پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۳۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۸
سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خرید و ورود دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک در سیستم واکسیناسیون کشوری و نیز فراخوان مناقصه احداث هفت هزار تخت بیمارستانی غیر دولتی در هفته آینده خبر داد.

شعارسال: ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای این دو واکسن تصویب نهایی شده است و انستیتو پاستور ایران متولی تهیه و عرضه این واکسن در نظام شبکه بهداشتی کشور شده است.

وی افزود: حدود 48 درصد از اسهال های دوران نوزادی و خردسالی با تزریق واکسن روتاویروس از بین می رود و پیشگیری می شود و تزریق واکسن پنوموکوک نیز از بخش زیادی از بیماری های ریوی و تنفسی خردسالان و کودکان پیشگیری می کند.

حریرچی همچنین از لزوم افزایش تعداد تخت های بیمارستانی کشور به 230 هزار و 575 تخت تا سال 1404 بر اساس نقشه راه درمان کشور خبر داد و گفت: برای رسیدن به این هدف تعداد تخت های بیمارستانی کشور باید حدود دو برابر شود و به شاخص حداقل 2.62 تخت به ازای هزار نفر برسیم.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: 42 هزار و 473 تخت بیمارستانی در بخش دولتی در حال ساخت است و ساخت 29 هزار و 700 تخت دیگر نیز در هشت ماه آینده شروع می شود.

وی گفت: برای رسیدن به هدف تعیین شده باید 25 هزار و 838 تخت بیمارستانی نیز در بخش غیر دولتی در حال ساخت است و در هشت ماه آینده باید 13 هزار و 100 تخت دیگر به آن اضافه شود به همین منظور هفته آینده فراخوان و دعوت وزارت بهداشت برای شرکت در مناقصه ساخت هفت هزار تخت بیمارستانی در بخش عمومی غیر دولتی که با تعرفه بین دولتی و خصوصی کار خواهند کرد, منتشر می شود.

وی گفت: این بیمارستانها مراکز 300 تا 400 تخته خواهند بود که در شهرهایی مثل بندرعباس, زاهدان, ساری, گرگان, کرمانشاه, اردبیل, اراک و برخی مناطق تهران مثل منطقه پنج, 9, 15 و 11 و منطقه 11 شیراز و منطقه هشت و 14 اصفهان ساخته می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: راه اندازی این بیمارستان ها زمان بر است و مالکان این بیمارستان تا 10 سال مکلف می شوند با تعرفه پزشکی عمومی غیر دولتی به مردم خدمت رسانی کنند. از همه شرکت ها و نهادهای عمومی و بخش خصوصی که توانایی ساخت و اداره بیمارستان دارند برای شرکت در این مناقصه و فراخوان دعوت می کنیم.

حریرچی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به میزان بالای لوازم آرایشی قاچاق در کشور اشاره کرد و گفت: طبق برآوردهای وزارت بهداشت هر ایرانی سالانه حدود 2.2 درصد درآمد خود برای خدمات آرایشی و بهداشتی هزینه می کند، این میزان در روستا و شهر متفاوت است و بین 2.1 درصد تا 2.7 درصد متغیر است.

وی اضافه کرد: به طور متوسط هر ایرانی سالانه 100 هزار تومان و در شهرها به طور متوسط 140 هزار تومان برای آرایش و پیرایش هزینه می کنند. سهم فرهنگ و تفریح در هزینه های خانوار نیز حدود دو درصد و سهم کل هزینه های بهداشتی و درمانی از کل هزینه ها خانوارهای ایرانی حدود 6 درصد است.

*بیش از 50 درصد لوازم آرایشی در ایران تقلبی است

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: حدود 63درصد لوازم آرایشی در کشور قاچاق است و از این میزان حدود 90 درصد تقلبی است، بنابراین بیش از 50 درصد کل بازار لوازم آرایشی کشور لوازم تقلبی و مضر برای سلامت است. لوازمی که تشخیص تقلبی بودن آن برای مردم عادی مشکل است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت داروخانه های زنجیره ای گفت: دیدگاه های مختلفی درباره فعالیت داروخانه ها وجود دارد، برخی داروخانه های مجتمعی، گروهی و زنجیره ای را مثبت می دانند و برخی منفی. بر اساس قوانین کشور هر داروساز فقط می تواند یک بار مجوز داروخانه بگیرد اما در برخی کشورها این تجربه وجود دارد که داروخانه های گروهی که تعدادی سهامدار دارند، موفق عمل کرده اند.

حریرچی اضافه کرد: این مسائل در وزارت بهداشت در حال بررسی است و تدوین آیین نامه جدید داروخانه ها شروع شده است. دیدگاه کلی در تدوین آیین نامه جدید این است که دسترسی مردم به دارو بیشتر شود، هم اکنون حدود دو هزار داروساز در نوبت اخذ مجوز داروخانه هستند و تلاش می شود به این افراد پاسخ داده شود و فاصله داروخانه ها کمتر شود و بعد از تصویب آیین نامه جدید داروخانه ها جزئیات آن اعلام می شود.

**پرداخت 5 هزار میلیارد تومان از بدهی تأمین اجتماعی در هفته آینده

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بدهی سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت گفت: بدهی سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت بسیار سنگین است اما قرار است در چند روز آینده تا هفته آینده حدود 5 هزار میلیارد تومانی که برای جبران این بدهی در اختیار این سازمان قرار گرفته به وزارت بهداشت پرداخت شود و امیدواریم این قول در چند روز آینده عملی شود.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره بدهی بیمه ایران به وزارت بهداشت نیز گفت: شرکت های بیمه تجاری 10درصد از حق بیمه شخص ثالث به صورت نقد برای بیمه خودروها از مردم می گیرند و باید بلافاصله یا در فرصت کوتاهی بعد از دریافت این مبلغ این میزان از حق بیمه برای درمان رایگان بیماران تصادفی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

وی گفت: اکثر شرکتهای بیمه شخص ثالث این کار را انجام می دهند اما بیمه ایران تأخیر طولانی دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده ممکن است خدمت رسانی به بیمه شدگان این شرکت دچار اختلال شود.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت اورژانس دریایی در کیش و قشم گفت: بیمارستان بزرگی در کیش فعال است و نیازی به اعزام بیماران به مناطق دیگر نیست،اورژانس دریایی نیز در قشم و کیش فعال است. ممکن است در برخی جزایر فرعی مشکلاتی باشد اما خدمات رسانی درمانی و اورژانس به مردم این منطقه بدون مشکل انجام می شود.

وی گفت: ممکن است برخی افراد به درخواست خودشان بخواهند برای درمان به مرکز استان منتقل شوند و درخواست آمبولانس داشته باشند که برای موارد غیر ضروری ارائه این خدمات لازم نیست اما در مواردی که لازم باشد، تأمین آمبولانس و بنزین آن مشکلی ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 14 اسفند 1396 ، کدخبر: 82852088 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
1
0
این واکسن رو اگه میتونستیم خودمون در داخل تولید کنیم از هدر رفت کلی ارز جلوگیری میشد و هم برای اشتغال داخلی موثر واقع میشد
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
1
کاش همیشه بودجه کشور خرج سلامتی و رفاه مردم بشه نه رفاه و تحصیل بچه هاشون مثل بچه های خانوم ابتکار که دارند تو امریکا تحصیل می کنند
ن.ف83
ناشناس
Netherlands
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
1
0
برنامه صندوق توسعه ملی یکی هوشمندانه ترین برنامه ها برای حفظ درآمد های نفتی بوده است ، الان کم کم مزیت های این طرح برای مردم مشخص میشود
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
1
دوست عزیز من اصلا بحث این ها نیست! بحث سر اینه که اهم و فی الاهم در کشور شناخته بشه تا پول ها خرج اعطینا نشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین