پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۱۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
درحالی‌که تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده و از سوی وزارت بهداشت به‌صورت رسمی اعلام نشده است، برخی مطب‌ها و کلینیک‌ها، دست به تغییر نرخ ویزیت‌ها زده‌اند و قیمت‌ها را نسبت به سال گذشته 15تا 20هزارتومان افزایش داده‌اند.

شعار سال: درحالی‌که تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده و از سوی وزارت بهداشت به‌صورت رسمی اعلام نشده است، برخی مطب‌ها و کلینیک‌ها، دست به تغییر نرخ ویزیت‌ها زده‌اند و قیمت‌ها را نسبت به سال گذشته 15تا 20هزارتومان افزایش داده‌اند. این خبرها در حالی است که نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این اقدام را خلاف قانون می‌داند و به همشهری می‌گوید: طبق قانون باید قبل از آغاز سال جدید تعرفه‌ها در شورای‌عالی بیمه بررسی شوند و قبل از تصویب بودجه، تکلیف تعرفه‌های پزشکی مشخص شود به همین سبب تأکید داریم که هیأت دولت تا قبل از پایان فروردین‌ماه بهتر است هر چه زودتر تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 97را مشخص کند چرا که بی‌تدبیری در عدم‌اعلام تعرفه‌های پزشکی سبب افزایش دریافتی‌های غیرمتعارف و کاهش ارائه خدمات درمانی می‌شود.

دکتر علیرضا اولیایی منش دبیر و رئیس دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت هم دراین باره چنین توضیح می‌دهد: شورای‌عالی بیمه هیچ تعللی درتصویب تعرفه‌های پزشکی 97نداشته است. این شورا در جلسه 30آبان 96تصمیم گرفت که رشد تعرفه‌های پزشکی سال 97، مطابق با رشد تورم اعلام شده سازمان برنامه و بودجه باشد و در نامه‌ای در تاریخ 5آذر این موضوع را به این سازمان اعلام کرد. براساس قانون، پیشنهاد تعرفه‌های پزشکی باید ابتدا در شورای‌عالی بیمه تصویب و پس از ارائه به سازمان برنامه و بودجه و تأیید این سازمان، به هیأت دولت ارسال شود، اما متأسفانه رسیدگی به نامه شورای‌عالی بیمه، با تأخیر چندماهه روبه‌رو شده است. در دی‌ماه نیز شورای‌عالی بیمه تأکید کرد که مصوبه قبلی باید اجرایی و به هیأت دولت ارسال شود و وزیر بهداشت نیز در چندین مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه، درخواست تسریع در بررسی پیشنهاد شورای‌عالی بیمه و تصویب آن را در هیأت دولت داشت، اما این اقدام تا روز‌های پایانی سال 96انجام نشده بود و پیگیری‌های دبیرخانه شورای‌عالی بیمه، به جایی نرسید. به همین سبب امیدواریم در اوایل امسال، تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 97در بخش خصوصی، دولتی، خیریه و عمومی غیردولتی مشخص شود و هیأت دولت آن را اعلام کند تا مراکز ارائه خدمات از سردرگمی نجات پیدا کنند و خدمات خود را براساس تعرفه 97ارائه دهند.

اولیایی منش گفت: با توجه به تورم موجود و رشد هزینه‌ها و قیمت ارز، باید برای هزینه‌های مراکز درمانی، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا هزینه‌ها جبران شود. بدون شک در تصویب تعرفه‌های پزشکی امسال، حتی روز هم مهم است، چون تصویب و ابلاغ تعرفه‌ها هر قدر که با تأخیر انجام شود، به مراکز درمانی آسیب خواهد رساند.

کمیسیون تلفیق مجلس مخالف افزایش تعرفه‌ها

درحالی‌که شورای‌عالی بیمه به‌عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری درخصوص تعرفه‌های پزشکی افزایش تعرفه را به اندازه تورم مصوب کرده است اما در واپسین روزهای سال گذشته کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد که تعرفه‌ها در سال آینده افزایش نخواهد داشت؛ این درحالی است که طی چند سال اخیر، نرخ تورم مهم‌ترین معیار تعیین نرخ افزایش تعرفه‌ها بوده است. برای تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی هرساله متولیان نظام سلامت ازجمله وزارت بهداشت و درمان، وزارت رفاه، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی نظرات کارشناسانه خود را درخصوص میزان رشد تعرفه‌ها برای سال جدید به شورای‌عالی بیمه ارائه می‌کنند تا پس از بررسی و تصویب به هیأت دولت رفته و به تأیید و تصویب نهایی برسد. اولیایی منش در این‌باره توضیح داده و می‌گوید: اگرچه درجلسه 30آبان‌ماه مقرر شد که نرخ تورم مهم‌ترین معیار تعیین تعرفه‌های سلامت باشد اما در لایحه بودجه97 یک بند درخصوص عدم‌افزایش تعرفه‌ها تصویب شد که البته این موضوع تنها شامل بخش پزشکی نیست و به همه بخش‌ها اختصاص دارد. اما واقعیت این است که افزایش تعرفه خدمات پزشکی باید متناسب با تورم باشد. چرا که هیچ تولید ومحصولی به لحاظ قیمت ثابت نیست، به همین سبب تعرفه خدمات پزشکی نیز نمی‌تواند ثابت باشد.

محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید براینکه افزایش تعرفه‌ها امری اجتناب‌ناپذیراست، می‌گوید: این میزان افزایش باید کمتر از نرخ تورم باشد تا موجب افزایش پرداخت از جیب مردم نشود. اینکه افزایش تعرفه‌ها اصلا صورت نگیرد، امکانپذیر نیست، چرا که بنگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی یک نوع بنگاه اقتصادی هستند که باید سازوکارهای اقتصادی آنها درنظر گرفته شود، ولی حتما باید مراقبت شود که پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.

تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 97تا پایان فروردین‌ماه

محمد حسین قربانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی: در سال‌های گذشته نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی و شورای‌عالی بیمه با تأخیر اعلام می‌شد اما این نهادها امسال متعهد شدند تا این موضوع مانند سال‌های گذشته نباشد چرا که موجب بی‌نظمی در شبکه بهداشت و درمان می‌شود. مسئولان نظام پزشکی و شورای‌عالی بیمه متعهد شدند تا پایان فروردین‌ماه سال‌جاری، نسبت به تعیین نرخ تعرفه‌های پزشکی متناسب با افزایش تورم اقدام کنند. اگر طبق قانون تعرفه‌های پزشکی، قبل از شروع سال اعلام شود، وضعیت بیمه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و مطب‌ها مشخص می‌شود و پزشکان خودسرانه تعرفه‌ها را افزایش نمی‌دهند. درخواست ما از شورای‌عالی بیمه و سازمان نظام پزشکی این بوده است که هر چه سریع‌تر تعرفه‌های پزشکی تعیین تکلیف شوند تا بیمه‌های درمانی بلاتکلیف نباشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 20 فروردین 97، کدمطلب:11433، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین