پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹
سخنگوی سازمان انتقال خون از شیب کاهشی هپاتیت بی، سی و HIV، در جمعیت اهداکننده خون خبر داد.

شعارسال: دکتر بشیر حاجی‌بیگی با اشاره به روند کاهشی شیوع هپاتیت B در بین اهداکنندگان خون، گفت: طی ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون رو به کاهش بوده است. به طوریکه میزان شیوع این بیماری در سال ۸۶، ۰.۴۳ درصد یعنی ۴۳ مورد مثبت در ۱۰ هزار نفر بوده است. درحالیکه در پایان سال ۹۵ این میزان به کمتر از ۰.۰۸۱ درصد، یعنی هشت مورد ابتلا در ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی افزود: در عین حال میزان شیوع هپاتیت C در بین اهداکنندگان خون نیز کاهش چشمگیری داشته و از ۰.۱۲ درصد به ۰.۰۳۲ درصد، یعنی سه مورد مثبت به ازای هر ۱۰ هزار نفرتا پایان سال ۹۵ رسیده است. این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از دو درصد و در مورد هپاتیت C بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد است.

حاجی‌بیگی ادامه داد: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش، ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین، ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است و در  منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه نیز کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون، کمترین میزان شیوع  عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C، با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون و اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورهاست.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در جامعه عمومی کشور نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند، گفت: در سراسر جهان ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت‌های ویروسیB و C هستند. این درحالیست که طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال ۱۳۹۵ به هشت مورد از هر ۱۰ هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیت C به سه مورد در هر ۱۰ هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده رسیده است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپورکشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده‌های آن هستند، اظهار کرد: میزان شیوع ویروس HIV نیز در طی ۱۰ سال گذشته در میان اهداکنندگان خون در سراسر کشور سه مورد در ۱۰۰ هزار واحد خون اهدایی بوده است. در عین حال باید توجه کرد که خون‌هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می‌شوند، از چرخه انتقال خون خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه در حاضر با توجه به انجام واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است، گفت: این شیب کاهشی، آرامش اطمینان‌بخشی را برای مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن در کشور به دنبال دارد.

شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار3 آبان 96، کد خبر96080301652: ، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین