پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
ظریف در سالن فرودگاه داکار در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف این سفرش پرداخت و گفت که کشور سنگال از قدیم شریک تجاری ایران بوده و بسیاری از شرکت ها و صنایع ایرانی در این کشور مهم آفریقایی حضور فعال دارند.

شعارسال: ظریف در سالن فرودگاه داکار در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف این سفرش پرداخت و گفت که کشور سنگال از قدیم شریک تجاری ایران بوده و بسیاری از شرکت ها و صنایع ایرانی در این کشور مهم آفریقایی حضور فعال دارند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیئتی سیاسی و اقتصادی یکشنبه 19 فروردین ساعت 11 شب به وقت محلی بعد از حدود 9 ساعت و نیم پرواز بی وقفه وارد داکار، پایتخت سنگال شد. وی در بدو ورود و در حالی که صدیقی کابا، وزیر امور خارجه سنگال در کنار پله های هواپیما انتظار او را می کشید، مورد استقبال گرم وی قرار گرفت.

ظریف در سالن فرودگاه داکار در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف این سفرش پرداخت و گفت که کشور سنگال از قدیم شریک تجاری ایران بوده و بسیاری از شرکت ها و صنایع ایرانی در این کشور مهم آفریقایی حضور فعال دارند، از جمله شرکت ایران خودرو که در سنگال خودروی سواری تولید می کند و صنایع مواد غذایی ایران که حضور چشمگیر در بازار مواد غذایی این کشور دارند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد که در این سفر بتواند شاهد عقد قراردادهای اقتصادی و تجاری میان تجار و بازرگانان ایرانی با تجار سنگالی باشد و دو کشور بتوانند در سطح گسترش روابط گام های اساسی بردارند.

* سنگال، کشوری کوچک اما مهم در آفریقا

اگرچه سنگال کشور پهناوری نیست و موقعیتی راهبردی ویژه ای ندارد اما با این حال نقش برجسته ای در سیاست قاره آفریقا بازی می کند. سنگال از معدود کشورهای آفریقایی است که دهه های مدیدی است در آرامش و ثبات به سر می برد. این کشور در سال 1960 از استعمار فرانسه خارج شد و توانست بعد از قریب به سیصد سال استقلال خود را بازیابد. زبان رسمی آن فرانسوی است و نفوذ فرهنگ فرانسوی را می توان بر عامه مردم مشاهده کرد. طبیعتا این مساله باعث شده است تا مقصد بسیاری از کالاهای فرانسوی این کشور آفریقایی باشد.

آمار رسمی می گوید که 90 درصد جمعیت سنگال مسلمان اهل تسنن هستند. در حالی که برخی منابع محلی این رقم را فراتر می دانند. گفته می شود که 98 درصد جمعیت این کشور مسلمان است و مابقی مسیحی هستند. مردم سنگال تمایل به طایفه ای از صوفی ها دارند از این رو به ائمه اطهار شیعه بسیار علاقه مند هستند و آنها را بسیار ستایش می کنند. همچنین رهبران سرشاخه های طایفه های صوفی مردم سنگال از سادات منسوب به امیرالمومنین حضرت علی (ع) هستند.

شیعیان از جمله گروه های مسلمان موجود در سنگال هستند که دارای مدارس و مساجدی از آن خود هستند و ارتباط آنان با سایر مسلمانان و فرق اسلامی بسیار خوب است. آمار شیعیان سنگال بیش از دویست هزار نفر است که بیشتر آنان را شیعیان بومی تشکیل می دهند، تعداد شیعیان مهاجر لبنانی نیز بیش از چهل هزار نفر است.

ساختار حکومتی سنگال سکولاریسم است اما مردم این کشور تمایلات مذهبی دارند. از زمانی که سنگال از استعمار فرانسه در سال 1960 خارج شد تا کنون به طور دموکراتیک اداره می شود. با این حال اغلب سیستم های اداری این کشور هنوز هم به شیوه فرانسوی اداره می شوند. در سنگال رئیس جمهور قدرت زیادی دارد. رئیس جمهور بر اساس تغییری که در قانون اساسی سنگال در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد، هر پنج سال یک بار انتخاب می شود. پیش از آن دوره ریاست جمهوری هفت ساله بود. برای انتخاب رئیس جمهور انتخابات عمومی برگزار می شود و رای مردم رئیس جمهور را تعیین می کند. رئیس جمهور نیز مطابق با اختیارات خود نخست وزیر را انتخاب می کند و نخست وزیر وزیران را تعیین می کند. سنگال بیش از ۸۰ حزب دارد. مجلس این کشور ۱۵۰ کرسی دارد که نمایندگان ۹۰ کرسی آن با رای مستقیم مردم تعیین می شوند.

مردم سنگال به مهمان نوازی شهرت دارند و به خصوص با میهمانان خارجی با عطوفت و مهربانی برخورد می کنند. ۱۹۲ هزار کیلومتر مربع از این سرزمین را خشکی و ۴ هزار و ۱۹۰ کیلومتر مربع از آن را آب فرا گرفته است. طبق برآورد ژوئیه ۲۰۰۰، سنگال حدود ۹۹۸۷۴۹۴ نفر جمعیت دارد که ۴۵ درصد از آنها زیر ۱۴ سال و ۵۲ درصد بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند.

* اقتصاد سنگال

سنگال از لحاظ اقتصادی نیز یکی از کشورهای مهم آفریقایی محسوب می شود. برنامه اصلاحات اقتصادی این کشور سبب شده که تولید ناخالص داخلی آن با رشدی معادل ۵ درصد در سال ۱۹۹۹ به 8.4 میلیارد دلار برسد. ۹/۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی سنگال مربوط به بخش کشاورزی، ۳/۲۵ درصد مربوط به بخش صنعت و ۸/۵۶ درصد مربوط به بخش خدمات است. نرخ تورم سنگال در سال ۱۹۹۹ به 1.2 درصد و درآمد سرانه ملی آن با اندکی کاهش نسبت به سال ۱۹۹۸ به ۵۱۰ دلار رسید. بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در انتهای سال ۲۰۰۰ میلادی با پرداخت بخشی از یک کمک ۳۴ میلیارد دلاری به سنگال برای کاهش بدهی های خارجی این کشور موافقت کردند. با این حال سنگال بیش از ۳ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

سنگال سالانه نزدیک به 2.1 میلیارد کیلووات ساعت توان تولید انرژی الکتریکی دارد که تماماً توسط نیروگاه های حرارتی تأمین می شود. تولید فراورده های غذایی، محصولات نفتی، مصالح ساختمانی و منسوجات جزء مهمترین فعالیت های صنعتی سنگال است.

سنگال ۴ میلیون نفر نیروی کار دارد و نرخ بیکاری در این کشور به ۴۰ درصد می رسد. فسفات و سنگ آهن حجم زیادی از ذخایر معدنی سنگال را تشکیل می دهد و بخش قابل توجهی از صادرات سنگال به این کالاها اختصاص دارد.

فرانسه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، نیجریه، کامرون، ساحل عاج، الجزایر، آمریکا، چین، ژاپن و ایران عمده شرکای اقتصادی سنگال هستند.

محصولات ایرانی را در سنگال می توان به وضوح دید، به خصوص خودروهای ایرانی محصول ایران خودرو و مواد غذایی.

قرار است محمد جواد ظریف صبح روز دوشنبه 20 فروردین با مکی سال، رئیس جمهور، عبدول مباوی، نخست وزیر و مصطفی نیاس، رئیس پارلمان سنگال ملاقات رسمی داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیپلماسی ایرانی، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1397، کدخبر: 1975909، www.irdiplomacy.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
ایران در عرصه دیپلماسی با کشور های مختلف آفریقایی در سالیان مختلف نتیجه های خوبی را کسب کرده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین