی در حال پیشرفت و از پایه های علمی ما میشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین