پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
اگرچه عمر طولانی برای انسان ها ویژگی خاصی محسوب می شود اما حقیقت آن است در بسیاری از گونه های حیوانات صد ساله شدن امری طبیعی است.

شعار سال: در این خبر با ۱۰ مورد از کهنسال ترین حیواناتی که روی کره خاکی زندگی کرده اند آشنا می‌شوید.

۱- مرجان های شاخ گوزنی


آیا می دانید که مرجان های دریایی گیاه نیستند؟ آن ها در حقیقت تجمعی از موجودات بی مهره بسیار کوچکی به نام «پُلیپ» هستند و بر خلاف گیاهان که غذای خود را تولید می کنند، مرجان ها غذای خود را شکار می کنند. محققان تخمین می زنند مرجان های شاخ گوزنی ایالت فلوریدا و دریای کارائیب احتمالا بیش از پنج هزار سال قدمت دارند.

۲- نهنگ های سر گنده


شاید شناخت زیادی درباره این گونه از نهنگ ها وجود نداشته باشد اما دو نکته ی مهم در مورد آن ها وجود دارد. اول آنکه، بزرگ ترین دهان در میان تمامی حیوانات متعلق به نهنگ های سر گنده است، به طوری که دهان یک نهنگ بالغ یک سوم اندازه بدن او است. دوم آنکه، این نهنگ ها می توانند بیش از ۲۰۰ سال عمر کنند و در میان پستانداران دریایی بیشترین طول عمر را دارند.

۳- لاکپشت غول پیکر آلدابرا


لاکپشت غول پیکر آلدابرایی که «جاناتان» نام گرفته کهنسال ترین حیوان شناخته شده دنیا است که در سال ۱۸۳۲ و در یکی از جزایر غرب افریقا سر از تخم در آورد. او که حالا ۱۸۶ سال سن دارد، بینایی و حس بویایی خود را از دست داده اما به تنهایی زندگی نمی کند. او از سال ۱۹۹۱ در کنار لاکپشت غول پیکر دیگری زندگی کرده است. بعد از آنکه در جریان یک معاینه دامپزشکی معلوم شد یار جاناتان ماده نیست، رابطه ی این دو لاکپشت بارها موضوع خبرها قرار گرفت.

۴- صدف اقیانوسی


اگر دانشمندان «مینگ»، صدف اقیانوسی را در سن ۵۰۷ سالگی بر حسب تصادف از بین نبرده بودند احتمالا این صدف حالا هنوز کهنسال ترین حیوان دنیا بود. این صدف در سال ۱۴۹۹ متولد شده بود و نام او را از خاندان چینی ای که در آن عصر حکومت می کرد گرفته بودند. این صدف ایسلندی پیش از آنکه دانشمندان برای دیدن مرواریدهای درونش آن را باز کنند زنده بود!

۵- کوسه های گرینلند


راز عمر طولانی کوسه های گرینلند احتمالا در سرعت رشد بسیار کند آن ها نهفته است. این کوسه ها که سالی یک سانتیمتر به اندازه ی آن ها اضافه می شود، می توانند تا ۴۰۰ سال عمر کنند و یکی از کهنسال ترین مهره داران کره زمین هستند. البته این کوسه ها به طور متوسط ۲۷۲ سال عمر می کنند. به دلیل آنکه سرعت بالا رفتن سن در کوسه های گرینلند بسیار کند است، این حیوانات دست کم تا پیش از ۱۵۰ سالگی جفتگیری نمی کنند!

۶- کرم های لوله ای


وقتی صحبت از طول عمر باشد، تصور رایج آن است که حیوانات بزرگ تر عمر طولانی تری دارند. اما کرم های لوله ای که در کف خلیج مکزیک یافت شدند می توانند تا ۲۵۰ سال عمر کنند. این کرم ها تمام نیازهای تغذیه ای خود را از باکتری ها تأمین می کنند.

۷- مرغ دریایی لیسن


در سال ۱۹۶۵، زیست شناسی به نام چندلر رابینز، یک مرغ دریایی لیسن به نام «ویزدِم» را در اقیانوس آرام شمالی به منظور تحقیق نشانه گذاری کرد. رابینز در سال ۲۰۱۷ و در سن ۹۸ سالگی از دنیا رفت، اما ویزدم ۶۷ ساله هنوز زنده است. این پرنده که کهنسال ترین پرنده شناخته شده دنیا است کماکان تخم می گذارد. ویزدم ۳۰ تا ۳۵ فرزند دارد.

۸- تواتاراها


اگرچه اندازه ی تواتاراها تنها در حدود ۷۵ سانتیمتر است، اما عمر طولانی ای دارند. این خزندگان که ظاهری شبیه به بزمجه دارند به گونه ای تعلق دارند که از یادگاران دایناسورها هستند. این حیوانات در خطر انقراض قرار دارند و تواتاراهای باقیمانده در نیوزلند زندگی می کنند. در موزه ساوثلند نیوزلند تواتارایی به نام «هِنری» زندگی می کند که شهرتی جهانی دارد. هنری در سن ۱۱۰ سالگی برای اولین پدر شد!

۹- توتیاهای سرخ دریایی


زمانی تصور می شد توتیاهای سرخ دریایی که بزرگترین نوع در میان توتیاهای دریایی هستند، تنها هفت تا ۱۰ سال عمر می کنند. با این حال، پژوهش های اخیر نشان داده است این ساکنان اقیانوس آرام، بسته به محل زندگی شان می توانند تا ۱۰ برابر زمانی که تصور می شد زندگی کنند. توتیاهای سرخ دریایی که در جنوب کالیفرنیا وجود دارند در حدود ۵۰ سال عمر می کنند اما توتیاهای یافت شده در کانادا می توانند تا ۱۰۰ سال یا بیشتر زندگی کنند. بعضی توتیاهای بریتیش کلمبیا هم نزدیک به ۲۰۰ سال عمر می کنند.

۱۰- عروس های دریایی


عروس های دریایی جاودانه ی گونه توریتوپسیس دورنی تنها پنج میلیمتر طول دارند اما به جای مرگ، سلول های بالغ آن ها به سلول های جوان تر تغییر می یابد و دوباره تبدیل به یک «پلیپ» می شوند. البته مرگ به طور کامل قابل جلوگیری نیست و ممکن است این عروس های دریایی توسط شکارچیان یا بر اثر یک بیماری، به ویژه زمانی که هنوز یک پلیپ هستند، از بین روند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 26 فروردین 97، کد مطلب: 6500307: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
خیلی جالب بود ؛ جالب تر این که این همه مدت تونستند روی زمین زندگی کنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین