پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۹۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
یکی از ویژگی‌های شاخص و تفاوت‌های اصلی تلگرام با دیگر پیام‌رسان‌ها این بوده که تلگرام همواره جسارت زیادی برای آزمایش و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به اپلیکیشن خود دارد و از این حیث در مقایسه با رقبای خود عملکرد بهتر و پویاتری داشته است. با این اینکه همین الان هم تلگرام ویژگی‌های متنوع بسیار بیشتری در مقایسه با رقبایش دارد اما این شرکت روسی این‌بار سراغ پروژه‌ای جدید رفته که نشان می‌دهد این پیام بی‌دلیل تا این حد محبوب و قدرتمند نشده است: «تلگرام ایکس».

شعار سال: یکی از ویژگی‌های شاخص و تفاوت‌های اصلی تلگرام با دیگر پیام‌رسان‌ها این بوده که تلگرام همواره جسارت زیادی برای آزمایش و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به اپلیکیشن خود دارد و از این حیث در مقایسه با رقبای خود عملکرد بهتر و پویاتری داشته است. با این اینکه همین الان هم تلگرام ویژگی‌های متنوع بسیار بیشتری در مقایسه با رقبایش دارد اما این شرکت روسی این‌بار سراغ پروژه‌ای جدید رفته که نشان می‌دهد این پیام بی‌دلیل تا این حد محبوب و قدرتمند نشده است: «تلگرام ایکس».

تلگرام ایکس یک اپلیکیشن رسمی متعلق به شرکت تلگرام است که البته از اپلیکیشن اصلی تلگرام که کاربران روزانه از آن استفاده می‌کنند جدا عمل می‌کند. آنچه که تلگرام ایکس را تا این حد منحصربه‌فرد می‌کند، اجرای آزمایشی ویژگی‌های جدیدی است که در این برنامه انجام می‌شود. تلگرام ایکس در ابتدا با نام «چالگرام» در سال ۲۰۱۶ شناخته می‌شد. این اپلیکیشن که نسخه غیررسمی و کلاینت تلگرام محسوب می‌شد، توانست در رقابت‌های Telegram Android Challenge به مقام اول برسد. در حال حاضر تلگرام ایکس برای کاربران اندروید و آی‌اواس قابل دانلود و اجرا است. در وبسایت رسمی تلگرام درباره این اپلیکیشن آمده: «هدف تلگرام ایکس بهبود و پیشرفت تلگرام و دست یافتن به امکانات کاربردی جدید با سرعت، سهولت و کیفیت بیشتر است. اپلیکیشن تلگرام ایکس که برای اندروید و آی‌اواس قابل استفاده است، قرار نیست جایگزین اپلیکیشن فعلی تلگرام شود و در اصل وظیفه این اپلیکیشن جدید ما افزایش سرعت توسعه تلگرام از طریق ایجاد بستری برای آزمایش رویکردها و تکنولوژی‌های جدید است

تلگرام در مقابل تلگرام ایکس

ابتدا بهتر است بدانید که بخش قابل توجهی از ویژگی‌ها در هردو اپلیکیشن به صورت مشترک وجود دارند. از آنجایی که رابط کاربری به‌طور کلی در هردو اپلیکیشن مشابه است، بنابراین انتظار نمی‌رود کاربران در استفاده از تلگرام ایکس دچار سردرگمی شوند. ضمنا با مشاهداتی که داشته‌ایم می‌توانیم بگوییم که محبوب‌ترین و جالب‌ترین ویژگی‌هایی که در حال حاضر در تلگرام ایکس وجود دارند، به‌زودی در تلگرام اصلی نیز قابل استفاده خواهند بود. ویژگی «حالت شب اتوماتیک» یکی از همین ویژگی‌ها است. اولین چیزی که در تلگرام ایکس توجه شما را جلب می‌کند، رابط جدید در بخش چت است. البته ویژگی‌های متعددی در تلگرام ایکس وجود دارند که خودتان کم‌کم متوجه آنها می‌شوید با این حال در این گزارش قصد داریم به برخی از آنها اشاره داشته باشیم.

حالت چت بدون حباب: در تلگرام ایکس، کاربر قادر است حبابی را که متن پیام‌ها درون آنها نشان داده می‌شود حذف کند و صفحه چت خود را ساده‌تر از قبل نشان دهد. البته این را هم بگوییم که این کار خیلی جالب به‌نظر نمی‌رسد و ظاهر قشنگی ندارد.

حالت شب اتوماتیک: حالت تاریک یا همان Dark Mode که در تلگرام قابل استفاده است، در تلگرام ایکس با نام Night Mode یا همان حالت شب شناخته می‌شود. جالب اینکه حالت شب در تلگرام ایکس با ورود کاربر به مکان‌های تاریک می‌تواند به‌صورت اتوماتیک فعال شود. ضمنا کاربر می‌تواند مقدار تاریکی فضای برنامه را به مقدار دلخواه خود تنظیم کند.

موزیک پلیر ارتقایافته: خوشبختانه در تلگرام ایکس شاهد این هستیم که موزیک پلیر برنامه با رنگ محیط اپلیکیشن همخوانی دارد. برای مثال زمانی که برنامه در حالت شب قرار داشت، موزیک پلیر هم به رنگ مشکی و مشابه تم اصلی برنامه درآمده بود. ضمنا کاور هر موزیک هم به طرز زیبایی نصف صفحه نمایش را می‌پوشاند و ضمنا روی موزیک‌هایی که هنوز درون تلگرام دانلود نکرده‌اید یک آیکون کوچک کلاد دیده می‌شود.

کاهش‌دهنده مصرف دیتا (Data Saver): پس از ورد به بخش Data and Storage شما با گزینه Data Saver مواجه می‌شوید که در تلگرام ایکس قابل استفاده است. این ویژگی قادر است زمانی که در حالت استفاده از اینترنت دیتا یا رومینگ هستید، مقدار قابل‌توجهی از مصرف دیتای شما در تلگرام را کاهش دهد و به‌عنوان یک محدود کننده مصرف دیتا عمل کند.

استیکرها: لیست استیکرها در برنامه تلگرام اصلی هم وجود دارند البته در گذشته کاربر تنها قادر بود به استیکرهای نصب شده دسترسی داشته باشد اما در تلگرام ایکس کاربر قادر بود به لیست استیکرهای نصب شده، استیکرهای محبوب بین کاربران و... دسترسی داشته باشد. البته این ویژگی در حال حاضر به برنامه تلگرام اصلی هم اضافه شده است.

تم‌ها: آنچه در حین استفاده از تلگرام ایکس متوجه شدیم، این بود که تلگرام ایکس برخلاف تلگرام اصلی از تم‌های ساخته شده از سوی کاربران پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال زمانی که یک تم را از بخش Telegram Theme دانلود می‌کنید، تلگرام ایکس آن را به‌صورت Text Editor اجرا می‌کند این در حالی است که اپلیکیشن تلگرام پس از انتخاب این تم‌ها از کاربر می‌پرسد که آیا مایل است این تم را روی برنامه اجرایی کند. این تم‌ها بسیار دوست داشتنی هستند مخصوصا اینکه کاربر می‌تواند تم مورد علاقه خود را طراحی کند.

پرسش مهم

آیا تلگرام ایکس در صورت فیلترینگ احتمالی تلگرام آن را دور خواهد زد؟ تلگرام ایکس با هدف انطباق بیشتر با شبکه در حال توسعه جدید تلگرام ایجاد و توسعه داده شده و هیچ بعید نیست پس از راه‌اندازی آن شبکه (که قرار است ارز مجازی تلگرام روی آن قابل تبادل باشد) شاهد این باشیم که تلگرام ایکس جایگزین اپلیکیشن فعلی تلگرام شود. یکی از قابلیت‌هایی که در مورد آن شبکه تبلیغ می‌شود غیر قابل فیلتر بودن آن است اما اولا هنوز براساس برنامه اعلامی تلگرام با آن شبکه احتمالا یک‌سالی فاصله داریم و هیچ نشانه و شاهدی هم نداریم که نشان دهد تلگرام ایکس قابلیت دورزدن فیلترینگ را دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 28 فروردین 97، کدمطلب:۳۳۷۶۹۴۱، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین