پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۶۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۱
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبزوار وقوع بخش زیادی از حوادث کار در این شهرستان را به دلیل عدم آگاهی کارگران از نحوه انجام فعالیت دانست و گفت: طی سال گذشته 55 حادثه ناشی از کار در این شهرستان رخ داد که از این تعداد پنج حادثه منجر به فوت‌شده است.

شعار سال: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان در 12 تیرماه سال 1390 با ادغام وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و تعاون ایجادشده است.

یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای قوانین کار، تعاون و ساختار نظام جامع رفاه، تأمین اجتماعی سایر قوانین و مقررات ذی‌ربط است که تحقق این وظایف تأثیرگذاری بالایی در جامعه دارد.

عقیل مختاری، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبزوار در گفت‌وگوی تفصیلی به بررسی وضعیت این شهرستان در حوزه‌های روابط کار، پیشگیری از وقوع حوادث کار، پرداخت مقرری بیکاری و فعالیت شرکت‌های تعاونی می‌پردازد.

 قوانین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سبزوار چگونه اجرایی می‌شود؟

مختاری: اجرای قوانینی شامل کار، تعاون، بیمه بیکاری، رفاه و آیین‌نامه‌های حوزه حفاظت ایمنی بهداشت‌کار بر عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. هدف اصلی ما از اجرای قانون کار تنظیم روابط کار است و به دنبال هدف حفظ نیروی کار ازلحاظ ایمنی بهداشت‌کار و حقوق کارگر هستیم. در حوزه بازرسی کار سرکشی از کارگاه توسط بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبزوار انجام می‌شود و برای پیشگیری از بروز حوادث محیط‌های کاری، وضعیت استاندارد و ایمنی، حفاظت و بهداشت‌کار موردبررسی قرار می‌گیرد.

 مهم‌ترین برنامه‌های شما برای پیشگیری از حوادث کار در سبزوار چیست؟

مختاری: در سال گذشته یک هزار و 681 کارگاه توسط بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبزوار بازرسی‌شده است که اگر کارگاه‌هایی که در حوزه ایمنی، اجرای مقررات و قراردادها مشکلات داشتند، اخطارهای مورد نیاز داده شد. یکی از مهم‌ترین تعهدات ما آموزش کارگران، کارفرمایان و مسئولان ایمنی است که در سال گذشته برای هشت هزار و 512 نفر ساعت آموزش برگزارشده است.

مهم‌ترین دلیل وقوع حادثه ناشی از کار در سبزوار چیست؟

مختاری: بخش زیادی از حوادث کار در سبزوار به دلیل عدم آگاهی کارگران از نحو انجام فعالیت است و برگزاری کلاس‌های آموزشی نقش مهمی در کاهش حوادث ناشی از کار دارد. در سال گذشته 55 حادثه ناشی از کار در شهرستان سبزوار رخ داد که از این تعداد 5 حادثه منجر به فوت‌شده است. تعداد حوادث کار در سال گذشته نسبت به 95 حدود 3 درصد کاهش‌یافته است و به دلیل رونق احداث ساختمان در شهرستان سبزوار میزان حوادث ساختمانی در سال 96 نسبت به 95 افزایش داشته است.

 اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی چگونه اختلافات میان کارگر و کارفرما را رسیدگی می‌کند؟

مختاری: در حوزه دادرسی کار هیات تشخیص و حل اختلاف کار ایجاد شده است که شکایت‌های بین کارگر و کارفرما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مهم‌ترین دلیل اختلافات حقوق، دستمزد و مقررات حوزه کار است. بخش زیادی از این موضوعات در شهرستان سبزوار از سوی کارفرمایان رعایت نمی‌شود و کارگران برای بررسی اختلاف در اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی طرح دعوی یا دادخواست می‌کنند.

وضعیت سبزوار در حوزه اختلاف میان کارگر و کارفرما چگونه است؟

مختاری: اختلافات میان کارفرما و کارگر در دو سطح هیات تشخیص و حل اختلاف رسیدگی می‌شود و بر اساس آمار در سال گذشته 864 مورد شکایت در هیات تشخیص بررسی شد که از این تعداد 211 مورد پرونده در شهرستان سبزوار با سازش مختومه شده است. تمامی تلاش اعضای هیات تشخیص حل مشکلات کارگر و کارفرما به‌صورت سازشی است تا شرایط بازگشت دوباره کارگر به محیط اشتغال‌زایی فراهم شود. همچنین در هیات حل اختلاف 195 مورد پرونده رسیدگی شده که از این تعداد 16 پرونده منجر به سازش شده است. 28 رأی صادره در تجدیدنظر به دیوان عدالت اداری اعتراض شد که از این تعداد 24 مورد پرونده تائید رأی شد و چهار رأی دیگر برای بررسی مجدد به همان هیات یا هیات هم‌عرض ارسال‌شده است.

 چه کسانی از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند‌ می شوند؟

مختاری: طی سال گذشته 640 نفر در شهرستان سبزوار بیمه بیکاری دریافت کردند. مقرری بیمه بیکاری به کسانی داده می‌شود که خارج از میل و اراده از کار اخراج شدند و دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری آماده‌به‌کار هستند.

 مقرری‌بگیران بیمه بیکاری چگونه مجدداً به بازار کار بازمی‌گردند؟

مختاری: طبق قانون، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه مهمی بر عهده دارد که مقرری‌بگیران بیمه بیکاری برای بازار کار آماده فعالیت شوند و در این راستا طی سال گذشته برای 76 نفر از مقرری‌بگیران به‌صورت رایگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزارشده است. مقرری‌بگیران برای فعالیت در بازار کار از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شامل تعمیرات لوازم منزل، جوشکاری، درودگری، تعمیر خودرو، کامپیوتر و غیره بهره‌مند شدند. پس از ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای 15 نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در شهرستان سبزوار مجدداً به بازار کار بازگشتند. 69 نفر از مجموع مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به دلیل کشف اشتغال پنهان و عدم مراجعه برای بهره‌مندی از کلاس‌های فنی و حرفه‌ای قطع مقرری بیکاری شدند.

 چه تعداد از شرکت‌های تعاونی در سبزوار غیر فعال شده‌اند؟

مختاری: یکی از مهم‌ترین وظایف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای قانون تعاون و نظارت بر چگونگی اجرا است. طی سال گذشته 23 شرکت تعاونی در حوزه کشاورزی، صنعت و خدماتی در شهرستان سبزوار راه‌اندازی شد و بر اساس طرح اولیه شرکت‌ها برای 280 نفر اشتغال‌زایی پیش‌بینی‌شده است. در مجموع 968 شرکت تعاونی در شهرستان سبزوار وجود دارد که حدود 730 شرکت فعال است و برای ادامه فعالیت شرکت‌های تعاونی غیرفعال به اعضای هیات مدیره اخطار داده شد. طی سال گذشته با پیگیری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج شرکت غیرفعال مجدداً فعالیت خود را ادامه دادند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 24 فروردین 97، کدمطلب:۱۳۹۷۰۱۲۳۰۰۱۲۴۰ ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
بحث اموزش به کارگران باید توسط مراکز فنی حرفه ای سراسر کشور صورت بگیرد تا کارگرانی ماهر تربیت شوند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین