پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۶
صنایع دستی به عنوان اصیل‌ترین کالای ایرانی که این روزها دست خارجی‌ها نیز روی دست هنرمندان بلند شده است، نیازمند حمایت است تا بتواند علاوه بر ارزآوری و اشتغالزایی، هنر فاخر ایران و ایرانی را ماندگار کند.

شعارسال: سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، سالی که از ابتدای آن با چالش گرانی دلار مواجه شدیم و همین خود تلنگری برای جدی گرفتن عنوان حمایت از کالای ایرانی شد تا علاوه بر جلوگیری خروج ارز از کشور، بتوان قدرت تولید را نیز بالا برد.

واقعیت امر این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما بالاست و فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی حتی کالای چینی که کیفیت پایین‌تری نیز دارد، نهادینه شده و تغییر این رویکرد به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما باید بدانیم استفاده از کالاهای خارجی آثار و عوارض سوء در همه جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور می‌گذارد، اکنون زمان این است که در یک حرکت جهادی و مصلحت جویانه این گرایش را تغییر داده و منافع فردی را به منفعت جمعی مبدل کرده و جهاد اقتصادی را در استفاده از کالاهای ایرانی به کار گیریم.

اگر کمی تأمل کنیم کشور ما کشوری غنی به لحاظ اقلام و کالاهای مختلف است که برخی از کالاهای داخلی نیز منشعب از فرهنگ ماست که از جمله آنها می‌توان از صنایع‌دستی نام برد، کالاهای داخلی که تولید آن علاوه بر حفظ هویت ملی، موجب استفاده‌های درست در سطح زندگی می‌شود.

اما همین صنایع‌دستی نیز این روزها در تیررس کالاهای خارجی قرار گرفته و بازار آنها را کساد کرده است.

سفال و سرامیک شهر جهانی لالجین این روزها همسایه دیوار به دیوار سفال چینی شده است، هرچند با جهانی شدن لالجین قرار بود این شهر از کالاهای چینی برچیده شود، اما تاکنون این مسئله محقق نشده است.

لالجین که خود تولیدات فاخری از سفال و سرامیک دارد و با تولیدات انبوه و تولیدکنندگان هنرمند، صادرکننده سفال است، اما با تسخیر سفال و سرامیک چینی مواجه شده و همین امر برای بازار هنرمندان نگران‌کننده است.

اما نوروز امسال سخنان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص حمایت از صنایع‌دستی و برندسازی آن و لزوم جلوگیری از اقلام خارجی انها دلگرم‌کننده بود و موجب شد تا به آینده امسال امیدوارتر باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز بر حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد و گفت: طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی را که در سال 96 شروع کردیم در سال 97 ادامه خواهیم داد.

علی اصغر مونسان ادامه داد: در این طرح کمک می‌کنیم که در بخش صنایع دستی بازاریابی ایجاد شود تا فروش و صادرات افزایش یابد.

وی تصریح کرد: چین با تکنیک‌های مختلف قیمت تمام شده را پایین نگهداشته و ما نباید برای حفظ بازار تولید و قیمت یک بخش ویژه بازار را به باقی بخش ها تعمیم دهیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: چین در این بخش برای پایین نگهداشتن قیمت، قسمت های زیادی از تولید یک محصول را با ماشین انجام می دهد و در پایان کمی کار دست روی آن صورت می‌گیرد که بگوید کار دست است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: باید محصولاتی را با قیمت‌های متفاوت برای بخش‌های مختلف بازار داشته باشیم؛ اینها نکاتی است که باید در بحث تجاری‌سازی صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد.

این صحبت‌ها نشان می‌دهد مسئولان نیز به سیاست اقتصادی چین و سایر کشورهای خارجی در خصوص بازاریابی و ورود اقلام خارجی به کشور حساس هستند که این حساسیت امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

با وجود اینکه بارها استاندار همدان نیز در خصوص برچیده شدن فروشگاه‌های لالجین از سفال چینی تأکید کرده است، اما همچنان گویا سفال چینی میل رفتن از بازار لالجین را ندارد.

در نخستین شورای اداری سال جدید نیز استاندار همدان ضمن تأکید بر شعار سال 97 مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، جمع‌آوری سفال چینی از فروشگاه‌های لالجین را ضروری دانست و گفت: شهر جهانی سفال لالجین از افتخارات کشور است و نباید کالای چینی در لالجین فروخته شود.

اما رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان همدان نیز اخیراً اعلام کرده است طبق دستور استاندار در این زمینه ورود کرده، و با نظارت اداره بازرسی صنعت، معدن، تجارت برخورد لازم را با ورود سفال چینی به لالجین خواهند داشت.

حمیدرضا متین عنوان پایتخت گردشگری همدان در سال 2018 را به فال نیک گرفت و گفت: در اجلاس گردشگری 2018 یکی از مقاصد گردشگری لالجین شهر جهانی سفال است که وجود کالای چینی در ویترین فروشگاه‌ها، کالای تولیدی این شهر را زیر سوال می‌برد.

با وجود تأکیداتی که مقامات ارشد کشور و استان در خصوص استفاده از کالای داخلی و صنایع‌دستی تولید دست هنرمندان دارند، امید است نامگذاری و تأکیدات مقام معظم رهبری در سال جدید نیز باب خیری برای کاهش ورود صنایع‌دستی خارجی در جمع هنر دست هنرمندان باشد.

اگر همه ما بدانیم با حرکت به سمت استفاده از کالای خارجی اشتغال کاهش و بیکاری افزایش می‌یابد، حتماً در ورود این اقلام و خرید آنها تجدید نظر خواهد شد، هرچند به گفته بسیاری این اقلام به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و باید چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده شود.

ما باید باور کنیم، گردشگری اولویت اول اقتصادی نه تنها همدان بلکه کشور است و توجه و حمایت از صنایع‌دستی در رونق گردشگری نیز اثرگذار است، که این مسئله عزم ملی و مردمی را می‌طلبد.

امیدواریم سال 97 آغاز راهی باشد بر راهی که باید سال‌های قبل می‌پیمودیم اما غفلت شد، بنابراین باید همه به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری «یاعلی» بگوییم و با عزمی جدی و اراده‌ای قوی در این زمینه وارد شویم، زیرا نخستین گام در برچیده شدن کالاهای خارجی، مقابله با قاچاق و توجه و حمایت از کالای ایرانی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25فروردین1397، کدخبر: 13970125000171: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
چرا هیچ وقت ایرانی ها نتونستن از کالای خودشون حمایت کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین