پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
سال 97 با گراني و تورم آغاز شد و با همين دست‌فرمان ادامه پيدا کرد و به نظر بقيه راه را هم بر همين مدار پيش خواهد رفت. گراني همه چيز؛ از قيمت ارز و مواد اوليه گرفته تا انواع خدمات.

شعار سال: در جديدترين پيشنهاد، معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي از لزوم افزايش تعرفه‌هاي پزشکي در نيمه دوم سال سخن گفته است. همه اينها در شرايطي است که ميزان حقوق دريافتي همه حقوق‌بگيران، حتي آنها که با حداقل حقوق دريافتي اداره کار چرخ روزگارشان به‌سختي مي‌چرخد، همچنان ثابت بوده و تغييري نکرده است. معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي با اشاره به پيشنهاد بازنگري در تعرفه‌هاي پزشکي با توجه به افزايش هزينه‌ها گفت: «پيشنهاد سازمان نظام پزشکي براي جبران بخشي از هزينه‌هاي فني و تجهيزاتي حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم ۹۷، در شوراي عالي بيمه تصويب شده است و قرار است سازمان برنامه‌‌و‌بودجه آن را بررسي کند». اين يعني افزايش همه هزينه‌هاي پزشکي براي دومين‌بار در کمتر از يك سال.
دليل پيشنهاد افزايش دوباره قيمت‌ها نارضايتي پزشکان از قيمت ويزيت‌هاست. ويزيت‌هايي كه طبق روال هميشگي و قانوني، سالي يك بار از سوي دولت تعيين مي‌شود و براي يک سال هم تعيين‌تکليف مي‌شوند. اما آنها اين قيمت‌ها را قبول ندارند و مي‌گويند کم است، واقعي نيست و با نرخ تورم جور درنمي‌آيد. از سوي ديگر، بيماران با هر درصد از رشد تعرفه پزشكي، دلشان به لرزه مي‌افتد و نگران ادامه روند درمانشان مي‌شوند.
محمد جهانگيري از پيشنهاد سازمان نظام پزشكي درخصوص «افزايش تعرفه‌هاي پزشکي در نيمه دوم 97» سخن گفت كه ارديبهشت سال جاري تعرفه پزشكان رشدی پنج‌درصدي داشت و دولت با توجه به سياست‌هاي خود، تصميم گرفت سبد تعرفه‌هاي پزشکي را پنج درصد افزايش دهد. اين افزايش پنج‌درصدي براي بخش دولتي و خصوصي به صورت يکسان بود. بر اين اساس، ويزيت پزشک عمومي ۲۴هزارو ۵۰۰ تومان، ويزيت متخصص ۳۸هزارو ۴۰۰ تومان و ويزيت فوق‌تخصص ۴۷هزارو ۹۰۰ تومان در بخش خصوصي و در بخش دولتي ويزيت پزشک عمومي ۱۱هزارو ۸۰۰ تومان، ويزيت پزشک متخصص ۱۴هزارو ۸۰۰ تومان و ويزيت فوق‌تخصص ۱۷هزارو ۸۰۰ تومان است.
معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي با تشريح پيشنهاد اين سازمان براي جبران هزينه‌هاي فني و تجهيزاتي حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم سال ۹۷، با اشاره به پيشنهاد بازنگري در تعرفه‌هاي پزشکي با توجه به افزايش هزينه‌ها گفت: بايد توجه کرد که سازمان نظام پزشکي هنوز پيشنهادي براي تعرفه‌هاي سال ۹۸ ارائه نداده است. البته با توجه به شرايطي که در حال حاضر در کشور ايجاد شده و ايجاد تورم دو‌رقمي در حوزه‌هاي مختلف، امروز تمام مؤسسات‌ درماني‌مان براي تأمين هزينه‌هايشان دچار مشکل شده‌اند، به‌خصوص در حوزه مخارج پرسنلي؛ چراکه هزينه‌هاي جاري‌شان افزايش يافته و از طرفي مطالباتي هم دارند. همچنين خريدهايشان را نيز بايد به صورت نقد انجام دهند. جهانگيري در حالي اين سخنان را مطرح كرد كه ماه گذشته هيئت‌رئيسه مجمع عمومي سازمان نظام پزشکي در نامه‌اي به رياست کل نظام پزشکي پيشنهاد افزايش 15درصدي تعرفه‌هاي پزشكي در سال 98 را مطرح كرد. هيئت‌رئيسه مجمع عمومي سازمان نظام پزشکي در نامه‌اي خطاب به ايرج فاضل، رياست کل نظام پزشکي، خواستار بيان نقطه‌نظرات خود با توجه به شرايط بحران اقتصادي و مشکلات موجود در فرايند تأمين سلامت مردم و مشکلات جامعه پزشکي شد که در اين راستا پيشنهاد افزايش 15درصدي تعرفه‌هاي سلامت را نسبت به سال 97 ارائه کرد.

جبران بخشي از هزينه‌ها در شش ماهه دوم ۹۷
معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي تأکيد کرد: بنابراين ميزان تورم هم بالا رفته است و متناسب با اين افزايش، بايد در حوزه پزشکي هم به فکر چاره بود. در حال حاضر مي‌بينيم که اقشار مختلف هزينه‌هايشان را تقريبا به‌روز کرده‌اند. حتي بخش‌هايي مانند هواپيمايي، حمل‌ونقل، خوراک و... همه هزينه‌هايشان را به‌روز کرده‌اند؛ تنها جايي که هزينه‌هايش به‌روز نشده و هنوز هم ارائه خدمت مي‌کند، حوزه سلامت است. خوشبختانه همکاران‌مان در حوزه سلامت همچنان خدمات‌شان را ارائه مي‌دهند؛ زيرا اعتقاد دارند بايد خدمات سلامت را به مردم ارائه داد.
جهانگيري افزود: البته از طرفي هزينه‌هايشان دچار مشکل شده و بايد براي اين موضوع چاره‌انديشي شود. بر همين اساس، ما درخواستي را براي جبران اين هزينه‌ها به شوراي عالي بيمه ارائه داده‌ايم تا براي جبران هزينه‌هاي حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم سال ۹۷ تدابيري اتخاذ شود؛ بنابراين هنوز براي سال ۹۸ هيچ موضوعي مطرح نشده و بايد بر اساس قانون بررسي‌هاي لازم انجام و پیشنهاد‌ها داده شود. وي تأکيد کرد: کليت پيشنهاد‌های ما براي جبران هزينه‌هاي حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم سال ۹۷، درباره جبران بخشي از هزينه‌هاي فني و تجهيزاتي بوده است. در عين حال، بررسي‌هاي لازم را براي سال ۹۸ در سازمان نظام پزشکي و دبيرخانه شوراي‌ عالي بيمه انجام مي‌دهيم تا در زمان مقرر مطرح کنيم. جهانگيري با بيان اينکه پيشنهاد سازمان نظام پزشکي براي جبران بخشي از هزينه‌هاي فني و تجهيزاتي حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم ۹۷، در شوراي عالي بيمه تصويب شده است، گفت: قرار است سازمان برنامه‌و‌بودجه آن را بررسي کند. اعضاي سازمان برنامه‌و‌بودجه، در شوراي عالي بيمه اين موضوع را تأييد کردند، اما قرار است سازمان برنامه‌وبودجه اين پيشنهاد را به هيئت ‌دولت ارائه دهد تا مصوبه هيئت‌ دولت را داشته باشد. در حال حاضر منتظر جواب هيئت دولت هستيم. فقط خواهش‌مان اين است که اين اقدام به‌گونه‌اي انجام شود که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد. بنابراين اين اقدام را به‌موقع انجام دهند تا مشکلي ايجاد نشود. به گفته جهانگيري، هزينه‌هاي مراکز درماني خصوصي، جاري و به‌روز شده است. از طرفي هزينه‌هاي پرسنل هم وجود دارد و بر همين اساس مديريت مراکز، اعم از بيمارستان‌ها، پاراکلينيک‌ها، کلينيک‌ها، درمانگاه‌ها و حتي مطب‌ها دچار مشکل شده است. از سوی دیگر پرداخت‌هاي بيمه‌ها نیز با تأخير انجام مي‌شود و برخي بيمه‌ها هنوز پرداخت‌های سال گذشته را هم تسويه نکرده‌اند. البته ميزان تأخيرها متفاوت است، اما بيشترين تأخير براي بيمارستان‌ها است؛ به‌ويژه در مراکز بزرگ‌مان که هزينه‌هايشان بالا است، بيشترين تأخير را در حوزه بيمارستاني داريم که بيش از يک سال تأخير در پرداخت مطالبات‌شان وجود دارد. پزشكان در ميزگردها، گزارش‌ها و مصاحبه‌هاي تلويزيوني حرف‌هايشان را مي‌زنند و مردم در فضاي مجازي و هرکجا محلي براي نظردهي داشته باشد، از گلايه‌هايشان مي‌نويسند. با اعلام پيشنهاد افزايش تعرفه‌هاي پزشکي در نيمه دوم 97، برخي کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي به اين خبر و پيشنهاد واکنش نشان دادند و به آن اعتراض کردند. اين توييت يکي از كاربران توييتر است که روز گذشته در‌همين‌باره نوشته شد: «در حالي که مردم هر روز فقيرتر ميشن و حتي همين حالا هم توان پرداخت ويزيت پزشک تخصصي رو ندارن، پزشکان گرامي مي‌خوان تعرفه‌هاي پزشکي را در نيمه دوم سال بالا ببرن

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 6 آبان 97، شماره: 3279


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین