پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمار رسمی تا اول فروردین امسال 34 هزار و 949 بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که از این تعداد حدود 84 درصد مردان و 16 درصد زنان هستند.
شعارسال: رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمار رسمی تا اول فروردین امسال 34 هزار و 949 بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که از این تعداد حدود 84 درصد مردان و 16 درصد زنان هستند.

دکتر پروین افسر کازرونی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه آمار رسمی مبتلایان به ایدز در کشورمان هر سه تا 6 ماه اعلام می شود، گفت: 66 و سه دهم درصد انتقال ویروس ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، 19 و سه دهم درصد از طریق ارتباط جنسی و یک و نیم درصد از طریق انتقال مادر به کودک است.

وی با بیان اینکه تخمین موارد مبتلا در کشورها به وسیله ابزار و نرم افزار بین المللی محاسبه می شود، گفت: اطلاعات وضعیت تشخیص و درمان و همچنین مطالعاتی که در گروه ها و جمعیت های کلیدی در این زمینه انجام می شود به نرم افزار داده و بر اساس آن تخمین زده می شود.

افسر کازرونی با اشاره به اینکه تخمین کلی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور ما در مقایسه با سال های گذشته روبه کاهش است، افزود: پارسال حدود 75 هزار مورد مبتلای زنده و امسال حدود 66 هزار مورد مبتلا تخمین زده شد و این کاهش به علت اجرای برنامه های ارتقای مراقبت و درمان مبتلایان و ثبت اطلاعات دقیق و معیارهای افراد تحت مراقبت و درمان و راهکارهای پیش گیری از انتقال بیماری از مادر به کودک بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی بیماران مبتلا به ایدز در کشور حدود 26 هزار نفر هستند، ادامه داد: بنابراین حدود 40 درصد موارد مبتلا تشخیص داده شدند و 66 درصد مبتلایان از وضعیت خود آگاه نیستند که موضوع مهمی است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: بر اساس آمار ثبت شده بیش از 9 هزار و 800 نفر از مبتلایان به ایدز فوت شدند.

افسر کازرونی با بیان اینکه موارد جدید مبتلایان به ایدز نشان می دهد اعتیاد تزریقی روبه کاهش و موارد انتقال از طریق جنسی روبه افزایش است، گفت: پارسال بیماری ایدز در موارد جدید، 41 درصد از طریق جنسی و 39 درصد از طریق اعتیاد تزریقی منتقل شده است.

در ادامه دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته کشوری ایدز هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه پارسال برای نخستین بار در طول بیش از 20 سال اخیر در کشور، آمار مبتلایان به ایدز از طریق جنسی نسبت به آمار مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی افزایش یافته است،گفت: به دنیا هم اعلام کردیم که الگوی انتقال بیماری ایدز در ایران تغییر پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با رشد بیماری ایدز مواجهیم، گفت: عوامل متعددی وجود دارد و نخستین مورد ابتلا به بیماری ایدز در سال 65 و از طریق فرآوردهای آلوده خونی وارداتی از فرانسه به یک کودک اتفاق افتاد سپس حدود 800 مورد ابتلا به بیماری ایدز در یکی از زندان های کشور از طریق سرنگ آلوده اتفاق افتاد و در آن زمان کسی فکر نمی کرد این بیماری از طریق جنسی هم قابل انتقال است.

مردانی افزود: ایران یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه کنترل بیماری ایدز در زندان ها است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های جامع و اساسی در ارتباط با معتادان تزریقی از سال 84 اجرا شد، گفت: این موضوع منجر به کاهش شیوع بیماری ایدز در گروه معتادان تزریقی شد.

افسر کازرونی افزود: برای پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از طریق جنسی به ویژه در ارتباط با زنان آسیب پذیر از سال 1386 مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر راه اندازی شد که ارائه خدمات تشخیصی، مراقبت و درمان از نظر ایدز و دیگر بیماری های آمیزشی در آن جا آغاز شد و رو به گسترش شد.

وی، آگاهی دادن و آموزش های مراقبتی و محافظت و استفاده از وسایل پیشگیرانه از جمله کاندوم در رفتارهای جنسی را از راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز بیان و اضافه کرد: پیشگیری از انتقال این بیماری از طریق جنسی باید برای گروه های مختلف از جمله نوجوانان، جوانان به صورت گسترده و منطبق با فرهنگ جامعه ما انجام شود.

خانم دکتر افسر کازرونی درباره تفاهمنامه های جدید با وزارت آموزش و پرورش و علوم در مقابله با ایدز گفت: این برنامه ها از جمله سفیران دانش آموزی سلامت و آموزش ها آغاز شده و در حال انجام است.

وی افزود: یکی از مهمترین راه های انتقال پیام و پیشگیری استفاده از گروه های همسان است.

در ادامه حسین علی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره قوانین حمایتی کشورمان در پیشگیری و مقابله با بیماری های مقاربتی از جمله ایدز گفت: خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد اما متأسفانه با توجه به مسائل اجتماعی حاکم در کشور ما و محدودیت هایی که در برخی مواقع وجود دارد موجب می شود آن گونه که باید اقدامات لازم انجام نشود.

وی ادامه داد: این مسائل به دانشگاه ها و مدارس خلاصه نمی شود متأسفانه در چند سال گذشته به علت اینکه سن ازدواج به علت نبود شغل خیلی بالا رفته است یکی از آسیب های اجتماعی است که به این مسئله دامن زده است.

شهریاری گفت: وزارت علوم به علت محدودیت های اجتماعی در کشور ما نمی تواند مانند کشورهای اروپایی در زمینه مقابله با این نوع بیماری ها کار کنند. شاید شنیده باشید که سند 2030 چه مسائلی را در کشور به وجود آورد و آخر مجبور شدند آن را متوقف کنند.

وی ادامه داد: ما کشور اسلامی هستیم و با توجه به شرایط خاص خودمان باید مسائل را بومی سازی و آموزش های لازم را ارائه کنیم تا جامعه دچار مشکل نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس برای مقابله با بیماری ایدز بودجه اختصاص داده است؟ گفت: در مجلس برای یک بیکاری خاص بودجه جداگانه پیش بینی نمی شود و برای پیشگیری و بهداشت منابع مالی پیش بینی می شود که در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد تا به صلاحدید خود هزینه کند.

شهریاری افزود: مجلس منابع خوبی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله اختصاص یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده یعنی حدود هشت هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای پیشگیری و ایجاد مهارت های لازم در روابط جنسی نباید منتظر رسیدن فصل نوجوانی در فرزندانمان باشیم.

دکتر پروین افسر کازرونی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما ادامه داد: در راستای تربیت و تعلیم نحوه صحیح روابط میان جوانان و سلامت جنسی برنامه هایی وجود دارد که هنوز نیازمند تکمیل و اجرایی شدن است.

او گفت: در مرحله جوانی و نوجوانی باید مهارت تصمیم گیری، کنترل اضطراب، برقراری ارتباط و قدرت نه گفتن را به فرزندان بیاموزیم.

کازرونی افزود: منابع و اعتبارات مورد نیاز برای اجرایی کردن برنامه های پیشگیرانه و مقابله با بیماری های جنسی همچون ایدز هنوز تأمین نشده است.

او ادامه داد: ایدز فقط یک بیماری نیست بلکه HIV ارتباط تنگاتنگی با روابط اجتماعی انسان ها دارد و بر آسیب های متشکل از تهدیدات اجتماعی مؤثر است. ایدز تنها یکی از آسیب هایی است که در روابط نادرست اجتماعی با آن روبرو هستیم.

کازرونی گفت: در راستای آگاه سازی مردم نسبت به بیماری ایدز گام های خوبی برداشته شده و حدود 170 مرکز وظیفه تشخیص، مراقبت و درمان را برعهده دارند. سال قبل برنامه ادغام اچ آی وی در همه نظام سلامت برای همه سطوح محیطی مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه تشکیل 1500 مرکز تست رایگان بوده است.

مسعود مردانی متخصص بیمار یهای عفونی و عضو کمیته ایدز کشور در سوی دیگر این استودیو گفت: بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی و آمریکای شمالی از حیث سیستم کنترل اچ ای وی در وضعیت خوبی به سر می برند در ایران هم ممکن است همه کارها انجام شده باشد اما ما هنوز روی یک مورد ضعف بسیار داریم و آن هم آموزش است، نکته جالب اینکه آموزش کم خرج ترین و مؤثرترین بخش در مراحل کنترل و درمان است و می توان گفت جوانان ما به غیر از اینترنت راه دیگری برای دریافت اطلاعات و آموزش ندارند.

مردانی ادامه داد: موضوع بهداشت ِ باروری و جنسی را باید از دوره ابتدایی یا راهنمایی در مدارس به فرزندانمان بیاموزیم و نگذاریم دو شب قبل از ازدواج به فرزندانمان بگوییم که فلان موضوع هم وجود دارد.

او گفت: متأسفانه گاهی دانشجویان پزشکی هم اطلاعات کافی ای نسبت به اچ آی وی ندارند.

یک مبتلا به ایدز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: کمبود مشاور در مراکز درمانی مشکل عمده مبتلایان به ایدز است البته هزینه های سرسام آور برخی آزمایش ها هم مشکل دیگر بیماران ایدز به شمار می رود اما وضعیت دارویی این بیماری نسبت به سال های قبل بسیار بهتر شده است.

مردانی در استودیو گفت: ما تنها کشوری هستیم که دستورالعمل مستقیم برای کنترل بیماری ایدز در منطقه داریم این دستورالعمل هر دو سال یک بار به روز می شود و در حال حاضر جدیدترین داروهای جهان در کشورمان وجود دارد. در حال حاضر 70 درصد از بیماران با روزانه یک قرص تحت درمان هستند ما به بیماران می گوییم اگر داروهایشان را مرتب و به موقع مصرف کنند عمر طبیعی خواهند داشت.

او ادامه داد: برای درمان ایدز در آینده از روش های مولکولی استفاده خواهیم کرد در حال حاضر هم همه بیماران ما به صورت رایگان تحت درمان قرار دارند.

مردانی گفت: در حال حاضر استراتژی درمان به معنای پیشگیری عنوانی است که می توان به روش شروع به موقع مراحل درمان و شناسایی ویروس ایدز در بدن مبتلایان و همین طور به صفر رساندن فعالیت ویروس به منظور ایجاد اطمینان در بیماران برای داشتن رابطه جنسی مطمئن استفاده کرد.

دکتر کازرونی از سوی دیگر استودیو گفت: بر اساس سیاستگذاری دانشگاه ها و معاونین بهداشتی درمان ایدز در کشور فعلاً رایگان است اما برخی از آزمایش های دوره ای هزینه هایی را به همراه دارد.

او گفت: کسانی که به ابتلای خود مشکوکند می توانند با مراجعه به سایت HIV_STI.IR مراجعه و شک خود را رفع نمایند.

دیگر مبتلا به ایدز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در حال حاضر دسترسی به مراکز درمانی بهتر شده و خدمات رسانی خوبی انجام می شود.

کازرونی در استودیو گفت: یکی از راهکارهای مؤثر برای اطلاع رسانی و آگاه نمودن جوانان و خانواده ها نسبت به بیماری ایدز رسانه ملی است زیرا بهترین بستر و فراگیرترین رسانه، صدا و سیماست، بودجه وزارت بهداشت برای تبلیغات محدود است.

او بیان کرد: ایدز یک بیماری عفونی مزمن است که در زمان تشخیص به موقع و مراقبت و درمان، فرد می توان زندگی معمول داشته باشد.

دکتر مردانی هم گفت: حدود 70 درصد مبتلایان به ایدز در کشور یا از بیماری خود مطلعند و خود را گول می زنند یا آگاهی ندارند و به زندگی خود ادامه می دهند. کار ما یافتن این افراد است و در این راه ، همه از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما و روحانیون و ... باید آستین را بالا بزنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1396، کدخبر: 1793025، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین